منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

راهکارهای روشنایی کلی صحنه در وی ری

در ادامه آمورش وی ری همانطور که  قبلا صحبت کردیم یکی از دلایل استفاده ما از وی ری قابلیت های آن در ارائه راهکار های مختلف در زمینه روشنایی کلی صحنه می باشد . من در این آموزش شما را با این راهکارها آشنا می کنم ، و بعد از آشنایی کلی با این مفاهیم با ارائه تمرینات عملی ، شما می توانید یک صحنه واقع گرایانه را خلق کنید . با مفاهیم روشنایی کلی صحنه آشنا شده اید ، اما به طور خلاصه دوباره به آن اشاره می کنم :

نور مستقیم در وی ری : سطوحی که مستقیم تحت پوشش نور خورشید هستند (در نماهای روز)

نور غیر مستقیم در وی ری : سطوحی که مستقیم تحت پوشش نور خورشید قرار ندارد و از بازتابش پرتو های نور مستقیم روشن می شود ، مانند سایه ی زیر درختان ، پشت ساختمان ها و …

قسمت هایی که مستقیم نور نمی خورد از بازتابش (Reflection) و جهش (Bounce) نور از روی سطوح تحت تابش نور مستقیم روشن می شود .

در آموزش vray با یک اصطلاح مهم دیگر آشنا شدید که درک این مفهوم به شما کمک زیادی خواهد کرد .

bounce در وی ری  یا جهش چیست ؟

اول برای شما یک مثال می زنم ، فرض کنید یک اتاق با دیوارهای آهنی ضد گلوله  داریم و یک گلوله در این اتاق شلیک می کنیم ، این گلوله به دیواره ها خورده و پس از هر برخورد کمانه می کند و به جهت دیگر و دیوار دیگر می خورد تا از انرژی آن کاسته شده و به زمین بیافتد .

حالا فرض کنید پرتو های نور نیز این چنین است ، وقتی در یک اتاق یک ، یک پنجره داشته باشیم و نور مستقیم یا نور خورشید از پنجره اتاق وارد اتاق بشود ، این پرتو ها مانند گلوله پس از برخورد به زمین کمانه می کند و به دیگر فضاهای اتاق می رود . به این کمانه کردن پرتو های نور bounce در وی ری  می گوییم .

در وی ری ما می توانیم bounce  را شبیه سازی کنیم ، البته باید دقت داشت که متریال های استفاده شده نیز خیلی موثر می باشد ، مثلا اگر کف یک اتاق یک سرامیک سفید باشد اتاق به مراتب روشن تر خواهد بود تا اینکه سرامیک تیره یا موکت یا فرش …و علت آن این است که سرامیک سفید تعداد بیشتری پرتو را انعکاس و جهش می دهد و باعث روشنایی بیشتر می شود .

در تری دی مکس و وی ری نور های غیر مستقیم توسط الگوریتم های پیچیده و و محاسبات ریاضی دقیق انجام می شود ، البته ما این محاسبات را نمی بینم و .کامپیوتر (cpu و gpu ) این کار را انجام می دهد .

برای فعال کردن روشنایی کلی صحنه در وی ری باید ور ری را به عنوان موتور رندر انتخاب کنید (در پست قبل توضیح دادم )، سپس در تنظیمات موتور رندر (کلید f10) در سر برگ indirect illuminiation و در قسمت رول آوت (rol out) تنظیمات vray::indirectilluminiation (GI) قسمت on  را تیک می زنید ، با این کار موتور روشنایی کلی صحنه در وی ری را فعال کرده اید ، حالا دو قسمت primary bounce (جهش های اولیه ) و secondary bounce ( جهش های ثانویه ) فعال می گردد ، که می توانید چهار الگوریتم 

  • irradiance map
  • light cache
  • brute force
  • photon map

vray 2-5 در ورژن جدید جدید وی ری یعنی ورژن ۳ یک مقدار تغییرات کرده است که در تصویر زیر می بینید 

vray 3

که در ادامه آموزش وی ری رایگان به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی می کنیم .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

6 نظر

  1. amin

    اموزش های فارسیتون خیلی خوبه منم مطالب سایتو دنبال میکنم فقط اگه میشه یه ارشیو از کل اموزشاتون داشته باشید تا بشه به قدیمیاشم دسترسی داشت,ممنون

    پاسخ
    1. adminis

      سلام دوست عزیز ، نه متاسفانه ، ما این سایت رو راه اندازی کردیم و هدف کادر فنی و مدیریت سایت  بالا بردن و ارتقاء  سطح دوستان علاقه مند به زمینه ی گرافیک هست .برای همین متاسفانه نمی تونیم این سایت رو بفروش برسونیم

      پاسخ
    1. adminis

      منظورتون از گیر کردن یعنی چی؟!بیشتر توضیح بدید تا بتونم کمک کنم ، البته دقت کنید این آموزش های سایت پله به پله هستش و برا اینکه راحت با وی ری بتونید کار کنید باید مطالب سایت رو دنبال کنید و ما هم سعی می کنیم مطاالب جدید رو زودتر ارائه بدیم ، صرفا با این تنظیمات شما نمیتونید فعلا خروجی خاصی از vray بگیرید ، یکمی که مفاهیم رو توضیح دادم ، سعی مکنم مثال های تمرینی و عملی هم بذارم

      پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *