منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

مادباکس یا زیبراش ؟

mudbox-at-siggraph-2010ماد باکس چیست ؟
mudbox یک نرم افزار سه بعدی برای sclupt (حجاری کردن) و نقاشی بر روی مدل سه بعدی می باشد .این نرم  افزار محصول شرکت عظیم autodesk بوده که همیشه در دنیای سه بعدی حرف اول را می زند .مودباکس برای اولین  بار توسط دو نفر که در پروژه سینمایی The lord of the king کار می کردند ایجاد شد .و در فیلم king kong برای  اولین بار به طور کامل از این نرم افزار استفاده شد . نسخه ی بتای آن در سال ۲۰۰۶ ارائه شد و در سال ۲۰۰۷ شرکت  اتودسک مالکیت این نرم افزار را خریداری کرد.

نمونه کار mudbox
کاربرد مادباکس؟
همانطور که اشاره شد مادباکس برای sculpt (ایجاد کردن جزییات بیشتر برای مدل ) و همچنین بحث painting و  texturing مدل استفاده می شود . اما در این زمینه نرم افزارهای دیگری هم هستند که کم و بیش چنین کارهایی را  انجام می دهند ، از جمله بهترین و شاید رقیب نرم افزار مادباکس ،نرم افزار zbrush می باشد که کسانی که به دنبال  یادگیری یک برنامه برای مدل سازی می کردند را دچار سردرگمی می کند که زیبراش یا ماد باکس ؟ کدام بهتر است؟

آموزش مادباکس
zbrush یا mudbox ؟ 
شاید این سوال خیلی ها باشد !مثل سوال در مورد تری دی مکس یا مایا ؟واقعا جواب به این سوال ها سخت است . زیرا  هرکدام از این نرم افزارها نقاط قوت و نقاط ضعف دارند و معمولا کسانی که با آن ها کار می کنند تعصب خاصی نسبت  به نرم افزاری که بلدند پیدا می کنند و در بحث ها سعی می کنند از آن نرم افزار دفاع کنند .فرض کنید که می خواهید  یک ماشین مدل بالا بخرید و از خود می پرسید Benz یا BMW؟هرکدام از این ماشین ها نقاط قوت و نقاط ضعف خاص  خودشان را دارند اما همواره طرفداران خود را در دنیا دارند و به عبارتی هیچ کدام جای دیگری را تنگ نکرده و هردوی  این برند ها جز پرفروش های دنیا هستند و طرفداران آن ها بیشتر بر حسب سلیقه آن ها را انتخاب می کنند. در دنیای نرم  افزار نیز چنین است . توصیه ما به شما این است که : در وهله ی اول تمرکز شما بر تکنیک ها باشد تا تعصب بر یک نرم افزار که یک ابزار به حساب می آید و یادتان باشد افراد حرفه ای در این زمینه در بند اینکه کدام نرم افزار بهتر است  نیستند و بر حسب نیاز خود و کاری که انجام می دهند از طیف وسیعی از نرم افزار ها استفاده می کنند .
اما برای شروع باید یک نرم افزار را انتخاب کرد . اگر شما نرم افزاری را دقیق یاد بگیرید و با آن نرم افزار (ابزار کار )  تکنیک و روش های کار را یاد بگیرید ، تغییر ابزار (سوییچ کردن از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر) کار سختی نیست و در کمترین زمان ممکن می توانید این کار را انجام دهید حالا این نرم افزار چه ماد باکس باشد چه زی براش ، مایا باشد یا  تری دی مکس !

mudbox Ben Kingsley
هر دو نرم افزار زی براش و ماد باکس در سایت اعلان در حد ممکن آموزش داده خواهد شد و همچنین سعی میکنیم  علاوه بر آموزش های فارسی که در سایت و به طور رایگان قرار می دهیم ، منابع یادگیری فارسی (بسته های آموزشی  شرکت های مختلف ) و منابع به  روز زبان اصلی را در فروشگاه گرافیکی اعلان برای شما فراهم کنیم تا کسانی که مایلند  حرفه ای تر و سریعتر پیشرفت کنند از آن منابع هم بتوانند استفاده کنند . البته باز هم تاکید می کنم که سایت اعلان سعی  دارد آموزش هایش را از سطح مبتدی شروع و تا سطح حرفه ای پیش ببرد.
اما به سراغ سوال اصلی برویم و یک مقایسه ی اجمالی بین دو نرم افزار مطرح Mudbox و Zbrush انجام دهیم .

  • چیزی که مشخص است و بحثی نمی توان در آن داشت این است که نرم افزار zbrush در این زمینه پیشرو و پیشقدم  بوده و شاید اولین نرم افزار در مورد دادن جزییات زیاد و حجاری کردن بر روی مدل باشد .اما می بینیم که مادباکس هم  از زمانی که ارائه شده طرفداران زیادی پیدا کرده پس باید به تفاوت ها و نقاط قوت و ضعف دیگر هم دقت کنیم.
  • برای کار sculpt شما باید یک mesh ابتدایی داشته باشید ، همانطور که قبلا هم اشاره کردم خیلی از افراد کار اصلی  را در نرم افزارهایی مانند مکس یا مایا انجام می دهند و سپس مدل خود را به نرم افزار sculpt وارد می کنند و کار  ایجاد جزییات را انجام می دهند .اما نرم افزارهای قدرتمندی مثل مادباکس و زیبراش باید امکان ساخت مدل از صفر را  در خود داشته باشند در این زمینه می توان گفت zbrush  با داشتن ابزاری مثل ابزار ZSpheres قوی تر عمل می کند .اما از آن طرف mudbox  ارتباط بهتری با نرم افزارهایی مانند ۳d max و maya برقرار می کند .
  • مهمترین کار این نرم افزارها sculpt می باشد که می توان گفت زیبراش ابزارها و براش های بیشتری دارد اما در  mudbox هرآنچه که نیاز شما را برآورده کند وجود دارد .
  • یکی از مهمترین بخش ها رابط کاربری می باشد که مسلما رابط کاربری مادباکس خیلی راحت تر از Z brush می  باشد،مخصوصا برای افراد تازه کار .
  • در زمینه نقاشی بر روی مدل و بحث تکسچرینگ در زیبراش شما اگر بخواهید تکسچر با کیفیت داشته باشید باید به همان  اندازه کیفیت مش مدل را بالا ببرید و از طرفی که این را می توان نکته منفی دانست اما از طرف در بحث UV زیبراش  بهتر عمل میکند .اما در بحث نقاشی بر روی مدل می توان گفت که مادباکس به سبک سنتی تری نسبت به زیبراش عمل  میمند که شما می توانید لایه های مختلف تغریف و اثر آن لایه را بلافاصله بر روی مدل ببینید.
  • Retopology یکی از مهمترین بحث های نرم افزار های sculpt  می باشد و  به معنی ساخت دوباره مش از مش  اولیه می باشد .که شاید بتوان گفت زیبراش کمی در این قضیه ابزار بیشتری دارد اما مادباکس با مدلهای دیگر نرم  افزارها بهتر ارتباط برقرار می کند .
  •  این ها تفاوت های بود که می توان برای این دو نرم افزار برشمرد ، باز هم تاکید میکنم که حرفه ابیندیشید و حرفه ای  عمل کنید ، و تکنیک های کار برایتان مطرح باشد . و البته باید تاکید کنم که این دو نرم افزار ، نرم افزارهای مطرح می  باشند اما شما می توانید از نرم افزارهای دیگر هم مانند  3D Coat, Sculptris نیز استفاده کنید ،یا نرم افزارهای مانند   MODO, CINEMA 4D,  Blender که در خود آن ها تا حدی امکان sculpt در آن ها قرار داده شده است .

Mudbox 2015

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

2 نظر

  1. ابراهیم

    من با زیبراش کار کردم خیلی قوی است و محیط ریل رندرینق قوی داره و کار باهاش خسته کننده نیست با تشکر از زحماتتون .

نظرات بسته است.