منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آموزش مکس اسکریپت maxscript

در این دوره آموزشی با تکنیک های مکس اسکریپت  آشنا می شوید، این آموزش ها مخصوص افرادیت که سطح آشنایی آنها با  نرم افزار 3ds max حداقل در حد متوسط باشد  پس اگر تازه با تری دی مکس کار می کنید بهتر است که آموزش مبتدی تری دی مکس را دنبال کنید که هم به صورت آموزش تصویری تری دی مکس می باشد هم به صورتی متنی  .

MaxScript_Rollouts_-_Learn_How_to_Create_Floating_Dialog_Windows_for_Your_MaxScripts_and_How_to_Create_a_Random_Selection_Utility

بهتر است در ابتدا ببینیم مکس اسکریپت چیست چیست و  کاربرد های اسکریپت در تری دی مکس چه می باشد .

اسکریپت یک نوع زبان برنامه نویسی می باشد .، در واقع شما با  max script  می توانید دستورات تری دی مکس را به صورتی متنی بنویسید و اجرا کنید .با کمک maxscript می توانید با scene (صحنه) تری دی مکس در تعامل متقابل و تماس مستقیم بوده و نحوه عملکرد آن ها را با استفاده از «دستور» (statement) یا «عملگر»(operand)ها کنترل و تنظیم نمایید .شما این «دستور » و «عملگر» ها را به صورت یک متن ساده (همان اسکریپت)می نویسید که تری دی مکس موقع اجرا آن را تفسیر کرده و عملگرها را آنگونه که تعریف کردید به اجرا در می آورد .با آموزش مکس اسکریپت که در این سایت خواهید دید می توانید این اسکریپت های متنی را ذخیره کرده و در هر زمان مجدداً استفاده کنید . می توان گفت maxscript تقریباً تمام کاربرد ها و کارایی های تری دی مکس را تحت پوشش قرار می دهد .

اما چه کاربردی اسکریپت برای ما دارد ؟

شما بوسیله مکس اسکریپت می توانید یکسری کار که به صورت روتین مجبورید چندین بار انجام دهید ، بوسیله یک اسکریپت ساده ، از تکرار کار بپرهیزید و با اجرای اسکریپت همان کار را انجام دهید . همچنین می توانید در مدل سازی ، در انیمیشن ، و حتی رندر ، کارهای خود را خیلی سریع تر انجام دهید .با مکس اسکریپت می توانید برای مدل های خود یک user interface مخصوص به خود بسازید ، مثلا در زمینه ریگ کردن کاراکترها. پس الان تقریبا آشنایی با مکس اسکریپت پیدا کردید و می دانید maxscript چیست .عجله نکنید به مرور در همین سایت می توانید به یک اسکریپت نویس حرفه ای تبدیل شوید . و اگر حرفه ای کار تری دی مکس را دنبال می کنید از بقیه افراد یک پله جلو باشید .

maxscript_2

خیلی از پلاگین هایی که در اینترنت مربوط به تری دی مکس می شوند در واقع با همین MAXscript  نوشته شده اند .در اسکریپت نویسی باید به سه عامل زیر توجه داشته باشید :

تمرین – شما باید در اسکریپت نویسی در تری دی مکس خیلی تمرین کنید تا دستورات ونحوه نوشتن دستورات مکی اسکریپت  در ذهن شما باقی بماند همچنین برای نوشتن اسکریپت مناسب باید سعی کنید هنگام کار با  maxscript نوشته شده توسظ سایر افراد را مطالعه کنید .این کار باعث می شود که خود شما نیز در زمینه اسکریپت نویسی پیشرفت قابل توجهی داشته باشید .

اصول و مفاهیم اولیه ریاضیات – درک و فهم اولیه ریاضیات مانند مثلثات ، هندسه و … کمک زیادی به اسکریپت نویسی می کند .

تجربه برنامه نویسی – با اینکه برای اسکریپت نویسی در تری دی مکس نیازی به تجربه ی قبلی در در برنامه نویسی نیست اما کسانی که قبلا تجربه برنامه نویسی را داشتند به مراتب راحت تر می توانند در زمینه اسکریپت نویسی کار کنند .

ما در این سری آموزش ابتدا یکسری مفاهیمی برنامه نوسیی را که لازم است شناخت داشته باشید را آموزش می دهیم و در ادامه بحث ها تخصصی تر مکس اسکریپت را پیگری می کنیم .

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

3 نظر

  1. زهرا

    سلام.پروژه دانشجوییم شبیه سازی منظومه شمسی بوسیله مکس اسکریپت هستش ولی نمیدونم چطور سرعت حرکت سیارات رو تغییر بدم و تنظیم کنم.خواهش میکنم راهنماییم کنید

نظرات بسته است.