منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

زمان بندی و فاصله گذاری- timing and spacing in animation

در این سری آموزش با اصول انیمیشن آشنا خواهید شد .این اصول همواره باید در ذهن شما باشد و در تمام کارهای خود رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه و قابل ارائه دست پیدا کنید .

گریم نتویک یکی از بزرگترین انیماتورهای جهان می گوید : «انیمیشن همه چی اش در زمانبندی و فاصله گذاریست …» از همین حرف می توان به اهمیت زمان بندی یا تایمینگ و فاصله گذاری یا اسپیسینگ پی برد. در واقع زمانبندی در انیمیشن  و فاصله گذاری در انیمیشن اساس یک انیمیشن خوب می باشد. این دو اصل بسیار ساده و در عین حال بسیار مهم می باشد که شما به عنوان انیماتور باید با تمرین زیاد به این دو بحث تسلط پیدا کنید . قدیمی ترین و کلاسیک ترین مثالی که برای زمان بندی و فاصله گذاری مطرح می شود خوردن توپ به زمین است .در خوردن توپ به زمین می توانید تایمینگ و اسپیسینگ را ملاحظه کنید .

 

زمانبندی (timing) :

تایمینگ در انیمیشن  را هنگامی که توپ به زمین برخورد می کند و صدای برخورد آن به زمین را می شنوید (جایی که در تصویر boink نوشته شده ) ، می توانید ببینید .ریتم روی دادن چیزها ، جاهایی که تأکید ها ، ضربه ها ، یا تماس ها رخ می دهند .


spacingtiming


 

فاصله گذاری (spacing) :

اگر با یک دوربین از حرکت توپ فیلم بگیرید ، مسیری را که حرکت می کند یکنواخت نیست !اگر در هر لحظه توپ یک عکس بگیرید و عکس هارا کنار هم بگذارید می بینید در جایی که توپ به بالاترین نقطه خود و در واقع نقطه عطف خود ، جایی که تغییر حرکت روبه پایین می دهد ، عکس ها روی هم همپوشانی دارند و در هنگام پایین آمدن فاصله توپ در هر لحظه بیشتر می شود ، نتیجه این به این صورت می باشد که توپ در بالای قوسی که تغییر حرکت می دهد سرعتش کمتر و در هنگام سقوط سرعتش بیشتر می شود . به این فاصله ایی که در عکس ها می باشد ، گاهی داری همپوشانی و گاهی فاصله بیشتر می شود( SPACING) اسپیسینگ در انیمیشن می گوییم .

bouncing_ball_photo

 

 

 

th

با آموزش اصول انیمیشن سازی شما با دو عنصر اساسی و مهم در انیمیشن آشنا شدید . برای اینکه این مساله را بیشتر لمس کنید ، با دوربین موبایل خود یک تجربه کنید ، سکه را بردارید و حرکت توپ را با فاصله گذاری و زمانبندی ها مختلف انجام دهید ، از هر فریم و جابجایی یک عکس بگرید ، می توانید عکس ها را در کامپیوتر با نرم افزار های مختلف به صورت متوالی و پشت سر هم پخش کنید ، با این کار یک انیمیشن ساده ساخته اید انیمیت توپ را انجام داده اید و در عین حال با دو مفهوم مهم و اساسی فاصله گذاری در انیمیشن و تایمینگ در انیمیشن  آشنا شده اید . اگر این پایه مهم در انیمیشن را محکم بردارید ، قدم های بعدی را نیز درست و اصولی خواهید برداشت .

در تمرینی که با سکه و  شبیه سازی حرکت توپ انجام می دهید ، به عنصر مهم وزن در انیمیشن توپ نیز دقت کنید ، با حالت های مختلف زمان بندی و فاصله گذاری می توانید وزن های مختلف را به توپ (سکه) اختصاص دهید .با این کار و تمرین شما به دنیای زیبای انیمیشن وارد شده اید و دو تا از اصول انیمیت را یاد گرفته اید .

 

روش دیگر برای فهمیدن تفاوت زمان بندی و فاصله گذاری:

تو این روش هم از یک سکه و دوربین استفاده می کنیم ، به این صورت که ۲۴ تا عکس می گیریم و در این ۲۴ عکس سکه را با فاصله یکسان جابجا می کنیم . عکس ها را پشت سر هم نگاه می کنیم ، شما با این کار یک انیمیشن ۱ ثانیه ای ساخته اید .

همین کار را باز با ۲۴ عکس انجام می دهیم ، اما این بار فاصله گذاری را مانند شکل زیر انجام می دهیم :

 

 

 


timingSpacing_thumb[4]

 

 

دقت کنید کنید زمان بندی انیمیشن ما همان ۱ ثانیه یا ۲۴ فریم می باشد ، اما فاصله گذاری ما فرق کرده است . و با زمان بندی یکسان و فاصله گذاری متفاوت ، نتیجه کار نیز کاملا متفاوت می باشد .

timing_vs_spacing

در فیلم های رئال بیشترین چیزی که مهم است زمان بندی است ، در خیلی از منابع آموزشی هم که در مورد انیمیشن می باشد بیشتر در مورد timing صحبت شده و کمتر spacing مورد بحث قرار گرفته یا کلا صحبتی از آن نشده است . در یک پروژه انیمیشن نیز مهمترین قضیه زمانبندی است اما برای یک انیماتور حرفه ای زمانبندی فقط نیمی از کار است ، برای یک انیمیشن زیبا هرچقدر زمانبندی مهم می باشد فاصله گذاری نیز مهم است.

ما سعی می کنیم اصول انیمیشن به زبان ساده را برای شما بیان کنیم و کسانی که به هنر انیمیشن علاقه مند هستند راهنمایی کنیم .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

1 نظر

نظرات بسته است.