منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

موتور تولید روشنایی کلی صحنه Light Catch

در آموزش های قبلی آموزش vray  با موتور روشنایی IR  آشنا شدید . در این آموزش با Light Catch آشنا خواهید شد .زیرا برای آموزش تنظیمات vray برای صحنه های مختلف شما باید با مفاهیم گزینه هایی که در تنظیمات وی ری موجود است آشنایی داشته باشید.

شما می توانید LC (مخفف Light Catch) را به عنوان جهش اصلی یا فرعی انتخاب کنید .معمولا از LC برای اینکه هم سرعت خوبی دارد و هم کیفیت مناسبی را ارائه می دهد ، مورد استفاده قرار میگیرد ، همچنین نسبت به موتورهای دیگر تنظیمات کمتری نیز دارد .

آموزش vray
آموزش وی ری به زبان فارسی
با توجه اینکه قدرت آن نسبت به IR کمتر است ، به عنوان جهش فرعی استفاده می شود .و بیشر نیز برای رندرهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. تنظیمات آن را در شکل زیر می بینید .

2014-12-17_17-33-38ما در یک صحنه آزمایشی ، یک راهرو داریم که سه گوی در آن وجو دارد ، رنگ Background را سفید قرار دادیم ، و نور محیطی vray  را نیز فعال کردیم . برای فعال کردن نور محیطی Vray از قسمت زیر اسفاده کنید .

2014-12-17_17-42-282014-12-17_17-44-20

و از IR  به عنوان جهش اصلی ، و LC به عنوان جهش فرعی استفاده می کنیم .

2014-12-17_17-43-24
حالا صحنه را رندر می کنم، من گزینه show calc.phase را در قسمت LC تیک زدم تا بتوانم مراحل تولید LC را ببینم .

2014-12-17_17-49-08
سپس از صحنه رندر می گیرم ، وی ری ابتدا جهش فرعی را حساب می کند بعد از محاسبه ی جهش فرعی ، به محاسبه ی جهش اصلی می پردازد . 

2014-12-17_17-46-49
آموزش وی ری

و در نهایت رندر خروجی به صورت زیر می باشد :

آموزش وی ری به زبان فارسی

حالا با تنظیمات LC آَشنا خواهید شد که بتوانید کیفیت کار خود را بهتر کنید .

2014-12-17_17-33-38Subdivs :برای ایجاد نمونه ها می باشد ، هرچه این عدد بیشتر باشد نمونه های بیشتری تولید خواهد شد و در نهایت کیفیت خروجی بهتر خواهد بود.در رندر زیر نمونه های تولیدی برای مقدار ۵۰ را می بینید.

2014-12-17_18-12-41در عکس فوق ۲۵۰ نمونه (نقطه نورانی) تولید شده است ، اگر مقدار Subdivs را ۱۰۰۰ قرار بدم ۱۰۰۰۰۰۰ نمونه ایجاد خواهد شد .اما ببینیم مقدار مناسب چه عددی می باشد ؟

نکته:برای اینکه نمونه ها را بتوانید ببینید باید قسمت مشخص شده در عکس را تیک بزنید فقط دقت داشته باشید با علامت زدن این گزینه تصویر نهایی ایجاد نخواهد شد و فقط نمونه ها را خواهید دید :
2014-12-17_18-22-24

در نحوه استفاده از وی ری توصیه می شود که برای صحنه های کوچک داخلی عددی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ و صحنه های بزرگ عددی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ را قرار بدهید .

Sample size : با تعداد نمونه ها آشنا شدید،تیک مربوط به نمایش sample ها را بر می دارم و با تعداد ۲۰ sample و سایز ۰٫۱ رندر خروجی را می بینید.همچنین در قسمت Reconstruction parameters گزینه ی روبروی  filter بر روی None قرار دهید تا بتوانید محدوده ی نمونه ها راببینید.در رندر وی ری، من هم جهش اصلی و هم جهش فرعی را بر روی LC قرار دادم .

2014-12-17_18-40-31
و در این عکس اندازه سمپل ها را کوچکتر و به اندازه ۰٫۰۱ تغییر دادم .

2014-12-17_18-40-58

طبیعتا هرچه اندازه نمونه ها کوچکتر باشد کیفیت تصویر بهتر و همچنین زمان بیشتری می برد، اما این اندازه متغییر بوده و و معمولا به تعداد نمونه ها و و همچنین Scale نیز مربوط می شود .در واقع وقتی اندازه نمونه را ۰٫۰۲ می گذارید ، وی ری هر نمونه را ۲ درصد اندازه واقعی تصویر در نظر می گیرد اما به شرطی که تعداد نمونه ها کافی باشد وگرنه اندازه نمونه ها را آنقدر بزرگ می کند تا کل تصویر را پوشش دهد (اندازه کوچکتر نمونه = کیفیت بهتر)


Scale  را برای صحنه های ثابت بر روی Screen  و برای صحنه های متحرک و انیمیشن بر روی World قرار دهید .

2014-12-17_18-57-48

Interp.sample :در قسمت Reconstruction parameters اگر filter بر روی None نباشد گزینه Interp.samples فعال می شود و برای مقدار بیش از ۱ ، نمونه ها بیشتر در هم ادغام می شوند که این کار باعث می شود نمونه ها به اصطلاح در هم ادغام شوند ، و این کار باعث بالا رفتن کیفیت رندر می شود .

2014-12-18_10-28-11در تصویر سمت راست filter  بر روی nearset  تنظیم شده و در رندر سمت چپ بر روی None.

2014-12-18_10-32-11 

شما لازم نیست تا این حد تغییرات در کار خود ایجاد کنید ، نکاتی که در زیر می آید را رعایت کنید رندر قابل قبولی را ارائه خواهید داد.

نکته های کلیدی :

به طور کلی مطالب مهم این آموزش را که باید فرا بگیرید دوباره ذکر می کنم:

  • از LC به عنوان جهش فرعی استفاده کنید 
  • LC بیشتر مناسب صحنه های داخلی می باشد 
  • Subdivs را برای صحنه های بزرگ بین ۱۰۰۰-۱۲۰۰ قرار دهید و برای صحنه های کوچک بین ۲۰۰۰-۲۵۰۰
  • sample size مقدار کمتر آن باعث افزایش کیفیت می شود ، مقدار مناسب ان همان مقدار پیش فرض است 
  • در قسمت scale گزینه screen برای صحنه های ثابت و گزینه World برای صحنه های متحرک مناسب می باشد .
  • با افزایش مقدار Inter p.sample صحنه هموار تر رندر می شود و لکه ها کاهش پیدا می کند .

با ما در آموزش وی ری به زبان فارسی رایگان همراه باشید .در مرحله اول ما آموزش وی ری در تری دی مکس را دنبال می کنم و در آخر آموزش ها ، این موتور رندر در نرم افزار های دیگر را هم بررسی می کنیم .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

4 نظر

  1. 2fun

    آقا جون هرکی دوست داری قسمتون میدم … کل وی ری رو اینجوری ترجمه کن به ما بده  :)) … اصن یه وضی … چه موقع آموزش همش تو این سایت میاد؟؟
     

    پاسخ
  2. لادن

    سلام.میخواستم بدونم که این سیدی های آموزشی که تو سایتتون هست واسه فروش هم همین جوریه توضیحاتش؟ یعنی مفهوم گزینه ها رو هم توضیح میده این جوری که شما توضیح دادین؟

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *