منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آشنایی با نرم افزار Zbrush

در ادامه آموزش های سایت گرافیکی اعلان و بحث های مربوط به نرم افزارهای جذاب گرافیکی ، به یکی از جذاب ترین این نرم افزارها می رسیم ! نرم افزار Zbrush . اما به سبک آموزش های سایت اعلان قبل از شروع آموزش نرم افزار به زبان فارسی ، ما تاریخچه ی مختصری از نرم افزار ، کاربردها و ویژگی های نرم افزار را برمی شماریم زیرا هدف ما آموزش صفر تا صد نرم افزارهای مربوط به دنیای گرافیک می باشد و خیلی کسانی که آشنایی کلی با نرم افزار ندارند باید با قابلیت ها و زمینه ی کاری نرم افزار آشنا باشند تا بتوانند درست تصمصم بگیرند و وقتی که برای یادگیری نرم افزار می گذارند در آینده برای آن ها مفید باشد .

تاریخچه مختصری از zbrush :
نرم افزار zbrush در سال ۱۹۹۹توسط شرکت  Pixologic و در نمایشگاه  SIGGRAPH رو نمایی شد ، همانطور که می دانید نمایشگاه  SIGGRAPH معتبر ترین نمایشگاه و گردهمایی دنیای گرافیک می باشد که اکثر شرکت های بزرگ آخرین محصولاتشان را در آن نمایشگاه عرضه می کنند.اما با کمی تاخیر ورژن دموی آن در سال ۲۰۰۲ منتشر شد . بعد از آن ورژن ۳٫۱ نرم افزار زی براش در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که ورژن ۴ این نرم افزار به بازار خواهد آمد اما انتشار این نسخه به تعویق افتاد و در عوض آن ورژن ۳٫۵ با بعضی از ویژگی هایی که برای ورژن ۴ در نظر گرفته بود وارد بازار شد. آخرین نسخه این نرم افزار در حال حاضر نسخه ۴R6 می باشد .

کاربرد نرم افزار zbrush:
در بعضی از سایت ها به اشتباه از این نرم افزار به عنوان نرم افزار انیمیشن سازی نام برده می شود که کاملا اشتباه است .  نرم افزار zbrush برای sculpt (حجاری کردن) بر روی مدل می باشد . و البته با توسعه این نرم افزار امکان مدل سازی در نهایت کیفیت و جزییات از شروع تا پان در آن گنجانده شده است . اما در نسخه های نخستین آن مدل سازها در نرم افزارهای دیگر مدل خود را می ساختند و برای افزایش جزییات مدل را وارد نرم افزار زی براش می کردند و به مدل های خود جزییات دقیقی را اضافه می کردند اما با توسعه این نرم افزار ، ساخت انواع و اقسام مدل ها به راحتی در آن صورت می گیرد.البته این کار هنوز هم عرف است ، به طور مثال شما کلیت چهره یک فرد مسن را در ۳d max یا maya یا هر نرم افزار دیگری مدل سازی می کنید ، اگر با این نرم افزارها کار کرده باشید می دانید ساخت کلیت یک چهره کاره ساده ای است اما برای طبیعی شدن و بهتر شدن مدل می بایست چین و چروک هایی به مدل خود اضافه کنید ، که این کار در نرم افزارهای مثل تری دی  مکس و مایا هم کار بسیار پیچیده ، سخت و زمان بر می باشد ، علاوه بر این شما برای اضافه کردن جزییات می بایست تعداد poly های مدل را بالا ببرید که در آن نرم افزارها باعث کند شدن شدید سیستم می شود . بنابراین مدل سازهای حرفه ای بعد از ساختن base کار در هر نرم افزاری (همانطور که گفتم در خود نرم افزار زی براش هم می توانید چنین کاری را انجام دهید یعنی یک مدل را از ابتدا تا انتها به راحتی بسازید) مدل خود را وارد zbrush می کنند و در زیبراش به راحتی ! و  درکمترین زمان ممکن ! بهترین و کاملترین و با کیفیت ترین جزییات را به مدل خود اضافه می کنند .به عکس زیر و جزییات آن دقت کنید ، جزییات پوست بدون نرم افزار زیبراش امکان پذیر نمی باشد.

JFK_Closeup
JFK_Closeup2
3

اما زیبراش یکسری الگوریتم ها و تکنیک ها دارد که جزییات مدل را بدون افت سرعت سیستم تا آخرین حد ممکن بالا می برد تا بتوانید به راحتی جزییات دلخواه خود را به آن اضافه کنید . زیبراش این کار را با ترکیب تکنیک های ۳D و ۲٫۵D انجام می دهد . در مورد مفهوم ۲٫۵D در درس های آینده توضیح خواهم داد .

یکی دیگر از کاربردهای مهم زی براش استفاده در تکسچرینگ و مخصوصا بحث texture در موتورهای بازی سازی می باشد . در موتور های بازی سازی شما نمی توانید از مدل های high poly یا با کیفیت بالا استفاده کنید (علت های مختلفی دارد که در بحث آموزش ساخت بازی به آن خواهیم پرداخت). و بخاطر رندر real time و سرعت های مختلف کامپیوترهای استفاده کنندگان می بایست تا جایی که امکان دارد از مدل های low poly یا کیفیت پایین استفاده شود ، اما چگونه است که بازی های امروزی ، با کیفیت خیلی زیاد در دسترس است؟! راز این قضیه در استفاده از تکسچرهای با کیفیت می باشد ، در واقع شما می توانید مدل low poly خود را وارد zbrush کنید و آنجا مدل را به کیفیت بالا تبدیل کنید ، سپس جزییات و تکسچرهای مورد نظر خود را بر روی مدل تنظیم کنید و از لایه های مختلف تکسچر مانند diffuse , bump , normal bump و …. رندر و خروجی گرفته ، و همان تکسچرها را در موتور بازی یا نرم افزارهای دیگر بر روی مدل خود بیاندازید ، با این کار علاوه برا ینکه حجم زیادی از منابع کامپیوتر (مانند ram ، سرعت پردازش cpu و … که در بحث بازی سازی خیلی مهم است ) را نمی گیرید ،با همان مدل low poly کیفیتی نزدیک به مدل با جزییات بالا (high poly ) خواهید داشت .
عکس زیر یک مدل را در حالت های Low poly و high poly می بینید :

projected و در این عکس یک متریال با کیفیت زیاد و البته کم حجم برای استفاده در انیمشن یا موتور بازی می بینید :

MapMakingOf_1200

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط