منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

متریال (Material) چیست؟

آموزش متریال

یکی از بخش های مهم در هر زمینه از کار با دنیای سه بعدی مانند انیمیشن ، مدل سازی ، معماری و … و در هر نرم افزاری مانند مایا ، تری دی مکس و … بخش Material  می باشد .

اما ببینیم متریال چیست ؟

متریال در یک مدل سه بعدی مشخص می کند که آبجکت چگونه نور محیط را بازتاب یا از خود عبور دهد و در واقع جنس آبجکت را مشخص می کند .شما هنگامی که یک مدل سه بعدی را می سازید جنس و متریال خاصی ندارد ، با توجه به برنامه ای که با آن مدل را ساختید به صورت پیش فرض برای آن یک رنگ را در نظر می گیرد.شما نمی توانید بگویید جنس این شی چیست !مانند شکل زیر:

تری دی مکس به زبان فارسی

من در این درس و درس های آینده می خواهم نحوه ساخت متریال در تری دی مکس را توضیح دهم تا شما بتوانید برای آبجکت های خود متریال درست کنید .چیزی مانند شکل زیر :

02

اما قبل از آن باید با چند اصطلاح آشنایی داشته باشید .و فرق این مفاهیم را با هم بدانید با متریال که آشنا شدید ، اما حتما واژه تکسچر (texture)  بگوش شما خورده و گاهی بعضی از افراد از این واژه بجای متریال استفاده می کنند و فرقی بین تکسچر با متریال قائل نیستند.

تکسچر چیست؟

تکسچر یک عکس یا یک پترن (pattern) می باشد که برای نشان دادن طرح روی سطح آبجکت استفاده می شود .

تکسچر چیست

فرق تکسچر با متریال :

در متریال شما خواص فیزیکی یک ماده را مشخص می کنید مثلا برای متریال شیشه یا آیینه باید مشخص کنید که متریال چه مقدار نور را از خود عبور می دهد یا چه مقدار نور را بازتاب می کند ، اما بوسیله تکسچر شما طرح شکل را مشخص می کنید ، مثلا فرض کنید با انداختن عکس شن بر روی یک صفحه می توانید یک زمین شنی ایجاد کنید ، و مثلا برای ایجاد یک دیوار آجری می توانید خودتان یک عکس از دیوار بگیرید و آن را به عنوان تکسچر بر روی یک آبجکت بیاندازید.

در عکس زیر کوزه فقط دارای تکسچر بوده و هیچ گونه خواص فیزیکی ندارد.

03

اما در تصویر زیر علاوه بر تکسچر، یکسری خواصی فیزیکی مانند بازتاب نور نیز به شکل اضافه شده است که تفاوت آن ها کاملا در تصاویر مشخص است .این بازتاب نور حالتی مانند لایه ی لعاب روی سفال را ایجاد می کند .

04می توانیم نتیجه بگیریم که تکسچر جزیی از متریال می باشد .البته علاوه بر بحث متریال و تکسچر شما باید با نحوه نگاشت تکسچر یا مپینگ(mapping) تکسچر و متریال بر روی مدل نیز آشنایی داشته باشید، برای مثال می خواهید تکسچر یک صورت را برری مدل خود بیاندازید ،برای اینکار ابتدا باید تصویر صورت را باز کنید (unwrap)، این عمل را باید هم بر روی مدل انجام دهید هم بر روی تکسچر یعنی دقیقا جایی که قرار است چشم قرار گیرد را در مدل سه بعدی مشخص کنید ، به این صورت وقتی تکسچر را بر روی مدل می اندازید ،دقیقا همه چیز بر روی جای مشخص قرار می گیرید ، به این کار آنرپ Unwrapping  و یا UVmapping  می گویند. که خود شامل سری آموزشی مجزا می باشد و در آینده آموزش های این دوره نیز بر روی سایت اعلان ارائه می گردد.

head_texture_sample

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

5 نظر

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *