در ادامه آموزش فارسی تری دی مکس و آشنایی با محیط تری دی مکس به قسمت اشکل هندسی توسعه یافته (extended primitives) می رسیم . محل دسترسی آن را می توانید در شکل زیر ببینید.
اما این شکل ها به چه کار می آید ؟ برای جواب به این سوال باید با این شکل ها آشنا شوید و در پایان این مطلب به جواب این سوال می رسید . برای مثال کاربرد این شکل ها همانطور که قبلا اشاره کردم برای مدل سازی polygon modeling معمولا از یک شکل هندسی ساده شروع می کنیم و به مدل های پیچده تر می رسیم .اما گاهی این مدل های ساده نیاز ما را بر طرف نمی کند ، و برای شروع کار به مدل های پیچیده تری نیاز خواهیم داشت .برای همین تری دی مکس علاوه بر standard primitives قسمت extended را نیز اضافه کرده است .
مثلا فرض کنید یک مدل کامیون طراحی کرده اید و برای ایجاد باک آن احتیاج به یک شکل کپسول مانند دارید ، یا یک Box با لبه های گرد و نرم ! این شکل ها را می توانید در قسمت etended primitves پیدا کنید . در واقع extended primitives همان مدل های توسعه داده شده ی standard هستند .
البته ذکر این نکته ضروریست که شما وقتی با تکنیک های مدل سازی تری دی مکس آشنا شوید می توانید شکل های هندسی مروبط به extended primitevs را خودتان نیز تولید کنید ، اما تری دی مکس این قسمت را برای افزایش سرعت شما قرار داده است
به بررسی اجمالی این اشکال هندسی بپردازیم
hedra :
hedra یا چند وجهی ، شما با این گزینه می توانید شکل های مختلف و متنوعی از انواع چند وجهی ها ایجاد کنید ، اینکه این شکل به چه کار می آید بستگی به ایده و خلاقیت و نوع کار شما بر می گردد .
پارامتر های hedra :
در قسمت family می توانید حالت های مختلف چند وجهی را ایجاد کنید
در قسمت family parameter دو قسمت P و Q داریم که با تغییر این پارامترها شکل حالت های مختلفی می گیرد . فقط نکته ای که هست جمع p , q همزمان بیشتر از ۱ نمی شود .
قسمت axis scaling : آّجکت hedra از سه نوع چند وجهی تشکیل شده که شما در این قسمت می توانید در راستای خط عمود بر نرمال صفحه ، مقیاس آن ها کم و زیاد کنید و و با این کار شکل های ستاره مانند بسازید .
و در نهایت radius هم شعاع شکل را مشخص می کند .
toures knot :
با این گزینه می توانید شکل یک گره ایجاد کنید .با تغییرات پارامتر این دستور ، شکل های مختلف بدست می آِید ، برای درک بهتر این شکل ها بهتر است همین الان تری دی مکس را باز کنید و این دستورات را اجرا کنید .توضیحات خاصی برای این قسمت ها نمی توان داد و هیچی توضیحی مانند کار کردن و تمرین کردن با این دستورات موثر نیست ، صرفا باید با این دستورات کار کنید و پارامترهای آن را تغییر دهید و نتیجه کار را ببینید .
چگونه با تری دی مگس کار کنیم؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد ، بهتر است با ابزار های نرم افزار آشنایی پیدا کنید و سپس از خلاقیت ذهن خود برای ایجاد صحنه های مختلف استفاده کنید .
chamferBox : این گزینه مانند یک box می باشد با این فرق که می توانید لبه های آن را پخ (حالت نرم یا زاویه دار )کنید
پارامترهای آن به شرح زیر می باشد .
Length, Width, Height : برای تعیین طول عرض و ارتفاع
Fillet : تعیین مقدار پخی و برش لبه ها
Length, Width, Height Segs : تعیین سگمنت طول عرض ارتفاع
Fillet Segs : تعیین مقدار سگمنت پخی ، اگر این تعداد بیشتر از ۱ باشد به صورت نرم در می آید و اگر ۱ باشد به صورت یک برش است .
Smooth : جهت فعال یا غیر فعال بودن نرمی لبه های شکل
Generate Mapping Coords : این گزینه به صورت پیش فرض فعال است و باعث می شود که شکل map بپذیرد (در این مورد در آینده صحبت خواهیم کرد )
Real-World Map Size : این گزینه به ص.رت پیش فرض فعال نیست ، این گزینه مربوط به بخش متریال ها می باشد که هنوز به ان نرسیدیدم ، اما به طور کلی اگر با آن بخواهید آشنا شوید ، با فعال کردن این گزینه می توانید map را با سایز واقعی بر روی آبجکت نگاشت کنید .
ChamferCyl :
این شکل یک سیلندر یا استوانه می باشد که بالا و پایین آن گرد شده است .
Radius , Height , Fillet : تعیین شعاع ، ارتفاع و پخی یالا و پایین استوانه
Height Segs , Fillet Segs : تعیین سگمنت های ارتفاع و پخی
Sides : تعببن تعداد سگمنت ها استوانه ، به عبارتی هرچه تعداد ساید بیشتر باشد به استوانه نردیک و اگر کم باشد به چند ضلعی نزدیک می شود
حداقل ۳ و حداکثر ۲۰۰ می توان برای side در نظر گرفت .
با فعال کردن slice on میتوانید یک برش از آبجکت خود ایجاد کنید .