در آموزش تری دی مکس برای افراد مبتدی ، به قسمت آبجک های آماده تری دی مکس و قسمت extended primitives رسیدیم . در پست قبلی به چند مورد اشاره کردیم و الان ادامه بحث قبلی را پی میگیریم
آبجکت oil tank :
همانطور که از اسمش پیداست ، شکل شبیه مخزن سوخت دارد . در رواقع یک استوانه با قسمت بالا و پایین محدب می باشد . و پارامتر های این بیدن شرح می باشد :
Radius , Height :شعاع و ارتفاع
Cap Height :ارتفاع قسمت محدب
Overall/Centers : تصمیم میگیرد که ارتفاعی که شما مشخص کردید شامل همه آبجکت شود یا فقط قسمت وسط(قسمت محدب بالا و پایین را در نظر نمیگیرد)
آبجکت capsule :
این آبجکت هم یک کپسول ایجاد می کند و خیلی شبیه آبجکت oiltank می باشد . پارامترهای آن نیز ساده است .
آبجکت Spindle :
آبجکتی مانند دوک نخ ریسی ایجاد میکند و پارامترهای شبیه موارد قبلی است .
آبجکت L-Ext :
ساختن آبجکت تری دی مکس به صورت L درست می کند ، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید این آبجکت ها به چه درد می خورد ؟ وقتی کار با تری دی مکس را ادامه دادید ، حالا در هر زمینه ای که بودید مثل معماری یا انیمیشن یا …بعضی شکل های ابتدای و ساده است که ساخت آن ها هم کار زیادی نمی برد ، اما در یک صحنه گاهی ساخت همین شکل های ساده برای شما ممکن است بسیار اذیت کننده و سخت باشد ، اینجاست که همین شکل های آماده به کار شما می آید .من پارامترهای این شکل را توضیح نخواهم داد ، بهترین توضیح این است که شما همین الان تمرین کنید و چند حالت L-Ext را ایجاد کنید .
آبجکت Gengon :
برای ایجاد یک چند ضلعی با ارتفاع استفاده می شود .
آبجکت C-Ext :
یک آبجکت به شکل C همراه با EXTrude ایجاد میکند. Ext هم مخفف extrude هست .
آبجکت RingWave :
یک آبجکت خاص می باشد که از آن م یتواند در جلوه های ویژه استفاده کنید . این آبجکت قابلیت انیمیت شدن دارد و برای مثال می توانید بوسیله ی این آبجکت لحظه ی برخورد و انفجار و موج حاصل از انفجار را ایجاد کنید .
آبجکت prism :
برای ایجاد منشور از prism استفاده میکنیم .
در آموزش فارسی ۳d max سه آبجکت بعدی که توضیح می دهم کمی حالات دینامیکی دارند ، یعنی بسته به تنظیماتی که برای آنها اعمال میکنید ، اجزاء آن می تواند متحرک شود .
آبجکت hose :
hose در تری دی مکس شکلی شبیه فنر (البته بیشتر شبیه روکش پلاستیکی فنر که در ماشین و موتور و غیره به کار می رود) می باشد .و البته کاربرد آن هم دقیقا همین می باشد ! یعنی شما می تواند قسمت بالا و پایین این آبجکت را به آبجکت های دیگر متصل کنید . هنگام انیمیت کردن آبجکت هایی که به hose متصل شده اند ، hose نیز به صورت دینامیکی انیمیت می شود . مانند شکل زیر
اما ببینیم روش کار چطور است :
در قسمت end point method اگر حالت شکل را بر روی free hose بگذارید ، یک شکل ثابت خواهید داشت و اگر روش را بر روی binding to object pivot بگذارید قسمت binding objects فعال شده و دکمه pick top object را می زنید و از صحنحه ، شکلی را که می خواهید بالای hose قرار گیرد زا انتخاب می کنید سپس pick bottom object را می زنید و شکلی که می خواهید پایین باشد را انتخاب می کنید .سپس با حرکت دادن دو آبجکت ، hose خود بخود تغییر شکل می دهد .
پارامتر tension fhue باعث جمع شدن حالت فنری در بالا یا پایین می شود .
همچنین شما می توانید از قسمت hose shape شکل hose را به صورت مربعی یا به صورت D نیز تغییر دهید .
دو شکل دینامک دیگر نیز داریم که برای دسترسی به آن باید از قسمت creat قسمت geometry از لیست باز شو ، dynamics objects را انتخاب کنیم .
آبجکت spring در تری دی مکس و آبجکت damper نیز مانند hose عمل می کنند .
salam
babate site khobeton vaghean mamnon.faghat mikhastam bebinam nemishe amozesh ha ro download kard??
سلام خواهش میکنم ، چرا ما یک مقدار که محتوای سایت بیشتر بشه ،آموزش ها رو به صورت pdf قرار می دهیم.
با آرزوی توفیق و با تشکر از کامنت شما
سایت شما در لیست پیوندهای بنده قرار گرفت
به امید گسترش همکاریها
maryam-salimi.blogfa.com