منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آَشنایی با روش photon map و خلاصه درس های گذشته

در دوره آموزش وی ری به زبان فارسی ، به آخرین روش وی ری برای ایجاد روشنایی کلی می رسیم . تا بحال با  irradiance  map  ، light catch ، و brute force آشنا شدید . در این درس با روش photon map  آشنا می شوید ، معمولا خیلی کمتر از این روش استفاده می شود و من نیز خیلی روی این روش تمرکز نمی کنم .فرقی کی بین photon map و دیگر روش ها می باشد این است که در روش های دیگر رندر بر اساس زاویه دید و دوربین محاسبه می گردد ولی در روش photon map  نحوه محاسبات مستقل از دوربین و زاویه دید می باشد و محاسبات از منبع نور ایجاد می گردد ، به عبارتی در یک صحنه که با روش های دیگر تولید شده است اگر زاویه دوربین را تغییر بدهید تمام محاسبات روشنایی کلی مجدد انجام می گیرد اما در روش photon map  این محاسبات یکبار انجام می شود  . این روش برای استفاده در انیمیشن می تواند مفید باشد .

برای بهتر نتیجه گرفتن باید  از روش فوتون مپ همراه با روش های دیگر استتفاده کنید ولی چون این روش استفاده ی چندانی ندارد و با سه روش قبل بهترین نتیجه های را می توان گرفت معمولا از این روش استفاده نمی شود .در واقع بهترین روش استفاده photon map  استفاده آن با دیگر روش هاست چون می توان اینطور گفت که  photon map دقت بالایی ندارد اما سرعت بالایی دارد ، و برای عملکرد خوب باید همراه با یک روش دیگر که دقت بالایی دارد مورد استفاده قرار گیرد مثلا جهش اصلی IR باشد و جهش فرعی photon map .

فقط نکته ای که باید دقت کنید این است که photon map برای رندرهای خارجی مناسب نیست و صرفا برای رندر های داخلی با نورهای مصنوعی مناسب می باشد .

نکته بعدی این است که فوتون مپ فقط با متریال های وی ری کار می کند .دز تصویر زیر پارامترهای آن را می بینید.

2015-02-23_11-56-24

از انجا که این روش زیاد استفاده نمی شود و یادگیری پارامترهای آن فعلا خیلی ضروری نیست ، در آینده این قسمت را با مثال عملی توضیح خواهم داد.

خلاصه مطالبی که در مورد چهار روش روشنایی کلی در پست های قبلی بود رو جهت یاد آوری مجدد بیان می کنم تا در درس های آینده بخش های دیگر وی ری را با هم شروع کنیم.

مرور درس های گذشته:

شما یاد گرفتید که باید برای وی ری مشخص کنید که می خواهید صحنه شما به صور کلی روشن باشد ، این عمل را در وی ری در قسمت Indirect illumination و فعال کردن on  در قسمت v-ray::indeirect illuminiation می باشد .

2015-02-23_11-31-061

بعد از اینکه این قسمت را فعال کردید ، یک جهش اصلی دارید (primary bounce)و یک جهش فرعی(secondary bounce) .

2015-02-23_11-33-03

برای جهش اصلی می توانید یکی از چهار الگوریتم زیر را استفاده کنید:

Irradiance map

Photon map

Brute force

Light chatch

برای جهش فرعی بجز irradiance map می توانید از سه روش دیگر استفاده کنید .

2015-02-23_11-36-09

مزایا و معایب عر کدام از روش ها:

روش Irradiance map:

  • این روش  را فقط به عنوان جهش اصلی می توانید استفاده کنید ، زیرا از دقت زیادی برخوردار است ، و به همین علت هم برای جهش فرعی نمی توانید استفاده کنید زیرا در جهش فرعی به همچین قدرتی برای محاسبه احتیاج ندارید.
  • این روش از قدرت خوبی در محاسبه جزییات در انواع صحنه ها اعم از شب ، روز ، بیرونی و داخلی دارد به همین علت انتخاب اکثر کابران برای جهش اصلی می باشد .

روش Light catch  :

  • از این روش بیشتر به عنوان جهش فرعی استفاده می شود
  • هم سرعت و هم کیفیت آن مناسب است
  • به این علت مناسب جهش فرعی است جزییات زیادی را محاسبه نمی کند و به همین علت سرعت زیادی دارد
  • بیشتر برای صحنه های داخل به کار می رود ، اما در صحنه ها خارجی هم کاربرد دارد

روش Brute Force :

  •  این روش نیز بیشتر به عنوان جهش فرعی استفاده می شود
  •  تنظیمات کمی دارد
  •  حافظه ی کمی اشغال می کند به همین علت برای صحنه حجم بالا می تواند انتخاب خوبی باشد
  •  روش مناسبی برای رندر انیمیشن می باشد
  • اگر کیفیت خیلی بالایی بخواهید رندر بگیرید این روش مناسب نیست زیرا زمان رندر را به شدت افزایش می دهد
  • علاوه بر تنظیماتی که خودش دارد از پنجره V-ray::DMC  نیز کیفیت آن تنظیم می شود

روش photon map :

  • این روش قدیمی می باشد و کمتر استفاده می شود
  • برای رندر صحنه های خارجی مناسب نیست و بیشتر در صحنه های داخلی و همراه با نور های مصنوعی (مثل نور لامپ) استفاده می شود
  • فقط با متریال های وی ری قابل استفاده است .

برای آموزش های بیشتر می توانید از مجموعه های زیر استفاده کنید 

پبشنهاد ویژه و محصولات مرتبط
نام  محصول قیمت(به تومان)  خرید پستی  

banere-sorati

۷۹۵۰۰تومان
my-bane-kochakr-andaze-kochak ۴۴۵۰۰تومان
material ۳۴۵۰۰تومان
koli ۱۴۵۷۰۰تومان
 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط