منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آشنایی با اصطلاحات وی ری

قبل از شروع  کار باوی ری در  تری دی مکس باید با بعضی مفاهیم و اصطلاحات آشنایی داشته باشید . مثلا روشنایی کلی صحنه global illumination  ، یا نور مستقیم direct light یانور غیرمستقیم indirect light.هنگامی که با این مفاهیم آشنایی پیدا می کنید ،درک آموزش کار با وی ری در مکس در آینده برای شما خیلی راحت تر خواهد بود .

اما ببینیم منظو از روشنایی کلی صحنه چیست (به طور اختصار gi در وی ری) ؟ اگر  در تری ی مکس یک صحنه عادی داشته باشم و یک نور omni  یا نور target direct  و یا … بگذاریم . اگر تو حالت defult scanline رندر بگیرید با چنین صحنه ای مواجه می شوید :

1

2014-10-08_14-03-57

خب ما در این صحنه یک نور داریم ، و ظاهراً یک آبجکت قوری . اما همانطور که می بینید قسمتی از قوری که نور به آن نمیرسد در تاریکی مطلق قرار دارد . اگر به این عکس دقت کنید می بینید که ما یک قوری کوچک هم داریم که پشت قوری بزرگ و در زیر سایه ی قوری بزرگ ! قرار دارد . اما دیده نمی شود (شکل زیر)!علت چیست ؟2

بگذارید یک صحنه واقعی را بررسی کنیم  ما فرض می کنیم می خواهیم یک نور روز آفتابی را شبیه سازی کنیم ، آیا در دنیای واقعی هم چنین اتفاقی می افتد؟

آیا در ظهر هنگامی که شما در زیر سایه ی یک درخت یا ساختمان قرار میگیرید چیزی دیده نمی شود؟یا مثلا یک سنگ که یک طرف آن روبه خورشید است ، طرفی که نور نمی بیند ، آیا کاملا تاریک است؟!

Nature (72)

مسلما خیر ، در دنیای واقعی پرتو های نور خورشید که به زمین می رسد ، از آنجا به اشیاء مختلف می خورد و از بازتاب هایی که از برخورد پرتو نور به چشم ما می رسد ، میتوانیم آن شی را ببینیم ، این پرتو ها بعد از اولین برخورد به جسم ، پخش شده و در جهت ها مختلف پخش می شود و این باعث می شود که ناحیه هایی که به طور مستقیم نور خورشید را دریافت نمیکند نیز ما بتوانیم ببینیم .در تصویر زیر فلش های قرمز پرتو های مستقیم و فلش های سبز پرتو های غیر مستقیم می باشد .

classic_kitchen6

خب پس اگر یک صحنه را بخواهیم در تری دی مکس فرض کنیم ، و منبع نورمان را خورشید فرض کنیم ، قسمت هایی که تحت نور مستقیم خورشید قرار می گیرند را نور مستقیم و جاهایی که نور به طور مستققیم نمی رسد اما روشن است را روشنایی غیر مستقیم می نامیم .

در همین صحنه قوری ، می توانیم با چند عدد نور دیگر که به آن ها اصطالاحا نور های پر کننده می گوییم ! صخنه را روشن کنیم ، اما نتیجه کار مطلوب نخواهد بود ، تری دی مکس چند راهکار دارد برای ایجاد روشنایی کلی صحنه ! اما فعلا مورد بحث ما نیست . ما در این آموزش می خواهیم در مورد وی ری صحبت کنیم .

2014-10-08_14-05-37

5

با روشنایی کلی صحنه ، نور مستقیم و غیر مستقیم آشنا شدید. می خواهیم این شبیه سازی واقعی از نور را در صحنه تری مکس شبیه سازی کنیم ، اما چرا از وی ری استفاده می کنیم ؟

خب جواب این سوال کلید استفاده از وی ری می باشد ومتوجه می شوید چرا ما و همچنین استودیو های انیمیشن سازی و جلوه های ویژه ، معماران و … از وی ری می باشد .vray یکسری الگوریتم دارد که با آن الگوریتم ها این شبیه سازی واقعی از پرتو های نور را که توضیح دادم را اجرا و محاسبه می کند ، و نتیجه این الگوریتم ها می شود عکس هایی که گاهی تشخیص واقعیت و مجازی بودن آن از هم غیر قابل تشخیص می شود . به همین علت است که معماران و دانشجویان معماری علاقه ی زیادی به رندر وی ری دارند زیرا با آن می توانند نمایشی از کار و پروژه خود ارائه دهند که شباهت زیادی با واقعیت داشته باشد .

2014-08-14(152552)_Cam_02_MQ

سعی من این است که ابتدا آموزش vray  را به زبان فارسی تهیه کنم ، این آموزش ها از سطح مبتدی (مبتدی در وی ری ، دقت کنید برای کار با وی ری باید با تری دی مکس آشنایی داشته باشید ) تا سطح پیشرفته و در انتها وی ری را بری پروژه های انیمیشن توضیح می دهم .

ما در پست بعدی تحت عنوان آموزش وی ری در مکس شروع خواهیم کرد به آشنایی با الگوریتم ها مختلف v ray  برای ایجاد روشنایی صحنه در تری دی مکس، اما به یاد داشته باشید روشنایی صحنه یک قسمت از یک پروژه می باشد که می خواهید نتیجه ی آن یک رندر واقع گرایانه  باشد ، شما باید مرحله نور پردازی را به دقت انجام دهید ، اما استفاده از متریال های دقیق ، جزییات صحنه ، استفاده از دوربین و … همه ی اینها ، مواردی است که شما باید فرا بگیرید ، تمرین کنید ، و در اجرای آن ها دقت به خرج دهید تا نتیجه مطلوبی بگیرید  و بتواند یک رندر واقعی را به سر انجام برسانید.

شما در پست آینده با تکنیک های نور پردازی در وی آشنا خواهید شد .

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

18 نظر

  1. سجاد

    سلام عرض ادب واحترام دارم خدمت شما من موقعی که کار طراحیم تموم میشه برای رندر نهایی فایل مورد رو کپی میکنم توی یه سیستم دیگه ولی نمیدونم چرا متریال هاشو نشون نمیده و تمام ابجکتهایی که متریال روی اونها اعمال شد خام هستن در صورتی که روی سیستم قبلی همچین مشکلی نیست.ممنون میشم راهنماییم کنید
     

    1. adminis

      سلام، تری دی مکس مثل خیلی از نرم افزاراری دیگه نیست ، مثلا شما چندتا عکس رو که در نرم افزار فتوشاپ تلفیق میکنید و فایل کارتون رو ذخیره کنید ، روی هر سیستمی که باز کنید ، مشکلی پیش نمیاد و اون همه قسمت هایی که از عکس ها کار کردید توی فایل فتوشاپ هست . اما در نرم افزار تری دی مکس ، فقط آدرسارو ذخیره می کنه، و شما .قتی فایلی رو دخیره می کندی و جابجا می کنید ، فقط فایل مکس رو انتقال دادید نه تکسچر هایی که استفاده کردید !!حتی رو سیستم خودتون نکسپرها رو جابجا کنید باز مشکل پیش میاد. 

      راه حل:

      برای جابجایی فایل های مکس روی یک سیستم دیگه از منوای file  و  save AS  گزینه archiveرو انتخاب کنید ، با این گزینه فایل مکس و هرآنچه که در فایلتون استفاده کردید در یک فایل zip ذخیره می شه و روی هر سیستمی کهباز کنید دیگه مشکلی پیش نمیاد

  2. masoudmofakhami

    سلام امیدوارم که حاتون خوب باشه چندروزی مزاحمتون نشدم حتماگفتیدازدست سوالهاش راحت شدیم راستش منم دلم براتون تنگ شده بودوقسمت اول هم فقط یه شوخی بود حتم دارم شمابزرکوارتریدبازم سوال داشتم که بااجازه میگم دررندرمنتال ری بنظرمیرسه که این موتورخیلی باکیفیته ولی چرااصلاکسی استفاده نمیکنه چون من مرجع های اموزشی هم دارم وهم اینکه توسایتها زیاد دیدم ولی هیچ جایی ازمنتال ری چیزی ندیدم وراستش میخواهم بدونم چرابجای وی ری استفاده نمیشه دوم اینکه ازارک مدلها چطورباید استفاده کنم مثلا من یه قهوه جوش روانتخاب میکنم بعد هم با درگ انددراپ اونومیارم توصحنه راستش نمیدونم این روش درسته یا راه صحیحتری هم هست واینکه چطوری به اجزائش متریال بدم چون وقتی وارد میشه بصوت یک ابجکته واصلا اگه خودش متریال داره اونها رو چطور پیداکنم وبدم به اجزائش خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید واگه وقت داشتید لطفا یه کم راجع به این موضوع برام بیشتر بگید بازم مثل همیشه جزتشکرچیزی نمیتونم بگم جزارزوی سلامتی وموفقیت برایتان منتظرم 

