منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

نرم افزار تری دی مکس (۳ds max) چیست و برای چه کسانی مناسب می باشد ؟

 

نرم افزار های سه بعدی  و به طور خاص نرم افزار تری دی مکس کاربردهای زیادی در بخش های مختلف صنعت ، هنر ، سرگرمی و … ایفا می کند.اما سوال اینجاست که نرم افزار۳d max چیست؟و مناسب چه کسانی می باشد .سعی میکنم بصورت خلاصه و کلی کارایی نرم افزار ۳d max را توضیح بدهم  , و به معرفی نرم افزار ۳d max بپردازم .

اگر شما ذوق هنری مثل نقاشی کردن یا تخیل قوی دارید ، نرم افزار های سه بعدی از جمله تری دی مکس این اجازه را به شما می دهد تا به ذهنیت و ایده خود عینیت ببخشید. برای مثال امروزه هنر نقاشی جنبه دیگری به خود گرفته که به آن میتوان نقاشی سه بعدی (از لحاظ تکنیک ساخت )یا نقاشی دیجیتالی گفت ، که نمونه های آن فراون در اینترنت وجود دارد.

این تصویر می توانست بر روی بوم نقاشی نیز کشیده شود !!

با کلیک بروی عکس ها می توانید آنها را با سایز واقعی ببینید

3370

 

ممکن است  شما در زمینه طراحی صنعتی فعالیت میکنید یا فکر میکند در این زمینه استعداد دارید! باز هم تری دی مکس امکان نشان دادن استعداد شما را دارد به این صورت که ایده ی خود را مدل سازی می کنید مثلاً یک خودرو ! یا نه ! ممکن است ایده شما یک وسیله باشد که طرز کار آن مد نظر شما باشد ، بازهم بوسیله نرم افزار ۳d max شما می توانید علاوه بر طراحی ظاهر ایده ی خود ، طرز کار آنرا نیز انیمت کنید ( انیمت -animate- به معنی متحرک کردن و جان بخشیدن می باشد ) .

BMWconcept2

یکی دیگر از کاربردهای این نرم افزار استفاده در زمینه معماری می باشد ، اگر شما یک معمار یا دانشجوی معماری هستید مسلماً اسم تری دی مکس  را شنیده اید. و البته وی ری !! وی ری چیست؟به این سوال در پست های آینده توضیح خواهم داد و البته یک قسمت نیز برای آموزش وی ری به زبان فارسی در نظر گرفته شده است که در آینده می توانید آموزش های جالب و کاربردی در مورد vray را از آنجا مطالعه نمایید . اما  تری دی مکس در معماری در زمینه ی طراحی نما ، طراحی داخلی و طراحی کابینت وطراحی دکور و …یکی از مطرح ترین نرم افزارهایی می باشد که به همراه نرم افزار اتوکد استفاده می شود .جدیدا شرکت اتودسک یک ورژن مخصوص طراحان معماری و مهندسان شهر سازی و … بنام ۳ds Max Design ارئه دااده است که فرق چندانی با ورژن عادی  3ds max ندارد .

3410

 

از کاربردها دیگر نرم افزار های سه بعدی می توان به استفاده آن در صنعت رو به رشد گیم و بازی سازی اشاره کرد . دقت داشته باشید با نرم افزار تری دی مکس مستقیم نمیتوانید بازی درست کنید ! بلکه مدل سازی فضا و کاراکترها ، ایجاد حرکت ها و .. در نرم افزار تری دی مکس (به عنوان یکی از نرم افزار های تری دی ، از نرم افزارهای دیگر مانند مایا و … نیز استفاده می شود) ایجاد شده و در یک موتور بازی (game engine) مدل ها و حرکات جمع آوری و برنامه نویسی می شود و در نهایت خروجی بازی تولید می شود. ( این بطور خیلی خلاصه مراحل ساخت بازی بود!! به این راحتی ها هم نیست ).

Assassinscreed_game_picture

یکی دیگز از کاربردهای این نرم افزار استفاده در جلوه های ویژه سینمایی می باشد جلوه های ویژه تری دی مکس این امکان را به این نرم افزار داده است تا در خیلی از پروژهای سینمایی و فیلم های مشهوری که شما نام آنرا حتما شنیده اید استفاده شود فیلم های مشهوری مانند : آواتار ، ۲۰۱۲ ، ترانسفورمر (تبدیل شوندگان) ، مرد عنکبوتی  ، مقصد نهایی و ….البته باید توجه کنید تری دی مکس یکی از نرم افزارهای مورد استفاده در این پروژه ها  می باشد ، مثلا در خلق جلوه های ویزه از نرم افزارهای دیگری مانند after effects و  nuke  و … نیز استفاده می شود .

 

اما  مهمترین کار تری دی مکس استفاده ی آن در زمینه پویا نمایی یا انیمیشن است . توضیح در این مورد مفصل ست که در پست های آینده در مورد آن توضیح خواهم داد و یکی از عمده بخش های آموزشی این سایت در این زمینه می باشد .امیدوارم که مطالبی که در این سایت می گذارم مورد توجه و استفاده ی علاقه مندان قرار گیرد .

Olaf1

اما کمی در مورد تاریخچه تری ددی مکس بدانیم :

Autodesk-3D-MAX-2015-64-bit_2552

نرم افزار تری دی مکس ۳ds max)) یکی از قدرتمند ترین نرم افزارهای موجود در زمینه ی صنعت سه بعدی می باشد.این نرم افزار ابتدا بر روی سیستم عامل داس  توسط gray yost ارائه گردید و سپس انتشار آن تا به حال ادامه پیدا کرده است . نکته قابل توجه در این زمینه این می باشد تا چند سال )حدوداً سال ۲۰۰۶ ) ورژن های مختلف تری دی مکس ۳ds max)) به نام شرکت Discreet و نوع نام گذاری آن بصورت تک رقمی بود (بجز چند نسخه ی ابتدایی که شامل اعشار هم میشد مثلا  ۳ds Max 3.4 ) و آخرین نسخه تری دی مکس با این شیوه نام گذاری ۳ds max 9 بود که بعد از آن شرکت Autodesk امتیاز کامل این نرم افزار را خریداری و سیستم نام گذاری آنرا نیز تغییر داد در حال حاضر آخرین نسخه نرم افزار تری دی مکس با نام Autodesk 3ds max 2015 ارائه گردیده است .

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

18 نظر

  1. mehnush

    سلام، ببخشید ارور output path از چیه؟ من وقتی یه فابلو سیو از آرشیو میگیرم و تو یه سیستم دیگه باز میکنم این ارورو میده. ممنون میشم راحنمایی کنین.

    پاسخ
  2. مرضیه

    سلام خیلی ممنون توضیح کاملی دادید.استادمون وقتی این نرم افزار رو بهمون معرفی کرد خیلی مشتاق به یادگیریش شدم با توضیحات شما بیشتر مشتاق شدم میخوام که این نرم افزار رو تاحد امکان بخوبی یاد بگیرم باید چکار کنم؟چون شنیدم بازار کار خوبی هم داره.ممنون

    پاسخ
  3. Roham

    سلام دوست عزیز مطلبط عالی بود من به انیمیشن سازی فوق العاده علاقه دارم از قبل با ۳d max هم آشنا بودم با مایا هم خیلی کم کار کردممیدونم به این راحتیا هم نیست که بعضی ها فکر میکنن  بعضی ها فکر میکنن همیجنوری با دوتا کلیک میرن بازی میسازن اما خیلی خیلی خیلی سخته هم برنامه نویس میخوا هم انیمیشن ساز میخواد هم استدیو برا ضپط صدا میخواد منظور اینکه راحت راحت نیس ممنون بابات مطلبت من تو همدان زندگی میکنم به نظر شما اگه برم کلاس آموزشی ۳D max کامل یاد میگیرم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  4. مهدی

    سلام وقتتون بخیر 

    من یه مشکلی دارم میخوام رندر وی ری بگیرم این ارور رو میده

    میشه راهنماییم کنید

    رم سیستمم هم ۸ گیگ هست

    UNHANDLED EXCEPTION: memory allocation failure ; 1040000 bytes 

    requested;486761725 bytes already in heap; 4022168 bytes free heap 

    space. last marker is at ./src/vrenderlight.cpp, line 512: preparing lights 

    (VRayLight048)
    Please note that although this error is generated by V-Ray , it may not be 

    V-Ray that caused it.
    If you feel it is V-Ray that caused this error , please send file 
    c:\Users\personal\AppData\Local\Temp\/vraylog.txt and, if possible, (a 

    part of) your scene to vray@chaosgroup.com

    Press Cancel to abort rendering or OK to continue

    پاسخ
    1. adminis

      سلام و معذرت بابت تاخیر در جواب،این ارور میتونه علت های مختلفی داشته باشه ، من نمیدونم تو یک صحنه  خاص این ارور میاد یا کلا حتی صحنه هم خالی باشه بازاین پیغام رو میده ؟

      اگه تو یک صحنه خاص این پیام رو میده پس حتما از یک آبجکت سنگین کپی های زیاد دارید ، حالا اگه تو این صحنه ها نور پردازی هم داشته باشید که دیگه هیچی ! بجای رم ۸ رم ۱۶ هم داشته باشید بازم این پیام رو ممکنه بده ، توصیه هم اینه که برای آبجکت های که مش زیادی دارن و باید کپی های زیادی بگیرید ، از سیستم vray proxy  میتونید استفاده کنید تا مشکل حل بشه ، برای مثال می خواهید یک جنگ با تعداد بالای درخت درست کنید ، مثلا ۱۰۰ تا درخت با مش جزییات بالا ، قطعا سیستم وی ری این رندر رو نمیتونه بگیره  مگه از سیستم پراکسی استفاده کنید ، البته دقت کنید که سیستم پراکس تو زمان رندر فرق زیادی نمیکنه و زمان رندر رو کاهش چندانی نمیده صرفا اون صحنه رو قابل رندر می کنه

      پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *