منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آموزش وی ری – بهبود کیفیت عکس توسط Image Sampler – قسمت اول

dars12

در ادامه  آموزش جامع وی ری به زبان فارسی به بحث کیفیت خروجی رندر می رسیم . ما در این سری آموزش ابتدا شما را با اصطلاحات و قسمت های مختلف وی ری آشنا می کنیم تا در تمرینات و پروژه های عملی که انجام می دهید و یا احیاناً از فیلم های آموزشی استفاده می کنید ، وقتی  منویی که در فیلم یا در آموزش های تصویری سایت دیدید ،بدانید مربوط به چه قسمتی است و چه کاربردی دارد .

 در کیفیت رندر نهایی وی ری عوامل بسیاری دخیل می باشد ، یکی از مهمترین آنها بحث Image sampler  می باشد .

ببینیم image sampler چیست ؟

در گرافیک کامپوتری و بالخصوص گرافیک raster ما بحث aliasing  را داریم .الیاسینگ که در ادامه مبحث با آن آَنا می شوید را باید تا حد ممکن کاهش بدهیم ، image sampler در وی ری این کار را برای ما انجام می دهد .

اگر بخواهم بطور ساده  بحث aliasing   را توضیح دهم یک صفحه شطرنجی را در نظر بگیرید

018_01

فرض کنید می خواهید در این صفحه شطرنجی  یک خط راست بکشید ، خیلی ساده پیکسل های کنار هم  را رنگ آمیزی و یک خط راست ایجاد می کنید . این خط منظم و یکنواخت می باشد . حالا فرض کنید در این صفحه شطرنجی می خواهید یک خط مورب بکشید ، برای ایجاد خط هم باید یک خانه ی کامل را رنگ آمیزی کنید (یک مربع کوچک باید کاملا پر شود و برای رسم خط، این مربع ها کنار هم رنگ آمیزی می شود). با این پیش فرض برای رسم خط مورب در این صفحه شطرنجی  یک خط با لبه های صاف و یکنواخت نخواهیم داشت . به این ناهمواری های کنار خطوط مورب در گرافیک کامپیوتری aliasing  می گوییم .

images (2)

images (3)

300px-Bresenham.svg

images (4)

این بهم ریختگی باعث افت کیفیت کار گرافیکی می شود ، به روش و الگوریتم هایی که باعث کمتر شدن و  رفع این بهم ریختگی مخصوصاً در لبه های تصاویری که نسیت به هم کنتراست (تضاد ) رنگی دارند Anti Aliasing  می گوییم.در تصویر زیر حرف A را در دو حالت می بینید.

images

Aliasing  در تمام عکس هایی که با نرم افزارهای گرافیکی ، مخصوصاً تری دی مکس ایجاد می شود وجود دارد . در وی ری یکسری روش ها موجود می باشد که ا میتوانید این به هم ریختگی را تا حد ممکن کمتر کند و کیفیت خروجی رندر شما را بهبود دهد .

نکته: یادتان باشد رعایت همین نکات ریز ، در نهایت با هم جمع شده و باعث می شود رندر خروجی شما مانند افراد حرفه باشد .

در این درس و چند درس آینده با تکنیک های Vray  برای کاهش اثر aliasing آشنا می شویم .

 

قسمت V-ray::Image Sampler (Antialiasing)

در پنجره Render Setup (با زدن کلید F10 می توانید این پنجره را باز کنید ) و در سربرگ V-ray ، کرکره ی V-ray::Image Sampler (Antialiasing) را خواهید دید ، این قسمت در وی ری مسئول کاهش آثار aliasing  می باشد که در صورت عدم تنظیم مناسب این قسمت ، رندر خروجی ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشد .

2015-04-20_18-51-57

2015-04-20_18-52-30

ببینیم در کجای عکس ها بیشترین aliasing  پیش می آید ؟

فرض کنید تصویر ما یک میز قهوه رنگ در یک اتاق خالی سفید باشد ، در این تصویر و یا هر تصویری ، aliasing  در لبه اجسامی که در تصویر وجود دارد پیدا می شود و علت آن هم تضاد بین رنگ های دو شکل می باشد مثلا در تصویر فرضی ما تضاد بین رنگ سفید و قهوه ای ، هرچه این کنتراست بیشتر باشد ،  aliasing  خودش را بیشتر نشان می دهد .

2015-04-21_19-39-22

وی ری برای رفع aliasing  از قسمت های مختلف عکس نمونه برداری می کند و جاهایی که تضاد رنگی وجود دارد سعی می کنید بین این دو تضاد رنگی- مثلا سیاه و سفید- یک طیف رنگ خاکستری نیز ایجاد کند تا این تضاد رنگ کمتر باعث aliasing شود .

1178

images (3)

 

در تصویر زیر یک رندر بدون در نظر گرفتن فیلترهای آنتی الیاسینگ در وی ری را مشاهده می کنید :

sponza_noaa و در تصویر زیر فیلتر آنتی الایزینگ (در تلفظی متفاوت!) را می بینید : همانطور که تصویر گویاست ، لبه های داخل عکس بسیار نرم شده است.

اگر به زمان رندر که در پایین عکس ها ثبت شده است ، دقت کنید می بینید که این فیلترها زمان رندر را افزایش می دهند .

sponza_fixed

در وی ری سه نوع نمونه بردار مختلف داریم  که در تصویر زیر می بینید :

2015-04-20_18-54-47در درس های آینده با تک تک این موارد آشنا می شویم و خواهیم دید که استفاده از آنها در کدام صحنه ها مناسب تر است .

 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

2 نظر

  1. elham

    سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون. من دو روزه با این سایت آشنا شدم. اکنون  بخش آموزش وی ری رو مطالعه کردم و خوشم اومد. دوست دارم بقیشو بخونم اما نمیدونم کجاست. یا اینکه فعلا این اشت؟ به ایمیل من پاسخ دهید میترسم گمش کنم.  🙂

     

    1. adminis

      سلام خوشحالم آموزش ها مورد توجه شما قرار گرفته ، به زودی آموزش ها آپدیت میشه

نظرات بسته است.