در این آموزش مقدماتی ۳d max یک صندلی ساده بوسیله آبجکت های آماده مکس می سازیم سطح این آموزش برای افراد مبتدی می باشد و در این درس علاوه بر مرور ساخت آبجکت های هندسی ساده ، و مرور move و rotate با یکسری modifier نیز آشنا می شوید.
در هر پروژه تری دی مکس ابتدا سعی کنید که واحد اندازه گیری در مکس را تنظیم کنید.این کار علاوه بر راحتی مار شما در مقیاس شکل ها ، در بحث نور پردازی و … هم به شما کمک خواهد کرد . برای تنظیم unit از قسمت منوی customize قسمت unit setup اقدم کنید.
برای مدل سازی صندلی در تری دی مکس یک chamferbox با مشخصات شکل زیر ایجاد کنید .
این آبجکت برای نشمینگاه صندلی می باشد ، حالا یک oiltank با مشخصات زیر بسازید.
برای اینکه پایه صندلی ما جلوه بهتری داشته باشد و از این سادگی در بیاید ، از مادیفایر taper استفاده می کنیم .
مودیفایر taper:
ازtaper در تری دی مکس برای مخروطی کردن آبجکت ها استفاده می کنیم .از پارامترهای مهم این مودیفایر amount و curve می باشد .اگر amount را زیاد کنید شکل به صورت مخروطی در می آید و اگر مقدار curve را تغییر دهید اصطلاحا به شکل شکم می دهد !
برای اینکه یک modifier یا تغییر دهنده به یک آبجکت اختصاص دهید ، باید آن آبجکت را انتخاب کنید و از قسمت modify و سپس modifier list ، تغییر دهنده مورد نظر خود را انتخاب کنید .
در قسمت modifier stack یا پشته تغییر دهنده ها(به چند چیز که روی هم قرار میگیرند و ترتیب برداشتن آن ها از بالا به پایین باشد ، یعنی آخرین چیزی که اضافه شده ، اولین چیزی باشد که بر می داریم پشته می گوییم ، برای مثال ظرف هایی را که شسته می شود و روی هم قرار می گیرد را پشته poshte می گوییم).در این پشته ابتدا نام و نوع آبجکت ما وجود دارد ، هنگامی که یک مودیفایر اضافه می شود ، بالای اسم آبجکت قرار می گیرد .
در این تمرین مودیفایر taper رو به oiltanke اختصاص دادیم و مقادیر مانند شکل زیر را برای آن در نظر گرفتیم .
حالا ابتدا پایه صندلی را انتخاب کرده و در راستای y ده 10 درجه و ۴۵ درجه هم در راستای محور z می چرخانیم ، این کار را در نمای پرسپکتیو انجام دهید .
برای چرخش بصورت دقیق رو راه دارید یا بر روی آیکون rotate راست کلیک کرده و از طریق کیبورد اعداد را وارد کنید یا align snap toggle ر از نوار ابزار اصلی فعال کنید با این کار هنگامی که بصورت دستی شکل را می چرخانید ۵ درجه ۵ درجه می چرخد .
سعی کنید شکل قرار گیری پایه و نشمینگاه مانند شکل زیر شود.
حالا می بایست سه عدد از این پایه کپی بگیریم ، برای کپی گرفتن در تری دی مکس چندین راه وجود دارد ، یکی از گاربردی ترین کپی گرفتنی ها استفاده از mirror می باشد .
دستور mirror برای کپی گرفتن به صورت قرینه نسبت به محورهای مختصات استفاده می شود .
برای کپی قرینه ابتدا شکل را انتخاب کنبد و بر روی آیکون mirror در نوار ابزار کلیک کنید ، برای کپی گرفتن clone selection را بر روی کپی قرار دهید . offset برای فاصله دو کپی می باشد ، و با انتخاب محورهای مختصاتی می توانید نسبت به آن محور کپی بگیرید
با آبجکت hose هم که آشنا شدید ، از نمای left یم آبجکت hose با مشخصات داخل عکس ایجاد کنید .