    1. adminis

      سلام

      خواهش میکنم ، شما لطف دارید ما هم این سایت رو راه انداختیم که بتونیم به دوستان کمک کنیم .در مورد منتال ری ما تو همین سایت آموزش هاشو میذاریم ، بله اون هم موتور رندر بسیار قدرتمندیه و به صورت پیش فرض هم با تری دی مکس نصب میشه ،تو ایران وی ری بیشتر استفاده میشه اون هم برای تصاویر تک فریم ، وگرنه تو زمینه انیمیشن منتال ری بیشتر استفاده میشه ، البته تو ایران منظورمه.

      سوال دومم ، شما باید مدل ها رو merge  کنید و درواقع از همین روش هم که انجام می دید درسته و همون merge  کردنه، فقط مدلی که میارید آدرس تکسچراش عوض شده ، چندتا راه برای رفع این ایراد هستش که یک آموزش تصویری رو میطلبه، اما به طور خلاص می تونید متریال رو باز کنید ، از اون آیکون قطره چکان متریال آبجکت رو بگیرید و تو قسمت متریال ها ، آدرس مجدد تکسچرهای مدل رو اختصاص بدید

  3. masoudmofakhami

    سلام وتشکرمجددبرای پاسخهای بیدرنگتون برای نصب برنامه اموزشی که قبلا خدمتتون گفتم دیگه مشکلی ندارم چون باپاک کردن انتی ویروس نصب شدوشمادیگه نگران نباشید فقط یه نظری داشتم که صلاح رودراین دیدم که مطرح کنم قطعا شما اگاهترید وقصدم یاداوریست واونم اینه که شما مطمئنا هم علم دارید وهم توانایی تهیه همون سی دی های اموزشی که فعلا دارید اورجینالش روبدست کاراموزمیرسونید پس لطفا زودتراین مهم روبهش فکرکنید چراکه من ازجایگاه یه کاراموزاین قضیه رو میبینم واساس این دیدگاه هم چیزی نیست بجزعلم وبیانشما درخصوص اموزشهاتون مخصوصا درمورد وی ری که بسیار خوب مفاهیم مربوطه رو منتقل میکنید همون چیزیکه درسی دی های اموزشی اورجینال نمیتوان بهش دست یافت وهمانطور که میدونید اساس یادگیری پاسخ به همه چراها ئست که کاراموز با هاشون درگیره وازطرفی بنظرم خیلی حیفه که شما درسایتتون به همه مشکلات ادمهایی مثه من پاسخ میدید ولی تواین مورد کمی تعلل میکنید بهر تقدیرلطفا این گفتار روکه خیلی دوستانه گفتم دوستانه ام تلقی کنید ولطفا این سوالم رو جواب بدید نسخه ۲٫۴۰٫۰۳وی ری رو برای مکس ۲۰۱۴نصب کردم ولی تو۳dmaxنشون نمیده ولی توmax2013نشون میده ایا علتش عدم سازگاری این نسخه باmax2014است یادلیل دیگه ای داره درست هم نصب شده سوال بعدیم اینه که توmax2013درمتریالهاش یه قسمتی داره بنامautodeskmateriallibrairyکه همه نوع متریال داره مثه سرامیک .پلاستیک.چوب و…..ولی توmax2014این قسمت وجودنداره حالانمیدونم که من ناشی ام ونمیدونم که چطوری باید بیارمش به صحنه ویا اصلا وجود نداره خیلی ممنون میشم که راهنمایی کنید باارزوی تندرستی وموفقیت برای شما 

    1. adminis

      سلام ، ممنون از لطف شما ، بله چنین هدفی رو داریم و سعی می کنیم هرچه سریعتر انجام بدیم .در مورد سوالای دیگه اگه همون ورژن وی ری رو برای هم مکس ۲۰۱۴ هم ۲۰۱۳ نصب کردید ، قطعا با یکیش هماهنگ نیست ، چون هر ورژن تری دی مکس ، وی ری مخصوص خودشو رو داره ، و شما نمی تونید اون ورژن را برای مکس های دیگه هم نصب کنید ! حتی نسخه ۶۴ بیتی و ۳۲ بیتی نرم افزار ها هم مختلفه!در مورد autodeskmateriallibrairy اگه حالت رندرتون رو رو حالت منتال ری بذارید اون میاد ، در واقع این کتابخانه متریال ها بر اساس منتال ری ایجاد شده .

  4. masoud

    سلام وتشکرمشکلم کدسخت افزاره باپشتیبانی تماس گرفتم ظاهرابایدانتی ویروس کلا پاک بشه البته غیرفعالکردم جواب نداد چون نرم افزارشوندارم فعلا نمیتونم پاکش کنم ایاراهی دیگه هم وجودداره مثلا بدون اینکه نصب کنم بتونم ببینم لطفاراهنمایی کنید یه مسئله ای هم درمورد رفلکت ورنگش موقع تنظیم ومتریال دهی دارم و  ا ون اینه که وقتی رنگ سفید واسه رفلکت میدیم وصفحه پشت کره رو شطرنجی میکنیم کره شفاف شده وصفحه پشتشونشون میده میخوام بدونم تصویرصفحه شطرنجی منعکس شده روی کره یا اینکه کره شفاف شده وما میتونیم شطرنجی پشت رو ببینیم این سوال بخاطراینه که ما داریم پارامترها روبرای انعکاس ماده تنطیم میکنیم نه شفافیتی مثل شیشه که نورازش رد میشه وهرچی درپشتش هست نشون میده لطف کنید اینم یه توضیح کوچک بدهید بسیار ممنونم باارزوی سلامتی برایتان 

    1. adminis

      سلام،در مورد سوالتون درباره متریال:

      اگه تو قسمت reflect رنگش روروشن کنید ، آبجکت شما مثله آیینه میشه (رفلکت=بازتاب نور) اما اگه رنگ مربوط به refract رو روشن کنید ، جسم مثله شیشه میشه، یعنی نور از اون رد میشه ، (رفراکت=شکست نور) . در مورد اون پکیج اورجینال ، شرکت تولید کننده باید پاسخگو باشند ، یکی دو موردم پیش اومده راهنمایی کردن ، یعنی تا الان نتونستید استفاده کنید؟ ما احتمالا تا چند روزه آینده تو سایت یک شماره پشتیبانی قرار بدیم 

  5. masoud

    سلام هنشهله که حالتون خوب باشه فکرکنم جوابمودرمورد vrayhdri'lگرفتم تاحالعکسی نذاشتم که ببینم hdriفعال میشه یانه مثه اینکه تااین عکسونذاری توپالتها نمیاد امیدوارم حدسم درست باشه ضمنا پکها یی که سفارش داده بودم خیلی زودبدستم رسید که بسیار ممنونم البته مجموعه تکنیکهای تری دی روچون کدسخت افزاری میخواد روهنوزموفق به نصب ودیدن نشدم ولی طراحی ونورپردازی داخلی رودوتاازدیوی وی دی هاشودیدم که خیلی اموزنده بود بهرحال سپاسگزارم درضمن میخواستم بپرسم درuvwmapازاندازهای xyz برای قرارگرفتن مپها روی ابجکتها چگونه بایداستفاده کرد واینکه ایا این مپها روباید باscale;کردن وچشمی تنظیم کرد یاراه بهتری هم داره متشکرم 

    1. adminis

      سلام

      در مورد کد نرم افزاری ، مشکلی نداره، دی وی دی رو که بذارید و بخواید نصب کنید، خودش کد سخت افزاری رو براتون مینویسه ، اون پک ها اورجیناله و ما هم توزیع کننده هستیم !شماره پشیبانیش هست، باز اگه موفق نشدید استفاده کنید و پشتیانی شرکت اصلی جواب نداد هماهنگ کنید تا راهنماییتون کنم ، احتمالا تا چند روز آینده یک شماره برای سایت بذاریم جهت پشتیبانی محصولات.

      در مورد سوال در مورد uvw:

      تو شکل های ساده میتونید از Uvwmap  استفاده کنید ، معمولا به صورت چشمی استفاده میکنن،اما راهی هم هست که مقیاس دقیق رو بهش بدید که یک آموزش تصویری رو میطلبه ، در ضمن تو شکل های ساده مثلا انداختن یک تکسچر آجر رو دیوار و تعیین اندازه از mapscale هم میتونید استفاده کنید .از uvwmap هم میتونید از قسمت gizmo (تو مودیافیر لیت رو + کنار uvwmap کلیک کنید ) جای مپ و اندازه ی اون رو تعیین کنید.

      در مدل های پیچیده مثل مدل صورت یک انسان شما باید ابتدا مپ را باز کنید و از مودیفایر Unwrap UVW استفاده کنید و جاهای افتادن مپ رو به طور دقیق مشخص کنید . هرکدوم از این مطالب آموزش خاص خودشو داره ، الان فقط نام بردم 

  6. masoud

    سلام وتشکرفراوان وحقیقتا دورازتملق وچاپلوسی بخاطرصحه سدرتان درپاسخها یتان وقصدسواستفاده ندارم فقط چون تنهادارم یادمیگیرم مشکلات هم زیاد دارم بهرحال ببخشید باکسب اجازه یه سوال هم دارم وی ری ۲٫۴ روبرای max2013نصب کردم ولی درپنجره متریالها vrayhdri نشان داده نمیشه لطفا علتش روبگویید وبازهم متشکرم 

    1. adminis

      راستش دقیقا متوجه نشدم که چطور نشان داده نمیشه! یعنی عکس hdri میذارید اما نمی بینید؟در ضمن خواهش میکنم ، ما این سایت را راه انداختیم که به دوستان کمک کنیم 🙂

  7. masoud

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه وهمیشه سلامت قبل از هرچیز وظیفه خودم میدونم که کمال تشکروازتون داشته باشم بخاطرلطف درپاسخگوییتان حتما به توصیه اتان درخصوص انتخاب پکهای اموزشی اتان عمل میکنم ضمن اینکه اموزشهایی که درسایت قراردادید دید بسیار خوبی بمن برای درک وی ری ومفاهیمش داد فقط یه سوالی هم دارم هرچندکه ممکنه برای شما خیلی ساده باشه ولی برای منی که هیچکس رودرکنارم ندارم که بپرسم یه کم دردسردرست کرده سوالم اینه که چطور میشه به شیشه پنجره هایی که در۳d هست متریال شیشه دادبدون اینکه فریم هاش این متریالو بگیرن چون من وقتی اینکارومیکنم کل پنجره متریال شیشه رومیگیره سوال بعدیم اینه که اگه قراره درکارها مدام ازمتریال سازی دروی ری استفاده بشه پس مورداستفاده متریالهای خود ۳dدرکجاست امیدوارم منظورمو خوب منتقل کرده باشم بسیار ممنونم ومنتظر

    1. adminis

      سلام،خواهش میکنم 

      دادن متریال به یک آبجکت خودش یک مبحث آموزشیه که سعی می کنم هرچه سریعتر این مطلب رو بذارم، اما فعلا برا اینگه کارتون راه بیفته مراحل زیر رو انجام بدید، البته اگه از مدل های پنجره آماده  تری دی مکس استفاده می کنید این روش کاربرد داره:

       تو متریال ادیتور یک متریال multi/sub-objeect انتخاب کنید ، این نوع متریال تشکیل شده از چند نوع متریال مختلفه با Id های مختلف ،این متریال رو که نگاه کنید شامل یک لیسته با شماره های مشخص ، آبجکت پنجره مکس هم هر قسمتش یک id(آی دی هم یک شمارست) داره مثلا شیشه هاش با ID  شماره یک مشخص شده و فرم با یک آیدی دیگه . شما متریال رو که ساختید ، به هر id  یک رنگ تخصیص بدید ، بعد اون متریال رو به پنجره بدید.اینجوری می تونید ببینید هر قسمت چه آیدی داره! بعد از این که مشخص شد ، میتونید متریال ها را برایش تعریف کنید.

      برا این کار قبلا متریال شیشه و فریم رو بسازید ،  و بوسیله درگ اند دراپ متریال شیشه رو بندازید تو id که برای شیشه مشخص شده ، تو متریال مولتی ساب آبجکت .شاید یکم پیچیده شده باشه الان ! سعی میکنم مطلب آموزشیشو قرار بدم.

      سوال دوم رو دقیق متوجه نشدم منظور از متریال های تری دی مکس چیه؟ یا منظورتون از متریال های وی ری متریال های آماده است یا ساخت متریال! اما جواب کلی می دم ، وی ری چون برای رندر از الگوریتم خاصه خودش استفاده می کنه ، برای اینکه بیشترین کاریایی رو داشته باشه و همه چی با هم دیگه هماهنگ باشه یکسری متریال هم براش تعریف کردن که بهتره برای بهتر بودن کیفیت از متریال های خود وی ری استفاده بشه ، این برای تمام موتور های رندر از جمله منتال ری هم هست ، شما وی ری یا منتال ری رو که فعال می کنید یکسری متریال اضافه میشه که تو حالت عادی نیستن! و اگه میخواید کاره خوب و با کیفیتی انجام بدید باید از متریال و حتی نور های خود اون سیستم استفاده کنید . 

  8. masoud

    سلام وتشکرفراوان از پاسختون درعین حال باتوجه به اماتوربودن این حقیر وکاربلد بودن شمااساتیدمحترم میخواستم لطفی درحق من بکنید البته مدت کوتاهی هست که دارم واسه یادگیری تلاش میکنم وبه لطف شمادوستان محترم چیزهایی یادگرفتم به همین علت راهنمایی شما میتونه خیلی مفید واقع بشه از پکیج های شما دوتاروانتخاب کردم یکی تکنیکهای ۳d برای معماری داخلی ساختمان ویکی هم اموزش ساخت متریال درتری دی ووی ری البته لازم میدونم بگم که رشته من معماری نیست ضمنا تو این زمینه فعالیتی ندارم ونیت اصلی ام برای یادگیری کاردرخصوص دکوراسیون داخلی واشپزخانه است حالا لطفا بفرمایید که این انتخاب میتونه منوجلو ببره اگرنه شما پیشنهاد بدید منتظرپاسختون هستم باز هم کمال تشکررودارم وارزوی موفقیت برای همه شما خوبان مسعود       

    1. adminis

      سلام ،بله علاقه داشته باشید مسلما می تونه به شما کمک کنه ، ضمن اینه ما آموزش هایی که تو سایت قرار می دهیم  مکمل خیلی خوبی برای مجموعه هاست ، در مورد مجموعه تکنیکها برای طراحی داخلی ، ما یک مجموعه زبان اصلی داریم یکی زبان فارسی، من زبان اصلی رو پیشنهاد می دم ، در مورد مجموعه ساخت متریال هم ، شما می تونید در کاراتون از متریال  های آماده استفاده کنید، اما گاهی توی پروژه ها پیش میاد که متریال های آماده جوابگو نیست و یا باید تغییری بهشون بدید ، اما اگر کار با  وی ری رو یاد بگیرید ، قطعا نگاه کردن و یادگیری از این مجموعه علاوه بر مطالب مفیدش ، لذت بخش هم خواهد بود.

  9. masoud

    سلام و ادب وتشکر از تمامی زحماتی که در خصوص ارایه اموزش هایی که  هم روان و قابل فهم می باشد و هم وجه علمی مطالب کاملا به شخص منتقل میشود.و امیدوارم که در این مسیر به افقی که درپیش رو دارید هر چه زود تر دست پیدا کنید.ضمنا  سوالی از حضورتان دارم و ان این است که اگر در یک سیستم دو نسخه از مکس مثلا ۲۰۱۳و ۲۰۱۴ نصب شده باشد اولا این کار درست و علمی است و دیگر این که هنگام نصب   vry میتوان این پلاگین را  روی هر دو نصب کرد.یا این که فقط میتوانیم روی یکی از این دو نصب کنیم.با سپاس و تشکر 

    1. adminis

      سلام تشکر از لطف شما، نصب دو نسخه یا بیشتر از نرم افزار تری دی مکس در سیستم بستگی به ظرفیت سیستم شما دارد ، از لحاظ نرم افزاری هر چندتا نسخه که نصب کنید تو کار هم اختلالی ایجاد نمیکنند .

      در مورد سوال دوم هم ، خیر ! وی ری برای هر نسخه از تری دی مکس ، ورژن مخصوص دارد ، . اما همزمان می توانید برای هر دو تری دی مکس وی ری را نصب کنید. فقط دقت کنید باید وی ری مخصوص آن ورژن تری دی مکس باشد .

نظرات بسته است.