منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

ده نکته برای کار کردن راحت تر با تری دی مکس

در این قسمت آموزش جامع نرم افزار ۳d max با ده نکته و راز کار با تری دی مکس آشنا می شوید . با آشنایی با این موارد کار کردن با تری دی مکس برای شما راحت ترمی شود .سطح این آموزش متوسط می باشد ، چون این نکته ها برای کسانی هست که حداقل کمی با تری دی مکس آشنایی داشته باشند و از کاربردهای نرم افزار ۳d max آگاه باشند .

۱- استفاده از ابزار جستجو  global search

1-global search

در ورژن تری دی مکس ۲۰۱۴ به بعد ابزار global search اضافه شده است که با این ابزار می تواند تمامی امکانات تری دی مکس را جستجو کرده و دیگر به محل های مختلف برای دستیابی به دستورات مراجعه نکنید و یک ابزار search در تری دی مکس می باشد . این ابزار سرعت کار شما در تری دی مکس را بسیار زیاد میکند .به این صورت که هنگامی که دکمه 'x' را از کیبورد می زنید یک کادر باز می شود و شما می توانید نام دستور خود را تایپ کنید ، به محض اینکه شروع به تایپ می کنید ، خود تری دی مکس لیست دسستوراتی که با آن حرف ها شروع می شوند می آورد ، کاربرد این لیست هنگامی است که شما نام دستور را کامل بلد نباشید .


۲-استفاده از floating toolbar

floatin toolbar

در ۳d max  تولبارهای مختلفی داریم که بعضی از ان ها مانند main toolbar  جای ثابتی دارد . اما به دلیل اینکه فضای کافی برای کار کردن در محیط تریدی مکس داشته باشید ، افراد حرفه ای معمولا برای اینکه از فضای کافی برخوردار باشند ، معمولا از دو مانیتور استفاده می کنند ، شما با این امکان تری دی مکس می توانید تمام toolbar  های تری دی مکس را به حالت floating در آورده و در مانیتور دوم قرار دهید .با این کار فضای کافی برای کارهای خود خواهید داشت .


۳- استفاده از modifier set 

modifier set modifeier set 1

اگر با نرم افزار ۳d max کار کرده باشید می دانید که پیدا کردن مودیفایر مورد نظر از modifer list  کمی خسه کننده است برای مثال اگر بخواهید مودیفایر UVW map  را از لیست بیاورید  باید تا انتهای لیست را بروید ، گرچه وقتی لیست باز باشد و  تایپ کنید با اولین حرف کلمه می توان به نزدیک دستور مورد نظر رفت اما کار راحت تر آن است که برای خود یک مجموعه از مادیفایر هایی که زیاد استفاده می کنید را جمع آوری کنید .برای این کار دکمه configure modifer sets  که در قسمت مادیفایر می باشد را کلیک کنید دکمه show buttons را بزنید ، با این کار چند دکمه بالای مادیفایر لیست نشان داده می شود که شما می توانید آن دکمه ها را نیز تغییر بدهید .


۴- شما می توانید rollout های مختلف تری مکس در قسمت command panel  جابجا کنید ، براس این کار بر روی عنوان rollout کلیک کرده و کلیک کاوس را نگاه دارید و rollout   را می توانید پاین یا بالا تر ببرید .rollout در تری دی مکس به منو های باز و بسته شو میگوییم.

rollout


 

۵- استفاده از ماشین حساب 

num

هنگامی که یک آبجکت می سازید یا تغییر می دهید ، گاهی ممکن است احتیاج داشته باشید خیلی سریع محاسباتی را انجام دهید مثلا یک مربع به  عرض ۳٫۲۵۴۸ واحد می سازید و می خواهید طول ان سه برابر عرض باشد ! در کادری که باید طول را وارد کنید ctrl + N  را بزنید یکه ماشین حساب نمایش داده می شود که نتیجه آن در فیلد مورد نظر قرار می کیرید .


۶- انتخاب آخرین دستور انجام شده از quad menu

quad menu

اگر تا حالا مدل سازی polygon انجام داده باشید و از دستور target weld  از quad menu استفاده کرده باشید ، برای شما پیش آمده که چندین بار پشت سر هم مجبور شدید که این دستور را اجرا کنید ، اما در quad menu  قابلیت وجود دارد که آخرین دستور را که انجام دادید را دوباری فراخوانی کنید ،مدل سازی تردی مکس و  برای این کار لازم نیست دوباره ماوس را بر روی دستور ببرید ، کافیست در مربع مخصوص به هر قسمت quad menu که در مرکز راست کلیک وجود دارد کلیلک کنید .برای مثال آخرین دستورات شما از منوی سمت چپ پایین target weld  بوده و از منوی راست پایین convert to editable poly بوده است ، کافیست که برای اجرای این دستورات اگر می خواهید دستور convert to editable poly  را مجدد اجرا کنید ، از چهارتا مربع کوچک وسط quad menu مربع سمت راست پایین را بزنید .و برای تکرار دستور target weld بر روی مربع سمت چپ پایین کلیک کنید .


۷- show statistic 

stat statitics

هنگامی که شما مدل سازی در تری دی می کنید ، این خیلی مهم می باشد  که تعداد پلی گون های صحنه و مدل خود را چک کنید تا در مراحل بالاتر دچار مشکل نشوید بوسیله کلید "7" می توانید تعداد polygon های مدل یا صحنه خود را ببینید .در حالت کلی فقط مجموع polygonهای صحنه را نشان می دهد ، می توانید از configure view port  و از قسمت statistic  مشخص کنید که خم مجموع صحنه را نشان دهد هم مشخصات شکل انتخاب شده.


۸-استفاده  از safe frames 

هنگامیکه در مرحله آخر می خواهید از کار خود رندر بگیرید . هنگام که رندر میگیرید متوجه می شوبد که ناحیه رندر گرفته شده از لحاظ اندازه با چیزی که شما در محیط  تری دی مکس و در view port می دید کمی فرق دارد ، برای آنکه انچه را که در viewport  می بینید ، از لحاظ مادر بندی و زاوبه دوربین بهتر است  از safe frame استفاده کنید . باری این کار یا shift+f را بزنید یا بر روی نام پنجره کلیک کرده و از آنجا فعال کنید .به این صورت رندر تری دی مکس همانند چیزی می شود که در نماها می دیدید.

safe frame1 safe frame


۹- object isolation

isolate

گاهی پیش خواهد آمد که شما در یک صحنه شلوغ می خواهید یک مدل خاص را مورد ویرایش قرار دهید ، برای این کار باید دگیر آبجکت هایی که دیگر استفاده نمیکنید به طور موقت مخفی شود و فقط آبجکت مورد نظر در دسترس باشد برای این کار می توانید از  object isolation تری دی مکس استفاده کنید که باید دکمه های alt+Q یا علامت  لامپ در پایین time slider  کلیک کنید .


۱۰-hold & fetch

 شاید بپرسید hold تری دی مکس چیست ؟هنگامی که می خوایهد کاری انجام دهید و از نتیجه ی آن مطمئن نیستید ، بهتر از است از امکان hold و fetch  استفاده کنید .هنگامی که hold  را از منوی edit و یا ctrl+H  را می زنید به طور موقت صحنه ی شما ذخیره شده و هنگامی که ctrl+alt+F را می زنید صحنه ذخیره شده بازیابی می شود .

 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

3 نظر

  1. ندا

    سلام خسته نباشید تشکر از سایت خوبتون من یک سوال داشتم اینکه چگونه میتونیم از همه آبجکتهامون یک پیش نمایش خوبی داشته در قسمت مرج

نظرات بسته است.