آموزش زیبراش به زبان فارسی
آموزش محیط zbrush
برای شروع کار با یک نرم افزار جدید اول باید مشخص کنید توقع خود از نرم افزار را مشخص کنید، در واقع قبل از اینکه با یک نرم افزار شروع به کار کنید باید قابلیت های آن نرم افزار را بدانید و ببینید با توقعی که شما از آن نرم افزار دارید منطبق هست یا خیر. ما در پست های قبل به معرفی اجمالی نرم افزار زیبراش پرداخته ایم و نرم افزار زیبراش و کاربردهایش شناخته شده می باشد پس قبل از شروع آموزش ببینید آیا زیبراش همان نرم افزاریست که می خواهید یاد بگیرید؟
نرم افزار زیبراش را به صورت خلاصه اگر بخواهیم تعریف کنیم باید بگوییم : یک برنامه مدل سازی فوق حرفه ای ! که در ورژن های جدید پشرفت های قابل ملاحظه ای هم داشته است . برای مثال ایرادی که در ورژن های قبل تر به زیبراش می گرفتند این بود که برای مدل سازی سخت ، کاربرد چندانی ندارد (منظور از مدل سازی سخت مدل سازی های غیر ارگانیک یا به عبارتی مکانیکی ، مثل خودرو و …می باشد )و در ورژن های آخرzbrush این غول دنیای مدل سازی سه بعدی ، به راحتی میتوانید انواع مدل سازی را از ابتدا تا انتها با نهایت جزییات انجام دهید .
دومین کاری که باید در شروع یادگیری یک نرم افزار بدانید ، یاد گیری و آشنایی با محیط آن نرم افزار می باشد . به طور خاص نحوه تعامل با آن نرم افزار به خصوص نحوه پیمایش مدل پنجره ها ، حرکت و چرخاندن مدل و …. ما در این درس با محیط زیبراش آشنا خواهیم شد و همراه با شما تا مراحل حرفه ای شدن پیش خواهیم رفت .
آشنایی با محیط زیبراش
محیط زیبراش یک محیط کاملا customizable می باشد به این معنی که می توانید طبق سلیقه ی خود آن را تغییر دهید و محل ابزار های مختلف را تغییر دهید .این یکی از قابلیت های زیبراش می باشد . پس بهتر است با مفاهیم پنجره ها و و اسم قسمت ها آشنا شوید . ما فعلا طبق محیط پیش فرض زیبراش که برای بار اول نصب کرده اید پیش می رویم ، اما یادتان باشد ممکن است محیط نرم افزار زیبراش یک فرد حرفه ای را ببینید و کاملا تعجب کنید ! علت هم قابلیت ایجاد تغییر در محیط زیبراش می باشد .ابتدا یک نمای کلی از نرم افزار زیبراش را ببینید:
محیط کاربری زیبراش را به چند قسمت تقسیم می کنیم که در در این پست به طور خلاصه توضیح خواهم داد .
بخش 1:
منوها در این قسمت قرار دارد ، در منوها تمام ابزارهای و قسمت های زیبراش قرار داده شده و شما می تواند هر کدام از این منو ها را به عنوان یک palette در قسمت tray یا سینی (که با شماره ۳و رنگ سبز در تصویر مشخص است) قرار دهید .
بخش ۲:
Canvas یا محیط کار بر روی مدل ها : پنجره اصلی که مدل را در آن می بینیم و با آن کار خواهیم کارد canvas یا بوم نقاشی می گوییم . شاید جالب باشد که کسانی که با هیچ نرم افزار سه بعدی مانند مایا یا تری دی مکس کار نکرده اند و برای اولین بار می خواهند با زیبراش کار سه بعدی را شروع کنند ، کمی راحت تر با نرم افزار zbrush کنار بیایند ، چون ابزارهای ساخت مدل سه بعدی و نحوه ی نمایش مدل در زیبراش کاملا با دیگر نرم افزارهای سه بعدی متفاوت می باشد .شاید کسانی که سابقه کار با دیگر نرم افزارها را دارند ، برای اولین بار که با زیبراش کار می کنند کمی دچار سردرگمی و نگرانی شوند ،اما مطمئنا بعد از مدتی کار با زیبراش ، از کار با این نرم افزار قدرتمند لذت خواهند برد . نکته ای که مهمه و کاربران باید به آن دقت کنند ، این است که محیط زیبراش یک محیط کامل سه بعدی نیست و نحوه کار در آن کمی متفاوت تر نسبت با دیگر نرم افزار هاست . یکی از تفاوت ها در نحوه دیدن مدل در فضای نرم افزار می باشد .با یک مثال توضیح می دهم ، فرض کنید در خانه نشسته اید و یک پنجره روبه بیرون دارید ، آبجکت های مختلف در جهان پشت پنجره حرکت می کنند ، اما شما نمی توانید خود پنجره را جابجا کنید . در زیبراش نیز این چنین است ، اما در نرم افزارهای دیگر شما به راحتی می توانید پنجره دید را تغییر دهید .در تمرینات آینده بیشتر توضیح خواهم داد ، این پست صرفا آشنایی شما با محیط نرم افزار در سطح ابتدایی می باشد .
بخش ۳:
Tray یا سینی های چپ و راست : در قسمت چپ و راست زیبراش قسمتی به عنوان tray وجود دارد که میتوانید پلت ها را در آن ها قرار دهید .tray سمت چپ به صورت پیش فرض مخفی می باشد برای بازشدن tray می توانید بر روی قسمتی که در تصویر مشخص است کلیک کنید.
بخش ۴:
Shelf قسمت هایی است که ابزار های مختلفی که بیشتر با آن ها سروکار دارید در آن قرار داده می شوند ، شما می توانید این shelf ها را با سلیقه ی خود تغییر دهید . معمولاً ابزارهایی که کاربردهای مشابه دارند در یک شلف قرار می گیرند .به طور مثال shelf سمت راست ابزارهای برای چرخش جابجایی ، مقیاس و …. مدل می باشد .
بخش۵:
در قسمت منوها به هر کدام از منوها که باز میکنیم یک palette می گوییم ، این palette ها یا همان منو ها را می توانیم به دلخواه و برای دسترسی بهتر در tray چپ یا راست قرار دهیم در تصویر نمونه پلت tool در traye سمت راست قرار گرفته است .بر روی پلت که کلیک می کنید ، گوشه سمت چپ بالا یک آیکون وجود وجود دارد ، با کلیک بر روی آن آیکون ، palette بر روی tray قرار می گیرد ، با drag & drop هم می توانید این کار را انجام دهید .
بخش۶:
Light box ابزاریست که می توانید در پوشه ها و قایل های که دارید به راحتی جستجو کنید .
عالی بود ممنون ..من با این آموزش مدل سازی در زی براش را شروع کردم لطفا ادامه بده دوست عزیز.
از راهنماییتان سپاسگذارم. من خیلی علاقه مندم نرم افزار ۳بعدی زیبراش را یاد بگیرم اما از این طریق برایم مشکل است . آیا روش دیگری برای آموزش هست ؟ متشکرم.
خیلی ممنون