منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

گردش کار پروژه – Project Workflow

در ابتدا مروری می کنیم بر مراحلی که از ابتدا تا انتهای یک پروزه بایدانجام بدهیم .شما در این پست به روش کار با تری دی مکس آشنا می شود .

۱- Modeling Objects    ( مدل سازی در تری دی مکس )

 

GUID-C7BA69BB-EC2E-40B6-BEA6-6DCB77EC317D-low

 

در ابتدا شما باید برای هر پروژه که در تری دی مکس انجام می دهید مدل سازی کنید ! البته ممکن است از مدل های آماده تری دی مکس استفاده کنید و یا از نرم افزار های دیگر استفاده کنید یا کسانی که در زمینه معماری کار میکنند مدل های خود را برای مثال از اتوکد وارد نرم افزار تری دی مکس کنید.

برای مدل سازی در ۳d max روش های مختلفی وجود دارد مثل :

Polygon modeling ( چیزی شبیه مجسمه سازی ، از یک حجم ساده به حجم پیچیدی می رسید )

NURBS or non-uniform rational B-spline  ( کمی پیچیده تر نسبت به حالت قبل )

Surface tool/editable patch object ( می توان گفت ابتدا مدل سیمی را می سازید سپس به ان یک پوسته اضافه میکنید )

از بعضی نرم افزار ها میتوان در هنگام مدل سازی کمک گرفت و در واقع مدل خود را به صورت ترکیبی با این نرم افزار ها بسازید مثل ZBrush و MUDBOX و …

 

۲- Material Design طراحی جنس و بافت و ساخت متریال در ۳d max

GUID-94226CAD-FB55-4631-BCD4-672B196A3CA6-low

 

فرض کنید در مرحله قبل شما مدل یک صندلی را طراحی کردید ، شکل ظاهری صندلی شما نیز بسیار زیبا شده است . آیا جنس صندلی شما چوب می باشد؟! یا فلز یا پلاستیک؟!!

شما در این مرحله بوسیله ابزار تری دی مکس برای مدل خود یک جنس (متریال ) تعریف میکنید و به مدل خود اختصاص می دهید . دقت داشته باشید که تعریف کردن متریال ، درست کردن بافت ( texture ) ، هماهنگ کردن و نگاشت بافت روی مدل و …. در آینده به طور مفصل بحث خواهد شد .مثلا اگر مدلی که ساختید از چوب بود باید ساخت متریال چوب در تری دی مکس را فرا بگیرید و بتوانید انجام دهید . که ماد رآینده به طور مفصل در این زمینه آموزش های کافی را قرار خواهیم داد .

 

۳- Lights and Cameras نور و دوربین

 

GUID-29EBF082-A22F-48B4-8680-451147A42DB2-low

در این مرحله شما به نور پردازی صحنه ی خود می پردازید ، درست مانند یک متخصص نور در فیلم های سینمایی باید با نور آشنایی داشته باشید و بتوانید صحنه های مختلف را از لحاظ نور تجزیه و تحلیل کنید و بتوانید موقیعیت را که می خواهید شبیه سازی کنیئ مانند یک روز آفتابی یا ابری…نور صبح یا غروب یا شب…همچنن در این مرحله دوربین های مختلف را در صحنه جانمایی میکنید که در آینده توضیح داده خواهد شد .ما در زمینه ی نورپردازی در تری دی مکس آموزش های مناسبی را در نظر گرفته ایم که در آینده به آن می پردازیم.

 

۴- Animationانیمیشن یا پویانمایی

 

GUID-50974E36-D285-41B3-8118-74ABC83DD6C0-low

فرض کنید که یک کاراکتر انسانی ساخته ، مدل سازی و بافت دهی آنرا انجام دادید ، اما فعلا کاراکتر شما مانند یک مجسمه است ، برای جان بخشیدن به آن باید به آن را حرکت بدهید . وقتی شما اجزاء مختلف در صحنه خود را حرکت دهید در واقع یک انیمیشن درست کرده اید . انیمیشن می تواند حرکت یک توپ ساده یا حرکت های پیچیده ی یک مدل ارگانیک باشد . البته باید دقت داشته باشید به طور مثال برای انیمت کردن ( اصطلاحی به معنی حرکت دادن ) یک کاراکتر انسانی ، قبل از طراحی حرکت ها ، باید مدل خود را آماده کرده باشید ، به این معنی که برای آن مفصل ، پوست ، … طراحی کنید . که سعی میکنم در این موضوع هم مفصل آموزش بدهم .ساخت انیمیشن در تری دی مکس یکی از لذت بخش ترین قسمت ها می باشد .

در زمینه ی انیمیشن علاوه بر آسنایی با ابزار تری دی مکس ، شما نیاز دارید که با مبانی و اصول حرکت آشنایی داشته باشد که زمان مناسب اشاره خواهم کرد.و همچینین یکی از منابع مهم آن نیز در این لینک قرار دارد.

۵-Rendering رندر یا خروجی گرفتن از کار

GUID-1E9CD3EF-7B4B-408F-B955-029A049B32AE-low

 

رندر چیست ؟آخرین کار و مهم ترین کاری که انجام می دهید تا نتیجه کار خود را بتوانید به بقیه نیز ارائه کنید . البته نگران نباشید در این مرحله بیشترین کار را سیستم شما انجام می دهد .در واقع زمانی که کار شما تمام شد ، و مثلا یک صحنه طراحی داخلی را به عنوان یک معمار یا یک انیمیشن را تهیه کردید ، کار شما فعلا فقط در نرم افزار تری دی مکس قابل مشاهده است ، فرض کنید انیمیشن خود را می خواهید برای یک جشنواره بفرستید ، مسلما نمی توانید فایل مکس را برای آن ها بفرستید و آنها هم همچین فایلی را از شما قبول نمی کنند .مثلا دبیر جشنواره اعلام میکند فایل شما باید فایل ویدیو با کیفیت hd  باشد ! شما در این مرحله تنظیمات خروجی کار را بر روی hd قرار می دهید و سپس سیستم شروع می کند طبق تنظیمات شما، از فایل خروجی می گیرد و در واقع کار شما را تبدیل به ویدو می کند . به اینکار اصطلاحا رندر می گویند .معمولا رندر پروسه ی زمان گیری می باشد .

 

این ۵ مرحله مهم و اساسی است که در یک پروژه سه بعدی انجام می شود . البته دانشجویان معماری دقت داشته باشند که از مراحل فوق مرحله نورپردازی و رندر برای آنها بسیار مهم می باشد ، معمار ها معمولا از مدل های آماده برای دیتیل (detail) استفاده میکنند و مدل ساختمان یا فضای خود را نیز معمولا در نرم افزارهای دیگر رسم میکنند و احتیاجی ندارند وارد مسائل مدل سازی پیشرفته در تری دی مکس بشوند مگر اینکه علاقه داشته باشند . همچین مرحله انیمیشن نیز در پروژه های معماری کاربرد چندانی ندارد .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

1 نظر

نظرات بسته است.