همراه با آموزش جامع مایا در این جلسه با محیط مایا آشنا می شویم ، شما برای شروع کار با مایا باید با محیط نرم افزار و همچنین مفاهیم مربوط به گرافیک سه بعدی آشنا شوید ، برای مثال مفاهیم یک شکل دو بعدی و شکل سه بعدی را بدانید و با محورهای مختصات آشنایی داشته باشید .
برنامه maya را که برای اولین بار باز می کنید ، با پنجره زیر روبرو می شوید:
یک پنجره بزرگ می بینید که به آن پنجره دید یا زاویه ی دید می گوییم و ما از این زاویه به محیط و مدل خود نگاه می کنیم .در درس های آینده مفصل در مورد پنجره های دید بحث می کنیم . در این درس فقط نگاه اجمالی بر محیط نرم افزار خواهیم داشت .
در بالاترین قسمت برنامه ، قسمت Main Menu Bar را مشاهده می کنید ، مانند دیگر نرم افزار ها شما به تمامی قسمت ها و امکانات مایا از این محل می توانید دسترسی داشته باشید.
Status line یا نوار وضعیت ، یکسری ابزارمی باشد که بیشتر در زمینه مدل سازی استفاده می شود .
Shelf یا قفسه ها که مجموعه ای از انواع ابزارهای مختلف است که در دسته بندی های متنوعی می باشد.
Tool box : جعبه ابزارهای انتخاب ، حرکت و و ویرایش آبجکت .
Preset Display Layouts : برای حالت های نمایش مختلف مایا به کار می رود .
Time Slider, Range Slider, Playback Controls : این قسمت مربوط به بحث انیمیشن می باشد که در بحث های مخصوص به انیمیشن و متحرک سازی در مایا به آن خواهیم پرداخت .
Attribute Editor / Channel Box : در این قسمت مشخصات و ویژگی های مربوط آبجکت را می توانید تغییر دهید .
نکته : برای راحت بودن و بصورت حرفه ای کار کردن ، از همین ابتدای کار یاد بگیرید با استفاده از کلید های میانبر کیبرد استفاده کنید ، این کار باعث افزایش سرعت و راحتی کار با maya خواهد شد .دقت کنید که مایا نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس می باشد برای مثال حرف a و A کارهای متفاوتی را نسبت بهم انجام می دهند.
کار با ماوس در مایا :
Alt+MMB+Click (کلید alt + کلید وسط مأوس)
با این دکمه ها می توانید صحنه خود را به سمت چپ و راست یا بالا و پایین Pan کنید .
Alt+RMB+Click (Alt+ راست کلیک)
با این مجموعه کلید ، زوایه ی دید شما جلو یا عقب می رود ، به این حالت dolly می گوییم .دقت کنید در واقع تصویر شما بزرگتر می شود در محیط برنامه تفاوتی زیادی بین dolly و زوم نیست اما در هنگام کار گذاشتن و متحرک کردن دوربین مفهوم dolly با مفهوم zoom متفاوت است . فرض کنید یک دوربین در دستان شماست و می خواهید از یک شی فیلمبرداری کنید ، اگر با این دوربین حرکت کنید ، و به شی مورد نظر خود نزدیک شوید ، به این حرکت dolly می گوییم ، اما اگر ثابت باشید ، اما بوسیله تعییرات فاصله لنز دوربین شی مورد نظر خود را در فیلم بزرگ کنید به این کار zoom می گوییم .
اسکرول ماوس :
با چرخش اسکرول ماوس ، عمل zoom in و zoom out را انجام می دهید .
انتخاب آبجکت در مایا:
برای انتخاب هر object در مایا روی آن کلیک کنید.
برای انتخاب چند شی با هم کلید shift را نگه دارید و بعد شکل های دیگر را انتخاب کنید .
برای خارج کردن یک شکل از حالت انتخاب می توانید از دکمه Ctrl و کلیک بر روی آن شکل استفاده کنید .
برای فهم بهتر این موارد بهتراست نرم افزار مایا را باز کنید .و از مسیر زیر یک کره بسازید :
از مجموعه ابزار toolbox که در سمت چپ تصویر می باشئد .ابزار move را انتخاب کنید
سپس آبجکت خود را select کنید ، همانطور که می بینید یک manipulator در وسط شکل ظاهر می شود ، و شکل آن بسته به نوع دستوری که انتخاب کردید (move,rotate,scale) متفاوت می باشد .
دستور move :
با انتخاب این دستور می توانید شکل را درامتداد محورهای X Y Z انتقال دهید .
اگر ماوس را بر روی یک محور مختصات ببرید فقط همان محور جابجا می شود .
اگر بر روی مربع های بین محور ها کلیک کنید بر روی دو محور مختصاتی شکل حرکت می کند .
و اگر بر روی مربع وسط کلیک کنید شکل را در هر سه جهت مختصاتی می توانید جابجا کنید .
برای تمرین بیشتر خودتان rotate و scale را امتحان کنید . فقط ممکن است بعد از استفاده از sclae که مقیاس شکل را بزرگتر یا کوچکتر می کند ، اگر شما این کار را در یکی یا دو تا از محورهای مختصاتی انجام دهید شکل از حالت طبیعی خارج می شود .
نکته : کلید w برای دستور move
کلید e برای دستور rotate
و کلید r برای انتخاب scale می باشد .
خیلی ممنون واقعا عالی بود
ادامه بدین درمورد این نرم افزار ها آموزش های خیلی کمی به زبان فارسی هست. من خودم با آموزش های زبان خارجه مایا رو یاد گرفتم با این کار علاقه مندان پیدا میشن وبه پیشرفت کشور کمک خواهد شد
سلام ممنون منتظر آموزش جلسه سوم هستیم
سلام برای رفع این خطا چه کار کنم؟setParent: object ‘renderView’ not found
بقیش…لطفا
خیلی عالی.
ممنون از زحماتتون