حالا هر دو پایه و hose را انتخاب کنید و یک کپی قینه دیگر بگیرید
حالا برای کنار ها هم باید آبجکت hose را کپی کنیم ، از یک روش جدید برای کپی استفاده می کنیم .
برای کپی گرفتن در تری دی مکس کافی است ابتدا آبجکت را انتخاب کرده ، کلید shift را نگه دارید و یکی از دستورات move rotate یا scale را انتخاب و اجرا کنید ، با این کار یک آبجکت جدید ایجاد می شود .
نوع object را بر روی copy بگدارید ، تعداد copy را نیز می توانید مشخص کنید .
آبجکت hose را انتخاب کنید و از طریق rotate با زوایه ۹۰ درجه یک کپی از آن بگیرید و سپپس بوسیله shift و move یک کپی در طرف دیگر اجاد کنید.
مجدد یک chamferbox باریک ایجاد کنید و موقعیت آن را بر روی نشیمنگاه قرار دهید . ما در این آموزش می خواهیم مدل سازی ساده در ۳d max را فرا بگیریم .
می خواهیم یک خم برای این تخته چوب که به عنوان پشتی استفاده کردیم ایجاد کنیم ، برای این کار از مودیفایر bend استفاده می کنیم .
bend :
از bend در تری دی مکس برای ایجاد خم تا ۳۶۰ درجه برای شکل می توانیم استفاده کنیم ،از پارامتر های bend ، زاویه angle و جهت چرخش direction و همچنین محور چرخش کی باشد .
bend را بر روی آبجکت مورد نظر مانند شکل زیر اعمال می کنیم .
ممکن است نتیجه کار برای شما مانند شکل بالا بشود ، با تغییر ۹۰ درجه جهت چرخش به شکل مورد نظر خواهیم رسید .
بوسیله move و shift چهار عدد کپی از این مدل میگیریم .
برای اینکه به صندلی خود یک جلوه ای بدهیم ، قسمت وسط پشتی صندلی را کمی بلند تر می کنیم ، برای این کار کافیست از قسمت مودیفایر استک ، بر chamferbox وسط را انتخاب کنید و در مودیفایر استک می بینید که اسم آبجکت هست و روی آن هم مودیفایر Bend و شما الان تنظیمات مربوط به bend را می بینید ، کافیست برای دسترسی به تنظیمات chamferbox بر روی chamferbox در مودیفایر استک کلیک کنید . و height آن را افزایش دهید ، البته با اینکار تنظیمات bend هم به هم میریزد برای اینکه این پشتی بلندتر شده با دیگر پشتی ها همسطح باشد با تغییر پارامترهای bend می توانید به این نتیجه برسید.
برای زیباتر شدن بیشتر صندلی می توانیم یک بار دیگر یک مودیفایر bend بر روی chamfer box های کناری ایجاد کنیم ، البته دقت کنید که باید جهت چرخش را عوض کنید تا به نتیجه مطلوب برسید ، یادتان باشد یکی از chamferbox ]ا را تغییر دهید و از آن کپی قرینه بگیرید !
کمی خلاقیت به خرج دهید ، شما با چند آبجکت ساده یک صندلی درست کردید ، با همین دستوراتی که یادرگرفتید به راحتی می توانید یک صندلی راحتی چوبی طراحی کنید ، پس همین الان شروع کنید و طی بیست الی سی دقیقه یک صندلی چوبی راحتی درست کنید .یادتان باشد در مدل سازی جزییات خیلی مهم است ، اما ما در این تمرین جزیییات زیادی به مدل اضافه نکردیم ، صرفا از آبجکت های آماده تری دی مکس استفاده کردیم.
البته قرار نیست صندلی راحای شما دقیقا این شکلی باشد ، این عکس را برای ایده دادن به شما گذاشتم ، سعی کنید در کارهایتان خلاقیت داشته باشد .
در آموزش های بعدی سعی می کنم سطح آموزش ۳d max کم کمک بیشتر کنیم .
با سلام ببخشید از کدام قسمت باید دستور hose فعال کنیم باتشکر