منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

ساختن آبجکت در تری دی مکس

در این آموزش که تحت عنوان آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته در باره ساخت آبجکت در تری دی مکس آشنا می شوید .

در ۳ds max ما چندین نوع آبجکت داریم مانند آبجکت های سه بعدی ابتدایی و ساده ، آبجکت های سه بعدی بسط داده شده ، آبجکت های دو بعدی ودوربین ….

شما در این آموزش ۳d max با ساختن شکل سه بعدی در تری دی مکس آشنا می شوید و برای شروع و آشنایی با ساختن اشیاء ، آبجکت box  را ایجاد می کنیم .

نحوه ایجاد box:

 

مکعب (مربع، مسنطیل) جزء شکل های هندسی اولیه می باشد،که در تری دی مکس هم در همین قسمت جای داده شده است ، کاربرد این شکل های هندسی بیشتر در بحث مدل سازی است که در آینده به طور مفصل صحبت خواهیم کرد .

محل دسترسی :b-01

 

از دو طریق می توانید به ساخت باکس در تری دی مکس دسترسی داشته باشد :

۱- انتخاب Create panel > انتخاب Geometry> از لیست کر کره ای انتخاب Standard Primitives (به صورت پیش فرض این گزینه انتخاب می باشد )> از قسمت Object Type انتخاب box

۲- انتخاب منوی creat >انتخاب Standard Primitives > انتخاب box

پارامترهای box:

b-02

در تری دی مکس هر آبجکت پارامترهای مخصوص به خودش را دارد که در اشکال سه بعدی هندسی مانند مکعب و کره و …پارامترهای تری دی مکس بیشتر جنبه هندسی آن شی می باشد مانند طول، عرض، ارتفاع و ….

پارامترهای مربوط به box در رول اوت ( rul out : لیست باز و بسته شو در قسمت command panel  که اسم هر قسمت بالای آن نوشته شده است )همانطور که در شکل می بینید شامل موارد زیر می شود :

  • length :در این قسمت عدد مربوط به طول مکعب را وارد میکنید .
  • width : در این قسمت عدد مربوط به عرض را وارد می کنید
  • height : عدد مربوط به ارتفاع
  • length segment : سگمنت طول *
  • width segment : سگمنت عرض
  • height segment : سگمنت ارتفاع
  • generate mapping coords : ساختن مختصات جهت نگاشت متریال **
  • real-world map size: نگاشت متریال در اندازه واقعی ***

* :در مورد سگمنت در آموزش بعدی مفصل توضیح داده می شود.

** :نگاشت متریال و تکسچر نیز شامل بحث های تخصصی می شود که فعلا در موردمفاهیم پایه ی آن در سری آموزش های مقدماتی در آیند بحث خواهیم کرد و بخث های نخصصی آن در سری آموزش های پیشرفته تری دی مکس آموزش داده خواهد شد .این گزینه به صورت پیش فرض فعال است .

***: این قسمت نیز در بحث متریال توضیح داده می شود ، اما به طور مثال اگر بخواهید به عنوان یک معمار یک طراحی نمای کامپوزیت انجام دهید و بخواهید اندازه تایل های شما دقیقا ۵۰*۵۰ سانتیمتر باشد ، باید این قسمت را فعال کنید (در مربع مربوطه با کلیک کردن تیک بزنید ) و در تنظیمات مربوط به سایز واقعی را در قسمت متریال ها انجام دهید .

روش ساخت :

بعد از انتخاب دستور box دکمه box به رنک متفاوتی در می آید ، این بدان معنی است که شما دستور باکس را برای ساختن باکس در تری دی مکس انتخاب کرده اید ، و برنامه منتظر است شما یک باکس طراجی کنید .

شما می توانید در هرکدام از پنجره های دید (view port) این کار را انجام دهید اما در ابتدا بهتر است در پنجره پرسپکتیو اولین آبجکت خود را ایجاد کنید . به این صورت که وقتی دکمه ی box  فعال است در پنجره دید پرسپکتیو ابتدا مقطع مکعب را مشخص می کنید ، جایی که کلیلک میکنید کلیک ماوس را رها نکرده و درگ میکنید (همچنان کلیک ماوس را پایین نگاه داشته اید) به این صورت طول و عرض مقطع باکس را مشخص کردید ، سپس کلیک ماوس را رها کرده ، در این مرحله ارتفاع را مشخص میکنید و برای خاتمه دستور یک بار کلیک چپ ماوس را فشار می دهید. دقت کنید که با تغییر ماوس ، اعداد پارامترهای مختل نیز در قسمت command panel  تغییر میکند و از آنجا تغریبا می توانید کنترل کنید که مکعب شما چه سایزی باشد .

نکته : با نگه داشتن کلید ctrl کیبورد ، مقطع مکعب شما به صورت مربع در می آید یعنی طول و عرض آن برابر می شود .

نکته : در رول آوت creation method دو حالت وجود دارد ابتدا box که به صورت پیش فرض فعال است و همین روالی که طی کردیم را شامل می شود و روش cube که اگر این گزینه را فعال کنید شکل ما به صورت مکعب مربع تشکیل می شود ( طول، عرض و ارتفاع برابر می شود )

این روش وارد کردن دستی باکس می باشد ، شما می توانید باکس را از طریق کیبورد هم وارد کنید ، برای این کار در قسمت Keyboard Entry  ایتدا پارامترهای مربوطه به طول، عرض، ارتفاع و سگمنتهای مربوطه را وارد کرده سپس مختصات نقطه ای که می خواهید مکعب خود در آنجا قرار گیرد را به صورت سه نقطه x y z  وارد کنید .سپس دکمه creat  را کلیلک کنید .

b-03

در ویدیوی کوتاه زیر می توانید دانلود آموزش تصویری ساخت box در تری دی مکس را از سری آموزش تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته ملاحظه فرمایید.

 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

4 نظر

نظرات بسته است.