منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

توضیح Brute Force برای ایجاد روشنایی کلی در وی ری

در سری آموزش رندرگیری با vray سایت اعلان تا بحال با دو روش ایجاد روشنایی کلی در تری دی مکس و وی ری آشنا شدید ، همچنین مزایا و معایب هرکدام را یاد گرفتید، در درس امروز با سومین روش (الگوریتم) وی ری برای روشنایی کلی آشنا می شویم.

روش Brute Force:

این روش که به آن Quasi-monte carlo  هم می گویند (این نام برگرفته شده از الگوریتم ریاضی است که بر اساس آن ایجاد شده)  نیز می توان به عنوان موتور روشنایی کلی صحنه استفاده کرد .

اما ببینیم مزایا و معایب این روش چیست.

مزایا:

  1. اولین مزیت این روش ، دقت بالای آن می باشد . در واقع از لحاظ دقت محاسبات که منجر به ایجاد تصویر با کیفیت می شود با روش IR  رقابت می کند .
  2. دومین مزیت آن این است که تنظیمات کمی دارد
  3. از فضای رم استفاده ی کمتری می کند .
  4. مهمترین مزیت این روش استفاده آن در صحنه های متحرک می باشد ، در مورد رندر انیمیشن  و تنظیمات وی ری برای انیمیشن در درس های آینده صحبت خواهیم کرد.

معایب:

بزرگترین و تنها ترین عیب این روش که برای اغلب کابران وی ری نیز اهمیت دارد ، مدت زمان طولانی رندر در این روش می باشد . زیرا اگر تنظیمات آن را پایین در نظر بگیرید نسبت به حالت های دیگر کیفیت کمی خواهد داشت، اگر بخواهید یک صحنه را با کیفیت رندر بگیرید و تنظیمات Brute Force  را بالا قرار دهید ، مدت زمان زیادی را باید صرف رندر کنید .به همین علت معمولا از  Brute force به عنوان جهش فرعی استفاده نمی شود .

تنظیمات Brute Force  :

تنظیمات Brute Force  را در تصویر زیر می بینید

2015-02-22_10-56-08

این روش هم می توانید به عنوان جهش اصلی و هم جهش فرعی انتخاب کنید ، اگر تنها به عنوان جهش اصلی انتخاب کنید گرینه Secondary Bounce  غیر فعال می باشد !

2015-02-22_10-56-35

Subdivs: همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردم این مقدار مشخص کننده تعداد نمونه های ایجاد شده است ، هرچه تعداد این نمونه های بیشتر باشد ، کیفیت بالاتر و زمان رندر نیز بیشتر می شود .

فقط دقت داشته باشید زیاد کردن بدون حساب کتاب این مقادیر فقط باعث اضافه شدن زمان رندر می شود و  شما باید به عنوان یک کاربر حرفه ای در صحنه های مختلف بهترین و مناسب ترین مقادیر را برای تنظیمات مختلف وی ری پیدا کنید که علاوه بر بهترین کیفیت کمترین زمان را از شما بگیرد.

Secondary Bounce : تعداد جهش های ثانویه از روی سطوح را مشخص می کند ، وقتی فعال می شود که بروت فورس به عنوان جهش فرعی انتخاب شده باشد.برای مثال می توانید تعیین کنید که جهش های نور ثانویه فقط تا دو بار انجام شود ، این کار باعث پایین آمدن زمان رندر می شود .

کاربران معمولا برای جهش های فرعی و در رندر های داخلی از LC به عنوان جهش فرعی استفاده می کنند ، زیرا در صحنه های رندر داخلی جهش های فرعی پرتو نور خیلی مهم می باشد و باعث افزایش کیفیت رندر می شود اما در  صحنه های رندر خارجی می توان از آن چشم پوشی کرد بنابراین بعضی از کاربران در صحنه های خارجی که وسعت زیادی دارد  از Brute force به عنوان جهش فرعی استفاده می کنند و علت هم محدود کردن تعداد جهش های فرعی و در نتیجه کاهش زمان رندر است .

اما برای تنظیمات بهتر Brute force از قسمت V-ray::DMC Sampler هم می توان استفاده کرد .اما تغییر این مقادیر فقط بر روی Brute Force اثر نمی گذارد.تغییر مقادیر این بخش بر روی اثرات محوی مانند motion blur (افکت محو شدن آبجکت هایی که در حال حرکت هستند ) ، VRay Depth of Field (ایجاد حالت فوکوس در عکاسی) و …در مورد این افکت ها در درس های آینده توضیح خواهم داد ، فقط فعلا تا همین حد بدانید که تغییر در تنظیمات این گزینه علاوه بر تاثیر بر عملکرد Brute force  بر عملکرد کل وی ری نیز اثر گذار است .

2015-02-22_10-57-04

من به طور خلاصه  کار هرکدام از گزینه ها را توضیح می دهم ، خیلی وارد جزییات نمی شوم ، چون ممکن است کمی پیچیده گردد.

Adaptive amount :وی ری در قسمت هایی که افکت محو ایجاد می شود به صورت جداگانه نمونه گیری می کند و آن قسمت ها را جدا بررسی می کند.مقدار adaptive amount اگر صفر باشد به وی ری می گویید  که نمیخواهید نمونه برداری مهم را انجام دهد .و اگه ۱ باشد بیشترین نمونه گیری را در قسمت های محو شده انجام می دهد . اثرات محوی بیشتر در انیمشن کاربرد دارد و همانطور که گفتم Brute force  هم بیشتر در انیمیشن استفاده می شود .به طور مثال وقتی در یک فیلم یا انیمیشن یک جسم در حال حرکت سریع باشد ، در تصویر به صورت تار دیده می شود ، برای مثال حرکت بال های یک هلیکوپتر.

Noise threshold : در وی ری این چنین نیست که یک گزینه را خیلی بالا و پایین برده و توقع داشته باشد که بر کیفیت رندر تاٍِر بگذارد ، در واقع بعضی موقع ها تاثیر برعکس نیز دارد . زیرا خیلی از پارامترهایی که در وی ری به کار می برید مرتبط به هم هستند .یکی از این پارامترها که عملکرد آن بستگی به تنظیم پارامترهای بخش دیگر دارد همین Noise threshold می باشد.

اگر شما مقدار adaptive amount را ۰ قرار داده باشید ، یعنی در قسمت هایی که افکت های محوی دارد نمی خواهید vray   کاری انجام دهد .و مقدار Noise threshold برای کاهش نویز در قسمت های محوی می باشد . پس اگر مقدار adaptive amount صفر باشد و مقدار کاهش نویز را بیشترین مقدار خود یعنی ۱ بگذارید ، علاوه بر اینکه بر کیفیت عکس تاثیری نمی گذارد (حتی ممکن است کیفیت را پایین تر هم بیاورد ) ، زمان رندر را بی جهت افزایش داده اید .

 نکته : noise threshold هنگامی عمل می کند که adaptive amount  را صفر قرار نداده باشید!و adaptive amount هنگامی بر کیفیت عکس اثر مثبت دارد که مقدار مناسب Subdivs  مناسب باشد.

نکته : این روش روشنایی کلی بیشتر در زمینه انیمیشن کاربرد دارد و یا نهایتا برای صحنه های خارجی بزرگ، همچنین تغییر بر روی V-ray::dmc sampler بر روی افکت های محوی (اجسام در حال حرکت ، افکت فوکوس در رندر و  …) اثر می گذارد ، پس در تنظیمات این قسمت دقت کنید ، ابتدا تنظیمهای دیگر را درست انجام دهید .

خلاصه مطلب:

Brute Force تنظیمات کمی دارد .

تنظیمات مربوط به افزایش کیفیت آن از طریق دو پنجره V-ray::Brute force GI  وSampler V-Ray::DMC تنظیم می شود .

بیشتر در صحنه های خارجی به کار برده می شود

هم به عنوان جهش اصلی هم جهش فرعی می تواند عمل کند .

برای تهیه مجموعه آموزش وی ری می توانید از جدول زیر استفاده کنید :

پبشنهاد ویژه و محصولات مرتبط
نام  محصول قیمت(به تومان)  خرید پستی  

banere-sorati

 ۷۹۵۰۰تومان
my-bane-kochakr-andaze-kochak ۴۴۵۰۰تومان
material ۳۴۵۰۰تومان
koli ۱۴۵۷۰۰تومان
 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط