منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

ساختن زمین همراه با کوه های سنگی بدون نیاز به پلاگین

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

این آموزش از سری آموزش  پیشرفته  3d max می باشد و سطح آن متوسط به بالا است  و فرض من این است برای این آموزش شما با تری دی مکس آشنایی کامل را دارید . معمولا برای ساخت terrain در تری دی مکس  پلاگین و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد  ، اما من در این آموزش یک زمین ناهموار بدون استفاده از پلاگین و صرفا با استفاده از امکانات تری مکس ایجاد می کنم .اگر در تری دی مکس تازه کار هستید بهتر است اول مطالب مربوط به اموزش مقدماتی تری دی مکس را مطالعه کنید و سپس به این آموزش برگردید ! آموزش مقدماتی تری دی مکس در همین سایت ارائه می کردد .

540_tid_tut_t_15

برای شروع مدل سازی سه بعدی یک plan با مشخصات زیر ایحاد کنید 

width=550

length=550

W segment=50

L segment=50

advnce 3d max 21

نکته: این مقدار سگمنت برای کار با کیفیت پایین می باشد ، من به دلیل آنکه در طول کار سرعت سیستم کاهش پیدا نکند ، سگمنت را کم در نظر گرفتم وقتی تنظیمات را اعمال کردم ، و در مراحل پایانی ، مقدار سگمنت را افزایش می دهم .زیرا برای مدل سازی در ۳d max باید تعداد سگمنت ها مناسب باشد .

نکته : بهتر است قبل از شروع مدل سازی در تری دی مکس واحد کار خود را مشخص کنید ، به صورت پیش فرض تری دی مکس بر روی generic units می باشد که یک واحد برای تری دی مکس است ، شما می توانید واحد ها را بر حسب متر سانتیمتر و اینچ و …نیز بگذارید. در این تمرین واحد ما همان واحد پیش فرض است .

نام plan ساخته شده را به ground تغییر دهید زیرا می خواهیم  ساخت زمین در تری دی مکس را انجام دهیم . همیشه سعی کنید از ابتدای کار ، نام آبجکت ها را تغییر دهید .

در قسمت material editor  یک متریال استاندارد بسازید و در قسمت diffuse آن یک مپ  smoke اختصاص دهید .و پارامترهای مپsmoke را مانند شکل زیر تغییر دهید .
advnce 3d max 20advnce 3d max 19advnce 3d max 18

حالا یک مادیفایر displace به ground (زمینی که توسط پلان ایجاد کردیم ) اختصاص دهید و strength  را روی ۳۰۰ تنظیم کنید و از قسمت map ، طرح smoke  را که ایجاد کردیم به آن اختصاص دهید .دقت کنید برای اینکه مپ smoke را  را بتوانید به زمین اختصاص دهید باید متریالی را که اجاد کردید به آبجکت اختصاص دهید .

advnce 3d max 17
advnce 3d max 16شکلی که ایجاد می شود باید به صورت زیر باشد .

advnce 3d max 15خب به سراغ ساخت متریال برویم ، در متریال ادیتور یک متریال استاندارد جدید به اسم G-matareial درست کنید .و در قسمت diffuse color  آن یک مپ mix  استفاده کنید .و برای کادر رنگ اول مشخصات R=35 ,G=15 ,B=0و برای دومین کادر رنگ مشخصات R=255,G=205,B=100  را انتخاب کنید .و برای ترکیب این دو رنگ در صحنه از یک مپ fallof  در قسمت mix amount انتخاب می کنم و تنظیمات زیر را انجام می دهم .

advnce 3d max 13

advnce 3d max 11

در قسمت mix curve  ابتدا بر روی add point  کلیک کرد و بر روی خطی که هست یک نقطه ایجاد می کنم و سپس بر روی نقطه راست کلیک کرده و bezier-smooth  را انتخاب میکنم و برای جابجایی نقاط از move  استفاده می کنم .

advnce 3d max 10

advnce 3d max 09

در مرحله بعدی برای اینکه زمین ما کمی طبیعی تر به نظر برسد مقداری bump  باید به آن اضافه کنیم . به متریال اصلی  می رویم و مپ diffuse  را بر روی اسلات bump  نیز کپی می کنیم (با دراگ اند دراپ می توانید به راحتی این کار را انجام دهید ).

advnce 3d max 08

 

البته من سعی می کنم  دانلود آموزش فارسی تری دی مکس این تمرین را به صورت pdf قرار دهیم .

به تنظیمات bump می روم بر روی نقشه  bump کلیک می کنم و در کادر جلوی اولین رنگ کلیک کرده و از قسمت map  یک طرح نویز را انتخاب می کنم و تنظیمات زیر را بر روی آن اعمال می کنم .

advnce 3d max 06

و برای کادر دوم در قسمت mix map  هم یک مپ نویز با مشخصات زیر در نظر می گیرم.

advnce 3d max 05

دقت کنید برای رنگ دوم ، مقادیر رنگ نویز را به مشکی (۰و۰و۰)  و کادر دوم را به R=60, G=60, b=60  تغییر می دهم .

تغییر دیگری که انجام می دهم این است که مپ fallof  آن را نیز تغییر می دهم و اولین نقطه در منحنی را بالا می برم .

advnce 3d max 04

و در نهایت مقدار bump  در متریال اصلی را به ۶۰ افزایش می دهم . و تقریبا متریال زمین ما آماده است .

advnce 3d max 03حالا برای اینکه خروجی ما کیفیت لازم را داشته باشد ، باید سگمنت plan  را که به عنوان زمین استفاده کردم به ۲۰۰ افزایش دهم .و برای بهتر به نظر آمدن صحنه از مادیفایر turbo smooth نیز استفاده کنم .

advnce 3d max 02
 

dd

 

نکته : برای اینکه سگمنت های زمین بسیار زیاد است و اگر از turbo smooth  هم استفاده کنید صحنه سنگین تر می شود ، می تواند در تنظیمات turbo smooth مقادیر زیر را تنظیم کنید ، با این کار turbosmooth  فقط در هنگام رندر گرفتن اعمال می شود .

advnce 3d max 01

 

یک دوربین در محیط میگذارم  و FOV  آن را به ۶۰ افزایش می دهم ، با این کار گستره دید بیشتر می شود.

یک عکس آسمان هم برای پشت زمینه صحنه میگذارم ، شما سعی کنید عکسی که مناسب با صحنه هست را انتخاب کنید ، در اینترنت به قروانی یافت می شود .برای اینکه صحنه ما هم با می وزد و هم شن و ماسه دارد ، برای طبیعی تر شدن آن یک جلوه مه در دور دست را ایجاد میکنم برای این کار از قسمت environmet یک جلوه ی مه با تنظیمات زیر اعمال کنید .فقط رنگ مه را به  R:165 G:150 B:135 تغییر دهید .

540_tid_tut_t_15

چند نور هم می توانید برای بهتر شدن زمینه بگذارید .و با تغییر رنگ متریال می توانید به راحتی جلوه هایی از صخره و برف ایجاد کنید . 

540_tid_tut_t_17 540_tid_tut_t_16 540_tid_tut_t_00 (1)

آموزشی از Alexandru Ciocotisan .

برای دانلود آموزش فارسی تری دی مکس و همچنین آموزش تری دی مکس pdf از لینک زیر استفاده کنید .

 

[/vc_column_text][vc_button title=”دانلود pdf” target=”_self” color=”btn-success” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”https://elan.ir/wp-content/uploads/2014/11/elan-ir-terrain-creat.pdf”][/vc_column][/vc_row]

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط