منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آشنایی با منتال ری mental ray

در این آموزش قصد دارم در مورد یکی دیگر از موتورهای رندر که می تواند تصاویر واقع گرایانه تولید کند صحبت کنم .اگر مطالب سایت را دنبال کرده باشید با موتورهای رندر آشنا شده اید . مرحله ی render   در واقع آخرین مرحله ی کار با نرم افزار های تری دی می باشد (البته رندر لزوماً آخرین مرحله ی یک پروژنیست ).

به صورت پیش فرض و از ابتدا scanline renderIng  در تری دی مکس بوده است که با توجه به اینکه قدرت چندانی در رندر گیری نداشته ، توسعه دهندگان ۳ds max امکان استفاده ی از پلاگین های دیگر(یا همان موتورهای رندر) برای رندر گیری قرار داده است .

از موتور های رندر مطرح می توان به vray (که آموزش های آن در همین سایت در اختیار شما قرار خواهد گرفت ) ، renderman  (موتور رندر مورد استفاده شرکت پیکسار ) ، maxwell ، brazil  و … نام برد .

GUID-E6FCFFA8-21CD-4970-86AF-89D11207E4F6-low

یکی از مطرح  موتورها برای رندر mental ray  می باشد . منتال ری که محصول شرکت آلمانی mental image  می باشد که ابتدا برای برنامه soft image  نوشته شده بود و در سال ۱۹۹۷   با تری دی مکس ارتباط برقرار کرد . در ابتدا بصورت یک پلاگین ارائه شده بود یعنی اول باید تری دی مکس را نصب می کردید و سپس منتال ری را جدا بر روی تری دی مکس نصب می کردید .اما در حال حاضر این موتور همراه با تری دی مکس نصب می شود و شما را متحمل هزینیه اضافی نمی کند .  توجه کنید ما در ایران معمولا هزینه ای برای نرم افزار ها پرداخت نمی کنیم ، اما در خارج از ایران و کشورهای توسعه یافته شما باید هزینه ی نرم افزار ها را پرداخت کنید ، که قیمت های موتور های رندر آنچنان کم هم نیست ، پس با این تفاسیر برای منتال ری یک قابلیت محسوب می شود که شما می توانید با یک موتور رندر قوی بدون پرداخت هزینه کار کنید .قابل ذکر است که شرکت عظیم nvidia  که توسعه دهنده سخت افزار می باشد و یکی از مهمترین کارهای آن تولید پردازنده های کارت گرافیک می باشد در سال ۲۰۰۷ امتیاز mental ray را خریداری نمود که این اتفاق نوید این را می دهد که قدرت این موتور هر سال بهتر و بهینه تر شود .

GUID-E4C2C3E2-9CF6-410B-A4C6-9A771E201363-low

این موتور رندر دارای امکانات زیادی می باشد که باعث می شود شما بتوانید صحنه ای با جزئیات بالا و واقع گرایانه خلق کنید .سعی بر این است بعد از یادگیری اولیه مفاهیم منتال ری ، اموزش منتال ری در مکس بر مبنای تمرینات عملی باشد و با تمرینات مختلف به شما نشان دهیم که چگونه می توانید با استفاده از indirect light (نور غیر مستقیم ) ، depth of field (عمق میدان) و motion blur (تاری حرکت) و … در صحنه ها استفاده کنید .

البته باید ذکر کنم که این آموزش در سطح متوسط به بالا می باشد و نکته قابل ذکر دیگر این است که ، منتال ری برای نرم افزار های مختلف ارائه شده است که من در این دوره آموزش منتال ری در تری دی مکس توضیح می دهم ، اما شما هنگامی که با اصطلاحات و قسمت های مختلف آن آشنا شدید می تواند در نرم افزار های مربوطه مانند منتال ری در مایا  نیز با mental ray  کار کنید .

mental ray

در این سری آموزش با 

  • روشنایی سراسری (global illumation)
  • انعکاس انکسار(reflection/refraction)
  • ردیابی پرتو(ray taracing)
  • جلوه های بازتابش نور(caustic light effects)
  • جلوه های واقعی با کمک انواع سایه زن ها 
  • نور های ناحیه ای (area lights)
  • عمق میدان دید (depth of field)

, … آَشنا می شوید و و همچنین نحوه کار کردن با آن ها را فرا خواهید گرفت .

 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

8 نظر

  1. علی

    سلام.ببخشید من رشتم معماری نبوده اما دوست دارم کار انیمیشن در معماری رو یاد بگیرم.بنظر شما از کجا باید شروع کنم.فقط یکم فتوشاپ بلدم.بدن رفتن به کلاسهای آموزشی و با استفاده از سی دی آموزشی میشه یاد گرفت؟؟لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
  2. سارا

    سلام.میخواستم بدونم برای کار کردن با تری دیمکس و وی ری سیستم چه چیزایی احتیاج داره؟؟کارت گرافیک و حداق رم مورد نیاز چقدر باید باشه؟؟ممنونم میشم جواب بدین.

    پاسخ
  3. ستاره

    سلام من قبلا با مکس ۲۰۱۲ کار می کردم و موتور رندر گیریم هم mental ray renderer بود اما حالا با نصب دوباره ویندوزم و مکس ۲۰۱۴ موتور منتال ری من هم به nividia mental ray تغییر کرده می خواستم بدونم که این دو با هم چه فرقی دارند؟

    ممنون می شم اگه کامل توضیح بدید

    پاسخ
    1. adminis

      سلام. از چند سال قبل شرکت nvidia  کار کار اصلیش تولید کارت گرافیک و پردازنده های گرافیکی هستش ، حق امتیاز mental ray رو خریداری کرده (در سال ۲۰۰۷)، و فکر می کنم از ورژن ۲۰۱۳ به بعد اگر اشتباه نکنم ! تصمیم به تغییر نام این سیستم رندر گرفت ، و البته در کارت گرافیک های قدرت بالای خود یکسری بهینه سازی هایی برای رندر با منتال ری در نظر گرفته بود .در واقع تمام تنظیمات منتال ری همون قبلیاست و و از لحاظ کاربرد تغییری نکرده و فقط همانطور که گفتم از لحاظ قدرت رندر یکسری بهسنه سازی ها انجام شده .

      پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *