منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آموزش مقدماتی مادباکس-مفهوم sculpting

آموزش مقدماتی مادباکس-مفهوم sculpting

در این مجموعه آموزش فارسی مادباکس را از ابتدا شروع خواهیم کرد و همراه شما دوستان تا مرحله ی حرفه ای پیش خواهیم رفت . قبل از شروع آموزش کمی در مورد این نرم افزار بدانیم .

مادباکس توسط شرکت skymatter در نیوزلند تولید شد و برای اولین بار در در فیلم kingkong  تو سال ۲۰۰۵ استفاده شد ., و بعد از استفاده در این فیلم بود که اولین نسخه آن انتشار یافت و طبق معمول سایر نرم افزارهای سه بعدی تحت مالکیت شرکت اتودسک قرار گرفت.

محیط مادباکس یک محیط کاملا سه بعدی است  (بر خلاف زیبراش که حالت ۲٫۵ بعدی هم دارد !)و نحوه  پیمایش در پنجره ها بیشتر شبیه نرم افزار مایا می باشد ، اما کسانی هم که با نرم افزار تری دی مکس کار می کنند می توانند رابط کاربری و کلیدهای میانبر را شبیه تری دی مکس کنند .

Autodesk-Mudbox-2013-for-Mac-4951

نرم افزار مادباکس و نرم افزار های مشابه آن مانند زیبراش ،۳d coat و …. معمولا برای sculpt و painting  بر روی مدل استفاده می شوند .painting یا نقاشی بر روی مدل برای انداختن تکسچر و طرح های مختلف بر روی مدل استفاده می شود اما ببینم مفهموک sculpt  چیست ؟

در گرافیک سه بعدی معمولا روال کار بر این است که در نرم افزارهایی مانند تری دی مکس یا مایا و … پایه ی مدل اصلی را می سازند و به علت اینکه این نرم افزارها یا امکانات کافی ندارند و یا به علت بالا رفتن حجم کار ، نمی توان جزییات زیادی را به مدل اضافه کرد ، برای اضافه کردن جزییات از نرم افزارهای دیگر استفاده می کنند . مثلا در مدل سازی یک کروکودیل! فرض کنید شما کل مدل را ساخته اید ، اما برای ساخت جزییات پوست کروکودیل در نرم افزاری مانند تری دی مکس یا مایا باید وقت و حوصله خیلی زیادی را صرف کنید ، در صورتی که در نرم افزاری مانند mudbox یا zbrush این کار را به راحتی و سرعت هرچه بیشتر انجام خواهید داد .

croc01 (1)

یک مثال دیگر بزنم فرض کنید  می خواهید مجسمه سر یک انسان را از گچ یا گل بسازید ، شما ابتدا با دست خالی می توانید طرح کلی چهره را ایجاد کنید ، و به راحتی این کار را انجام می دهید ! اما برای ایجاد جزییات ریز تر و دقیق تر ،قطعا ابزار خاصی مانند شکل زیر احتیاج خواهید داشت تا بتوانید جزییات دلخواه را برای تکمیل شدن مدل خود انجام دهید .

2-19-2015 10-46-38 AM

قطعا کسانی که در کار مجسمه سازی هستند با نام این ابزارها و کاربرد آن ها آشنا هستند ، در دنیای دیجیتال هم شما با ابزار مجازی می توانید این کار را خیلی سریع انجام دهید . به اضافه کردن جزییات دقیق به مدل با ابزارهای مشابه ابزارهای بالا البته به صورت مجازی و نرم افزاری ، sculpt  یا حجاری کردن می گوییم .در نرم افزارهایی مانند زیبراش و مادباکس این ابزار به صورت دیجیتالی فراهم آمده اند و شما می تواند هر اندازه که بخواهید به مدل خود جزییات اضافه کنید .

2-19-2015 10-46-56 AM

نتیجه مهم :

اگر می خواهید در مدل سازی حرفه ای شوید ، علاوه بر یادگیری خوب نرم افزار و ابزارهای آن می بایست به جزییات و آناتومی  دقت کنید و در این زمینه نیز پیشرفت کنید ، مطمئن باشید کسانی که حرفه ای مدلسازی می کنند ، خیلی راحت می توانند یک مجسمه واقعی هم بسازند ،زیرا آناتومی را بلدند و حتی اگر به کسانی که در زمینه مجسمه سازی کار می کنند ، ابزار کامپیوتری را یاد بدهید ، خیلی سریع یک مدل حرفه ای دیجیتالی خواهند ساخت .

2-19-2015 10-47-29 AM

در درس های آینده از آموزش مادباکس با ما همراه باشید .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط