منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

آموزش وی ری – توضیح irradiance map – قسمت دوم

در ادامه مبحث آموزش رندر VRAY به بررسی irradiance map می پردازیم .در فایل مکسی که در برای دانلود قرار داده شده می توانید فایل تمرینی زیر را دانلود کنید . ما تمرینات را بر اساس این نمونه انجام می دهیم .

در ضمن اگر از فایل هم نخواستید استفاده کنید ، می تواند خودتان یک صحنه نمونه بسازید .

فایل مکس را باز کنید و در قسمت تنظیمات رندر وی ری از قسمت  V-ray::irradiance map و قسمت currrent preset حالت custom  را انتخاب می کنید ، در حالت custom می توانید مقادیر پارامترهای مختلف را تغییر دهید . مقدار min/max rate را ۰ قرار دهید .صحنه با یک "گذر" شروع به رندر می کند . گزینه show calc.phase  را علامت بزنید تا گذر ها را ببینید .رزولیشن رندر ما ۶۴۰*۴۸۰   می باشد .
vray01
vray04

در زمان رندر همانگونه که ملاحظه می کنید ، رندر وی ری به صورت مربع مربع شروع به رندر می کند . به این مربع ها render region  می گویم که به صورت پیش فرض اندازه آن ۶۴*۶۴ می باشد ، یعنی این مربع از ۶۴ پیکسل طولی و ۶۴ پیکسل عرضی تشکیل شده است .یعنی ۱۰ مربع به صورت عرضی  رندر را پوشش می دهد .
vray09در واقع وقتی در یک گذر رندر می گیرد ، اندازه رزولیشین این گذر برابر با کیفیت خروجی می باشد . یعنی در هر گذر ۶۴ پیکسل طولی و عرضی را رندر می گیرد. پس در یک گذر باید تمام نمونه ها را حساب کنید . 
vray05 حالا  max rateرا برابر ۰ و min rate  را برابر -۱ قرار دهید . در این حالت وی ری ، در دو گذر صحنه را رندر می گیرید ،  و از آنحا که سایز render region ثابت است . در گذر اول ، اگر دقت کنید اندازه پیکسل ها بزرگتر می شود در واقع هر  مربع ۳۲* ۳۲ پیکسل را رندر می گیرد . تفاوت آن در شکل زیر واضح است .
vray06 به لبه های e دقت کنید ، کاملا مشخص است که در گذر اول وضوح تصویر کمتر شده . و در گذر دوم تازه به مرحله ی مانند قبل می رسد .
vray07 
باز هم در عکس بالا اختلاف نمونه گیری در رندر VRAY  دو گذر مشخص است .

حالا هرچه تعداد گذر ها بیشتر باشد در گذرهای اولیه وضوح عکس کمتر می شود ، و به مرور در گذرهای آخر وضوح بیشتر می شود تا به رندر نهایی برسد . عکس زیر اولین گذر در یک رندر با ۴ گذر می باشد .

vray08 
اما سوال اینجاست چرا تعدا گذر ها را زیاد می کنیم ؟ 

خب همانطور که قبلا اشاره شد وی ری موتور رندری بر مبنای دنیای واقعی می باشد ، هرچه تعداد این گذر ها بیشتر باشد . در صحنه های با جزییات بالا ، کیفیت رندر نیز بیشتر می شود و البته زمان آن نیز افزایش پیدا می کند و سرعت رندر VRAY کاهش پیدا میکند.

اما تعداد گذر ها را چگونه می توان مشخص کرد ؟
vray10
در کرکره ی Indirect illuminiation(GI) با تیک زدن جلوی مربع On  و در کرکره ی  V-ray::irradiance map می توانید یکی از preset های موجود را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ی custom می توانید به صورت دستی تنظیمات را مشخص کنید . اگر مقدار max rate , min rat با  هم برابر باشد ، شما یک گذر خواهید داشت . اگر max rate 0 و min rate -1  باشد شما دو گذر خواهید داشت و به طور کلی :

تعداد گذرها برابر است با اختلاف min rate و max rate  به علاوه یک .

نکته : معمولا min rate  را منفی می گیرند ، چون روی سرعت رندر تأثیر دارد .  به عبارتی اگر مقدار max rate = 2  و min rate = 0  باشد و در حالتی دیگر max rate=0  و min rate = -2  باشد . در هر دو حالت  3 گذر خواهیم داشت اما سرعت رندر در حالت دوم بیشتر خواهد بود و کاهش زمان رندر در VRAY را خواهیم داشت .

نمونه : همانطور که اشااره کردیم وی ری بر اساس نمونه گیری عمل می کند . برای دیدن نمونه ها می توانید گزینه show sample  را فعال کنید . 

برای تست من با min/max rate  =-4 رندر گرفتم و همانطور که می بینید تعداد نمونه ها خیلی کم و در همه جای عکس به صورت یکنواخت پخش شده است و در یک گذر هم رندر را می گیرد .
vray11

حالا مقدار min/max rate  را برابر با -۳ می کنم و نتیجه :

vray12 همانطور که می بینید مقدار نمونه ها بیشتر شده است . 
حالا مقدار max  را -۲ و مقدار min  را -۳ قرار می دهم .  پس دو گذر خواهم داشت که در گذر دوم ، IR  طبق محاسباتی که انجام می دهد در جاهایی از صحنه که جزییات بیشتر است و نمونه های بیتشری  در آن قسمت ها تولید می کند این قابلیت مهم و برجسته IR  می باشد که اکثرا کسانی که با وی ری کار می کنند از آن استفاده می کنند .مانند شکل زیر :
vray13
پس هرچه مقدار max/min rate  رو به عدد مثبت باشد ، sample های بیتشر تولید می شود اما زمان بیشتری نیز می برد .

نکته مهم : دقت کنید که همیشه بالا بردن min/max rate  باعث افزایش کیفیت نمی شود . به عبارتی در صحنه های مختلف مقدار این عدد ها متفاوت می باشد  و گاهی زیاد کردن این مقادیر صرفا زمان رندر را زیاد می کند و تفاوت چندانی بر روی کیفیت رندر نهایی نخواهد داشت .این مقدار نیز در هر صحنه متفاوت می باشد . 
ادامه آموزش ها ، آموزش وی ری در معماری را خواهید دید ، زیرا در حال حاضر وی ری بیشتر مورد استفاده پروژه های معماری در تری دی مکس می باشد .و ممکن است بیشتر مراجعه کنندگان دانشجویان معماری باشند.گرچه آموزش وی ری ۳dmax در زیمینه انیمیشن هم کاربرد فراوان دارد.

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

4 نظر

  1. لادن

    واقعا ممنون.تا حالا این همه کار کرده بودم بدون اینکه واقعا بدونم چه خبره.الان متوجه شدم.

نظرات بسته است.