منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

تری دی مکس یا مایا

Maya-vs.-3ds-Max

تری دی مکس یا مایا؟

شاید این سوال خیلی از کسانی باشد که می خواهند برای اولین بار یکی از این نرم افزار ها را دنبال کنند ، و برای آن ها مهم است که بدانند کدام از این دو نرم افزار قوی تر می باشد . من در این نوشته سعی می کنم بر حسب تجربیات شخصی خود و دوستان و سایت های معتبر در این زمینه و …. به این سوال پاسخ دهم . البته در نهایت این نظر ، نظر شخصی من می باشد و ممکن است فرد دیگری نظر متفاوتی داشته باشد .

اولا چرا معمولا این دوتا نرم افزار رو مقایسه می کنیم ؟

خب به هر حال به جرأت می توان گفت قوی ترین نرم افزارها در زمینه دنیای گرافیک سه بعدی همین دو نرم افزار می باشند ، البته نرم افزارهای سه بعدی زیادی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد اما یکی از دلایلی که این نرم افزارها در کشور ما بیشتر استفاده می شود ، قیمت آن ها می باشد ، ما خیلی راحت یک نسخه کپی شده را خریداری کردهو نصب می کنیم و در واقع هزینه ای بیشتر از یک هزینه لوح فشرده برای این نرم افزارها پرداخت نمی کنیم در صورتی که قیمت تری دی مکس و مایا در حال حاضر ۳۶۷۵ دلار می باشد!خب در کشورهایی که قانون کپی رایت در آنها رعایت می شود ، خیلی از استفاده کنندگان شاید نخواهند برای نرم افزار این مقدار هزینه کنند و به این دلیل به نرم افزارهای منبع آزاد (open source) یا نرم افزارهای ارزان تر روی می آورند .

بعضی از افراد رو هم دیدم که مثلا می پرسند تری دی مکس یا زیبراش ؟ مایا یا زیبراش (zbrush) ؟ که این سوال از اساس غلط است زیرا وقتی دو نرم افزار را مقایسه می کنیم که در یک زمینه کار کنند و خروجی کار آنها یکی باشد و به اصطلاح از یک جنس باشند . زیبراش اصولا کاربرد آن با تری دی مکس و مایا فرق دارد .گرچه بسته به هدف شما از یادگیری نرم افزار سه بعدی مایا یا مکس، اگر می خواهد حرفه ای کار کنید باید نرم افزار های دیگری مثل zbrush  یا mudbox ,  … را هم یاد بگیرید ، در واقع این نرم افزار ها می تواند مکمل کار شما باشد .

اما به سوال اول برگردیم ، مکس یا مایا ؟

اولین قدمی که برای جواب به این سوال باید برداریم تعیین هدف شما از یاد گیری نرم افزار سه بعدی است ؟

آِیا می خواهید صحنه های تک فریم بسازید یا در زمینه انیمیشن کار کنید ، یا در زمینه جلوه های ویژه و یا دانشجوی معماری هستید و …. اول باید هدف خود را تعیین کنید .

اگر دانشجوی معماری یا معمار هستید و می خواهید در زمینه طراحی دکور داخلی و نمای ساختمان و محوطه سازی و … کار کنید ، پیشنهاد من این است که حتما تری دی مکس را انتخاب کنید و دلیل این پیشنهاد هم ارتباط بهتر و راحت تر تری دی مکس با نرم افزار اتوکد می باشد . شما به عنوان یک طراح معمار به راحتی می توانید فایل های کد را به داخل تری دی مکس بیاورید و کار با تری دی مکس هم برای شما راحت تر خواهد بود . البته به این معنی نیست که مایا نمیتواند با فایل های اتوکد کار کند  ، بلکه امکانات تری دی مکس در این زمینه بیشتر می باشد و کاربرد مایا در معماری کمتر از کاربرد تری دی مکس در معماری می باشد  ، از لحاظ رندر هم شما می توانید هم از vray هم از mental ray استفاده کنید که هر دو موتور رندر را هم مکس و هم مایا پشتیبانی می کند.

در کل در مقایسه این دو نرم افزار کسانی که در ابتدا با هرکدام از آن نرم افزار ها کار کرده باشند محیط آن نرم افزار را راحت تر و کابرپسند تر می دانند . به راحتی در اینترنت و فوروم های مختلف می توانید ببینید که بعضی محیط تری دی مکس را ساده تر و روان تر دانسته اند بعضی ها محیط مایا را ، و البته درصد بیشتر محیط مایا را کاربر پسند تر می دانند .اما این نظرات کاملا سلیقه ای و شخصی است . ما در این دوره به آموزش maya  می پردازیم  و آموزش تری دی مکس هم که در سایت اعلان شروع شده است ، میتوانید محیط ها را با هم مقایسه کنید .

شاید سوال شما این باشد که کدام نرم افزار بیشتر در دنیای حرفه ای و فیلم های هالیوودی استفاده می شود ، جواب به این سوال نیز سخت می باشد ، با یک سرچ ساده در گوگل خواهید دید که فیلم های مختلفی و بسیار قوی و معروفی هستند که با این نرم افزار ها کار می شوند و نمی توان جواب قاطع داد که دقیقا کدام از این نرم افزار ها  بیشتر استفاده می شود و حتی بعضی از پروژه ها ممکن است از ترکیب چند نرم افزار استفاده شود .فیلم های ساخته شده با مایا در دنیای فیلم و انیمیشن بسیار زیاد می باشد .

در زمینه جلوه های وِیژه در مایا ابزار های زیادی دارد که  استفاده می شود ،  و دلیل آن امکانات مایا در این زمینه می باشد ، مخصوصا اینکه قابلیت برنامه نویسی بیشتری نسبت به مکس دارد و افراد حرفه ای که در پروژه ها ی بزرگ  کار می کنند به راحتی می توانند بوسیله برنامه نویسی برنامه را برای خود customize  کنند .البته در این زمینه هم می توان از مکس اسکریپت تری دی مکس استفاده کرد  .و البته تری دی مکس هم مخصوصا در پروژه های هالیوودی زیادی شرکت داشته است .

در زمینه ریگ کردن کاراکتر ، می توان گفت مایا با امکانتی مثل تعریف ماهیچه و … می تواند انیمیت های بهتری ارائه دهد و انیمیت در مایا لذت بخش خواهد بود (توجه کنید منظور از ارائه انیمیت از نظر نرم افزار می باشد ، وگرنه هنر انیمیت کردن مربوط به کاربر می شود و فرض ما بر این است که یک انیمیت کار به هر دو نرم افزار مسلط باشد و انمیت ها را ان انجام دهد ) . البته قابلیت ماهیچه به تری دی مکس هم اضافه شده و از طرفی ابزار کاراکتر استودیو برای ریگ کردن و انمیت هر جسم دو پا اعم از حیوان یا انسان و … راحتی فراوانی را برای کاربران در تری دی مکس برای ریگ و انمیت مدل ها ارانه می دهد . و البته ابزار NAT  هم که جدیدا اضافه شده است تقریبا همین کار را انجام می دهد(در تری دی مکس) .

یک نکته دیگر که شاید برای کاربران ایرانی مهم نباشد اما استودیوهای بزرگ دنیای گرافیک را به استفاده بیشتر از مایا ترغیب می کند این است که ، مایا علاوه بر ویندوز ، برای  سیستم عامل mac و linux نیز ارانه شده است ولی تری دی مکس صرفا برای windows  ارانه گردیده که این قابلیت علاوه بر امکان برنامه نویسی بهتر مایا استودیو ها بزرگ را به استفاده بیشتر مایا سوق داده است ، البته تری دی مکس هم در فیلم ها و انیمیشن های قوی بسیار نقش آفرینی کرده مانند سری فیلم های و ,planet 51,x-man , iron man , tarnsformers , avatar و… و از فیلم های مایا می توان به up , rango , avatar ,Game of Thrones … همانطور که میبینید در پروژه آواتار هم از مکس اسنفاده شده هم از مایا .پس در این مورد که بیشتر کدام نرم افزار ها استفاده می شود نیز نمی توان به نتیجه رسید .

بهتر است نوشته را خلاصه کنم و نتیجه گیری کنیم ، قبل از نتیجه گیری فقط باید یک نکته مهم را ذکر کنم که شاید این توصیه من همان نتیجه گیری اصلی در مورده اینکه کدام نرم افزار قوی تری است باشد .

تا چند سال پیش مایا و تری دی مکس کاملا با هم رقیب بودند ، و حتی کمی تعامل و ارتباط بین این دو نرم افزار نمی توانستید پیدا کنید ، اما چندین سال است که شرکت عظیم autodesk امتیاز این دو نرم افزار را خریداری کرده است ، و از زمانی که این دو نرم افزار را یک شرکت تولید می کند هر روز به هم شبیه تر می شوند . چه بسا تا سال های آینده ترکیب نیز بشوند و شما این دو نرم افزار را تحت یک نرم افزار داشته باشد  و جواب به سوال مایا یا تری دی مکس ، سخت باشد .البته چون معمولا کسانی که با این نرم افزار ها کار میکنند یک عرق خاصی به این نرم فزاها پیدا می کنند ! و شاید این حرف برای آنها تلخ باشد ما بعید نیست که این دو نرم افزار با هم ترکیب شوند ! چون اولا تولید کننده آن یک شرکت است و سعی دارد که از نقاط ضعف این نرم افزار ها نسبت به هم کم کند ودر عوض نقاط قوت آن ها را در دیگری وارد کند . 

پس توصیه ما به شما این است که :

هر کدام از این نرم افزارها را یاد می گیرید ، بر حسب هدفی که دارید ، سعی کنید اصول را فرا بگیرید ، مثلا در مبحث مدل سازی ، اصول مدل سازی یکی می باشد ، مثلا در بحث مدل کردن چهره ، چه با مکس چه با مایا بخواهید مدل سازی کنید ، پروسه کار بسیار شبیه به هم هستند ، و فقط کمی ابزار آنها فرق دارد ، اما روش کار دقیقا یکی است . یا در بحث نور پردازی و تجزیه و تجلیل نور ها نیز همچنین ، یا مثلا در بحث انیمیت کردن شما باید اصول انیمیت را فرا بگیرید ، ابزار آنچنان مهم نیست .یا در زمینه رندر ،رندر در مایا و رندر در تری دی مکس جریان یکسانی را دنبال می کند .  یک مثال بی ربط بزنم ! مثلا دوچرخه سواری ، شما وقتی با یک دوچرخه خاص ، دوچرخه سواری یاد میگیرید ، به این معنی نیست که اگر دوچرخه تان را عوض کنید دیگر نتوانید دوچرخه سواری کنید ! به مقوله ی دنیای سه بعدی هم باید به این دید نگاه کنید که اصول آن را فرا بگیرید و بتوانید هر وقت نیاز شد ابزار خود را عوض کنید ، برای حرفه ها این کار سخت نیست !

اما برای شروع باید یکی از این ابزاها یعنی تری دی مکس یا مایا را انتخاب کنید :

اگر در زمینه ی طراحی دکور و … فعالیت می کنید سراغ مایا نیایید البته گر مایا را کمی بلدید و می خواهید مایا در معماری کار کنید ما آموزش مایا در معماری را برای شما خواهیم گذاشت . اما اگر در زمینه ی انیمیشن می خواهید فعالیت کنید مایا می تواند گرینه ی مناسبی باشد ، البته این حرف به معنی  ضعیف تر بودن تری دی مکس نیست ، و هر دو نرم افزار در سایت اعلان آموزش داده می شود . در پست بعدی سعی می کنم به طور مفصل در مورد قابلیت های مایا صحبت کنیم .

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

14 نظر

  1. شیرین

    با سلام. ممنون از توضیحاتتون. من تصمیم به یادگیری نرم افزارهای معماری جهت کار و کسب درآمد دارم. رشته ی تحصیلی من اصلا عمران و معماری نبوده. میشه یه توضیحی در مورد بازار کاری در زمینه ی این نرم افزارها بدهید. کدوم یک از این نرم افزارها رو باید اول یاد گرفت و کجا را پیشنهاد برای یادگیری می کنید. ممنون می شم. سپاس.

  2. abed

    سلام استاد بزرگ میشه در مورد مشخصات سیستم جهت رندر هم راهنمایی کنید مثلا من ی سیستم میخوام ک خروجی رندر حرفه ای بهم بده ممنون میشم

  3. کامران

    با سلام…

    ببخشید،میشه آموزش کامل کاربرد نرم افزار مایا در بازی سازی هم در سایت برای فروش قرار دهید؟

    در ضمن یک سوال؟

    آیا تمامی بسته های آموزشی سایت،به زبان فارسی می باشند؟

    با تشکر…

  4. ashkan

    سلام

    من سالهاست(۸) که با نرم افزار های دو بعدی و سه بعدی کار میکنم ( ۳ds max,Maya,Zbrush,Mudbox,AutoCad,Revite)

    و همیشه شاهد اینجور دعواهای همیشگی بودم

    من دارم باهاشون کار میکنم و نظر من اینه البته سایت های برتر جهانی هم تقریبا همین نظرو دارن

    هر دو نرم افزار از موتور رندر های خوبی حمایت میشن و کسی نمیتونه بگه حتما مایا بهتره یا تری دی مکس

    در مورد مدل سازی هر دو نرم افزار بسیار عالین ولی نکته ای هست که بهترین های جهان هم به اون اعتقاد دارن

    و اون اینه  که تری دی مکس همیشه بهترین برای مدل سازی بوده و هست وهنوز میتونه کارهایی رو ظرف چند روز انجام بده که با نرم افزار های دیگه ماها طول میکشه و شاید شدنی نباشه

    واز طرفی میشه گفت سری ترین در رابط کاربریه ولی محاسباتش  واقعا افتضاحه  و واقعا زمان بره

    از طرفی مایا واقعا امکانت زیادی رو برای ریگ و انیمیشن داره البته باید دید چه هدفی داریم

    چون برای ریگ های سری تری دی مکس گزینه بهتریه ولی برای ریگ های پیچیده و برنامه نویسی شده وکامل مایا در حد اعلا قرار داره

    و میمونه جلوه های ویژه که باید گفت مایا امکانت واقعا زیادی داره و هرسال هم بهشون اضافه میکنه

    ولی من از اون موقع که یادمه تری دی مکس همش همین طوری بوده و هیچ وقت پیشرفت نکرده و البته به جز یه تغییرات ساده که همه باهاشون اشنا هستن واقعا عقب موندست

    مایا واقعا کامله و تری دی مکس نیاز به پلاگینای زیادی داره و کلا گرفتاریه  والبته با همین پلاگین هاش از همه نرم افزار ها قوی تره و هیچ کس نمیتونه اینو رد کنه چون بهترین و معروف ترین پلاگین های جهان (Fume Fx,V-Ray,Thinkbox Krakatoa,….) اول برای تری دی مکس میان و بعد برای نرم افزار های دیگه و پلاگینای عالی مثل Frost رو که بی رقیب بی رقیبا تو چند ثانیه کاری میکنه که نرم افزارهای دیگه باید روزها و هفته ها خوابشو ببینن !

    این به تری دی مکس یا مایا ربط نداره این به autodesk ربط داره که سیاست عجیبی داره

    مایا سال به سال پیشرفت میکنه و تری دی مکس تقریبا همون نرم افزار ده سال پیشه

    ولی هنوز افرادی مثل الن مک کی و همچنبن  بزرگان هالیوود و جهان با اینکه با مایا هم حرفه ای هستن اما برای کارای حرفه ای تر از تری دی مکس استفاده میکنن

    حالا به نظرتون نرم افزارای دیگه پیشرفت نمیکنن ؟!

    ببخشید داخل پرانتز (هرگز سینما فوردی  با اینکه خیلی کامله ولی توی مدل سازی هرگز در حد قیاس با تری دی مکس نیست)

    من براتون بعضیاشون رو اسم میبرم که حتما باهاشون اشنایی دارید

    برای مثال Modo و Cinema 4D و Blender و نرم افزارهای دیگه ای که واقعا خیلی عالین

    اما  Hoodini توی مدت خیلی کوتاه به طورغیر باوری داره از همه  پیشی میگیره و برتری  بر دیگر نرم افزار ها رو ثابت کرده

    و بعید نیست که جای نرم افزار های Autodesk رو بگیره

    با تشکر

     

     

     

  5. ملیکا

    من یک دانش آموز و باتوجه به علایق خودم می خواهم انیمیشن سازی رو یاد بگیرم ولی در ضمن می خواهم با یک نرم افزار فوق پیشرفته کار کنم که انیمیشن ها در آن به بهترین شکل ساخته شوند مثل انیمیشن های tinkerbell و ferozen . شما کدوم یکی از دو نرم افزار های مایا و تری دی مکس رو پیشنهاد می کنید ؟؟ مرسی 

  6. persian3d

    سلام 

    خسته نباشید

    سایت خوبی دارید

    در مورد نرم افزار مکس و مایا خیلی مشخصه که مایا واقعا بهتره

    هم از لحاظ مدلسازی و سرعت مدلسازی هم از نظر سیمولیشن و پارتیکل هم از نظر رندر

    که میشه با وی ری یا منتال یا آرنولد رندر گرفت

    مایا بسیار قدرتمندتره

    ابزارهای بسیار زیادی داره

    در ایران کار معماری رو بیشتر با مکس انجام میدن

    برا همین اسمش در رفته

    در صوتی که سینما فوردی خیلی از تری دی مکس بهتر هست

    اینو از سایت maxon.net هم میشه فهمید

    در زمینه ی حرکت استخوان و ریگ مایا خیلی بهتر از مکس هست

    من با مکس و وی ری هم کار میکنم

    با مایا هم همینطور 

    اما مایا یک دنیای بزرگیه نسبت به مکس

    با تشکر از زحماتتون

    1. وحید

      سلام

      خسته نباشید

      سایت خوبی دارید

      در مورد نرم افزار مکس و مایا خیلی مشخصه که مکس واقعا بهتره

      هم از لحاظ مدلسازی و سرعت مدلسازی هم از نظر سیمولیشن و پارتیکل هم از نظر رندر

      که میشه با وی ری یا منتال یا کورونا رندر گرفت

      مکس بسیار قدرتمندتره

      ابزارهای بسیار زیادی داره

      در ایران  مایا رو نصب میکنن تا از پلاگیناش استفاده کنن

      واسه همین اسمش در رفته

      در صوتی که سینما فوردی خیلی از مایا بهتر هست

      اینو از سایت maxon.net هم میشه فهمید

      در زمینه ی حرکت استخوان و ریگ مکس خیلی بهتر از مایا هست

      من با مایا و وی ری هم کار میکنم

      با مکس هم همینطور 

      اما مکس یک دنیای بزرگیه نسبت به مایا

      با تشکر از زحماتتون

  7. مهدی

    سلام و خستته نباشید میگم به شما 

    سایت خوبی و راه اندازی کردید . با اینکه  در خیلی از جاها غلط تایپی داشتی .

    در مورد خرید برنامه ها باید بگم خرید نرم افزارها برای انان  سودمند هست چون برای مثال یک طراح دکوراسییون ماهانه حدود حداقل ۲۴۰۰۰ دلار درامد دارد و ۳۶۷۵ دلار قیمت چندانی نیست برایشان

    1. adminis

      سلام 

      ممنون از توجه شما ، بله در مورد غلط تایپی حق با شماست ، البته توجه میشه که غلط تایپی کمتر باشه اما به علت مشغله زیاد گاهی پیش میاد . در مورد خرید نرم افزار هم کلا در کشور ما مرسوم نیست !

نظرات بسته است.