منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آشنایی با Modify (تغییر دهنده)

در این قسمت از آموزش تری دی مکس به فارسی در مورد یکی از مهمترین بخش های تری دی مکس آشنا می شویم.و در آینده به صورت جامع تر به این قسمت کار خواهیم داشت.

در قسمت command panel  در اولین دسته بندی همانطور که قبلا توضیح داده شد، ما دسته  بندی های اصلی تری دی مکس را داریم . مثلا اولین دسته بندی ما قسمت creation  بود که برای ایجاد آبجکت های مختلف استفاده می شد .

9-6-2014 10-49-53 AM

دومین قسنت از دسته بندی های اصلی command panel  قسمت مادیفای(modify)یا تغییر دهنده می باشد . شما با ساختن شکل های هندسی در تری مکس آشنا شدید . اگر تمرین کرده باشید می دانید که وقتی یک شکل را ایجاد میکنید برای مثال یک مکعب ، تا وقتی که پروسه ایجاد شکل تمام نشده و یا شکل از حالت انتخاب خارج نشده است ( به صورت پیش فرض وقتی یک آبجکت می سازید شکل در حالت انتخاب قرار میگیرد ،به محضی اینکه در صحنه کلیک کنید ، شکل از حالت انتخاب خارج می شود ) می توانید پارامترهای مربوط به آن را تغییر دهید ، اما وقتی از انتخاب خارج شد دیگر  در نرم افزار تری دی مکس نمی توانید تغییری در اندازه آن بوجود آورید و پارامترهای آن را تغییردهید .

برای اینکه بتوانید مجدداً پارامترهای یک آبجکت را تغییر دهید پروسه ی زیر را انجام دهید :

  1. شکل را انتحاب کنید *
  2. در قسمت command panel آیکون modify را انتخاب کنید ، همانطور که می بینید پارامترهایی که در موقع ساختن شکل ایجاد کردید اینجا نیز به نمایش در می آید و با تغییر آنها در کامندپنل ، آبجکت نیز تغییر می کند .

*:برای انتخاب شکل کافیست که بر روی آبجکت در یکی از صحنه ها کلیک کنید ، شکل انتخاب شده و از لحاظ ظاهری با دیگر آبجکت ها متفاوت می شود ، مثلاً یک هاله ی سفید دور آبجکت دیده می شود، از کاربرد نرم افزار تری دی مکس مدل سازی و انیمیشن سازی است که modify ها در تمام این کاربرد ها استفاده می شود.

قسمت های مختلف modify :

در قسمت modify ابتدا کادر نام و رنگ آبجکت را می توانید ببینید ، که از اینجا می توانید نام شئ خود را تغییر دهید .برا تغییر نام در کادر نام جدید را وارد کنید و برای تغییر رنگ بر روی مربع رنگی روبروی نام کلیک و رنگ دلخواه را انتخاب کنید .

بعد از این لیست کرکره ای modifier list در تری دی مکس  را می توانید ببیند که می توان گفت یکی اکثر کارهایی که ما می خواهیم انجام دهیم به این لیست ختم می شود .این لیست شامل دستوراتی اشت که یک تغییر در شکل ما ایجاد می کند و گستره دستورات این لیست از مدل سازی و طراحی لباس در تری دی مکس و و مو گرفته تا شبیه سازی وزن و و برخورد و … می باشد .

بعد از مودیفایر لیست شما با یک کادر مواچه می شوید که در واقع پشته ی مادیفایر ها یا modifer stack  است .به این ترتیب که ابتدا نوع آبجکت خود را در آن می بینید و بعد از آن هر مودیفایری که استفاده کنید در این پشته (poshte) قابل دیدن و ادیت کردن است .

box

بعد از modifer stack  شما با توجه به آبجکتی که انتخاب کرده اید پارامترهای مربوط به آن را خواهید دید برای مثال در عکس زیر پارامترهای مربوط box  را مشاهده می کنید . و می توانید در پارامترهای آن تغییرات ایجاد کنید.دقت داشته باشید کلیت این دستورات در ورژن های مختلف مانند تری دی مکس ۲۰۱۲ ، تری دی مکس ۲۰۱۳ و تری دی مکس ۲۰۱۴ یکسان بوده و در ورژن های بالاتر ممکن است مورد جدید اضافه شده باشد اما معمولا تغییری در موارد قبلی بوجود نمی اورند.

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط