منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

فرایند تولید بازی

امروزه اکثر خانواده ها با بازی های کامپیوتری آَشنا هستند ، زیرا علاوه بر کامپیوتر که می توان گفت در اکثر خانواده ها وجود دارد ، پلت فرم های جدیدی مانند گوشی های موبایل نیز عمومیت پیدا کرده و بازی های تحت گوشی و سیستم عامل های جدید را از رده های سنی مختلف اکثرا بازی می کنند .البته باید مد نظر داشت که یک بازی که پلات فرم آن pc یا xbox  یا غیره باشد به مراتب پیچیدگی های بیشتری دارد تا یک بازی که برای دستگاه موبایل تولید می شود.

حتی نسل های قدیمی تر و بچه های دهه ۵۰ و ۶۰ نیز از اولین پلات فرم های بازی مانند کمودور ، آتاری ، میکرو ، سگا و … آشنا بوده اند و خاطراتی زیبایی را با این دستگاه ها برای خود رقم زده اند .و البته بازی های ساده آن زمان مثل هواپیما ، دزد و پلیس ،قارچ خور، شورش در شهر ، کلانتر و … در عین سادگی همچنان خاطره انگیز است.بازی های کامپیوتری برای هر پلت فرم و با هر وسعتی که باشد باید یک فرایند خاص را طی کند که در زیر به طور خلاصه با آن آَشنا می شوید

hd-wallpaper-game-hd

شروع فرایند تولید

فرایند تولید بازی کامپیوتری با روال تولید فیلم شباهت های زیادی دارد .در ساخت بازی یکی از مهمترین بخش ها ، داستان بازی می باشد .هرچه داستان  جذاب تر باشد ، احتمال موفقیت آن نیز بالاتر می رود . ایده های داستان بازی را معمولا افرادی که نویسنده هستند بیان می کنند و سپس گروه های مختلف به آن بال و پر می دهند . داستان بعضی از فیلم ها آقدر قوی و جذاب می باشد که بر اساس آن فیلم می سازند ،  نمونه های موفق از این نوع داستان بازی ، سری بازی های hitman وMax Payne می باشد که به علت موفقیت زیاد بازی ، بر اسان آن فیلم هم ساخته اند . البته این قضیه می تواند برعکس نیز باشد ، هنگامی که فیلمی موفق می شود ، به عت اینکه تب آن فیلم هنوز گرم می باشد ، بسیاری از شرکت ها از روی فیلم ، بازی کامپیوتری آن را می سازند مانند بازی هری پاتر و ارباب حلقه ها و …
هنگامی که مفهوم و خظ سیر داستان بازی مشخص شد ، متخصصان و طراحان بر روی جزییات آن کار می کنند و مشخص می کنند که مثلا در هر مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد و در واقع برای داستان فیلم با جزییات طرحی مانند story board  را تهیه می کنند .

games-hitman-contracts-widescreen-wallpaper-images-wallwuzz-hd-wallpaper-16483

طراحی شخصیت‌ها و کاراکترهای بازی

   هنگامی که تم بازی و داستان آن مشخص شد ، طراحان هنری به طراحی شخصیت بازی می پردازند ، آن ها طرح های خود را به آنقدر بررسی می کنند تا اینکه به یک نتیجه نهایی برسند ، هنگامی که طرح مفهومی شخصیت ها نهایی شد ، طرح ها  مدل شیت ها به هنرمندان سه بعدی ساز تحویل داده می شود و آن های طرح های دو بعدی را تبدیل به یک آبجکت سه بعدی قابل پردازش و برنامه ریزی تبدیل می کنند . سپس متخصصان حرکت ، ابتدا یک استخوان بندی برای مدل های ساخنه شده موجود در بازی طراحی و آن را بر روی مدل قرار می دهند . در واقع تا اینجای کار یک مدل برای نسبت دادن texture و یک طرح استخوان بندی برای ایجاد حرکت وجود دارد .texture همان طرح های گرافیکی از لباس و چهره و ….. می باشد که هرچه بهتر و با کیفیت تر باشد ، خروجی نهایی بازی بهتر می شود.البته تمام این مراحل  فقط در حد آشنایی شما ذکر گردیده است وگرنه هر کدام از این فرایندها تخصص مربوط به خود را لازم دارد .

game-wallpapers14

ایجاد حرکت

 در این مرحله از تولید بازی های رایانه ای هنگامی که مدل ها و استخوان بندی ها آماده بود ، متخصصان مربوطه، حرکت های مختلفی را که در بازی استفاده می شود را ایجاد می کنند ، حرکت ها می تواند به صورت دستی انیمیت شود اما اکثر بازی های که شخصیت انسانی دارند و بازی واقع گرایانه و نه فانتزی و تخیلی باشد ، از motion capture  برا ضبط حرکات یک انسان واقعی استفاده می کنند به این صورت که چند حسگر را به نقاط مختلف بدن یک فرد وصل می کنند و آن فرد حرکات مختلف را انجام می دهد و چند دوربین این حرکات را ضبط می کند ، بعد از آن ، حرکات ضبط شده را در مدل سه بعدی اعمال می کنند.مزیت این روش حرکات و انیمیت های روان و طبیعی می باشد . حتی برای حرکات صورت نیز نرم افزاری مانند face shift می تواند حرکات صورت یک فرد را ضبط و بر روی مدل سه بعدی اعمال کند.

assassins_creed_game-HD-Wallpaper

دنیای بازی

  اولین چیزی که شما در یک بازی کامپیوتری با آن مواجه می شوید دنیای بازی است . دنیای بازی یا همان محیط بازی کامپیوتر باید آنقدر جداب باشد تا به همراه بازی داستان بازی ، بازی کننده را تا مراحل آخر جذب بازی کند ، علاوه بر جذب برای همان بازی ، انگیزه ای نیز برای پیگری نسخه دیگر از بازی در آینده برای بازی کننده ایجاد کند .محیط بازی های امروزی با بازی های گذشته قابل مقایسه نیست و هر ساله با پیشرفت تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری ، محیط بازی ها نیز بسیار جذاب تر و با کیفیت تر می شوند و ممکن است تا چند سال دیگر شما نتوانید فرق بین یک بازی کامپیوتری یا یک فیلم وافعی را تشخیص دهید .

در ساخت بازی های سه بعدی  ، محیط بازی ها گاهی به صورت باز و آزادانه است یعنی باز کننده می تواند آزادانه در محیط بازی حرکت کند ، مانند سری بازی های gta  که یکی از پر طرفدار ترین بازی ها می باشد ، یا اینکه برای محیط بازی یک خط سیر مشخص می کنند و بازی کننده بر روی مسیری حرکت می کند که تولید کننده بازی  آن را مشخص کرده است .در هر صورت هرچه محیط بازی جذاب تر باشد طرفداران بیشتری به خود جذب خواهد کرد،اگربخواهیم یک معیار اندازه گیری سطحی بیان کنیم تا ببینید که محیط بازی های فعلی در قبال محیط های قبلی چقدر از لحاظ کیفیت تغییر داشته می توان به حجم بازی اشاره کرد، امروزه بازی هایی هستند که حجم آن ها بعد از نصب به ۲۰G  الی ۴۰G  می رسد مانند  سری بازی های call of duy در صورتی که این حجم برای بازی های سال های دور به سختی به چند صد مگابایت می رسید.

Awesome-High-Resolution-Video-Game-Wallpaper

کدگذاری

  یکی دیگر از بخش های ساخت بازی ، جمع کردن تمام اجزا کنار هم می باشد . مدل هایی که آماده هستند، حرکات ضبط شده ایی که برای مدل ها آماده شده اند ، محیط بازی و اجزای آن که همگی باید کنار هم قرار بگیرند و کد نویسی ها و برنامه ریزی های مختلف جهت هماهنگی اجزای مختلف بازی باید صورت بگیرد، همگی این اتفاق ها در مرحله کد نویسی مشخص می شود .مثلا برخورد ماشین با اجزا، مختلف و واکنش آنها ، حرکات مختلف کاراکترهای اصلی و فرعی و …. تمام این اتفاقات در موتور بازی سازی می افتد .
یکی دیگر از جنبه های مهم بازی هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری  می باشد که هرچه بازی ها دارای هوش مصنوعی قویتری باشند ، بازی سخت تر و جذاب تر می شود ، البته شرکت های مختلف درجات مختلفی از هوش مصنوعی را برای بازی ها در نظر می گیرند که افراد مختلف از آماتور تا حرفه ای بتوانند از بازی استفاده کنند .هوش مصنوعی را شما در حرکات و واکنش های محیط بازی با شما مثل افراد متفرقه مخصوصا دشمنانی که در بازی تعریف شده اند می توانید ببینید.یا مثلا در بازی فوتبال تیمی که کامپیوتر آن را هدایت میکند از طریق هوش مصنوعی کنترل می شود . هوش مصنوعی هم در گیم انجین (game engine) برنامه نویسی می شود.

مرحله پس از تولید

  هنگامی که بازی ساخته شد ،معمولا شرکت سازنده نسخه های محدود شده ای از آن را در اختیار عده ای قرار می دهد و آن ها ضمن بازی کردن به بررسی اشکالات و باگ های موجود در بازی می پردازند و ضمن گزارش آن  به شرکت سازنده ، مشکلات برای نسخه اصلی رفع می شود.

 بازاریابی بازی های کامپیوتری

   در حال حاضر می توان گفت که ساخت بازی های کامپیوتری به یک صنعت تبدیل شده است ، که هر روز نیز در حال پیشرفت می باشد ، این صنعت علاوه بر آثار تبلیغی و فرهنگی که دارد ، سود سرشاری را نیز عاید شرکت ها تولید کننده و پخش کننده بازی می کند .این صنعت را می توان الان همپای سینمای هالیوود دانست ، بالطبع با چنین پیشرفتی ئ در دنیای امروز که تبلیغات حرف اول را می زند ، سازندگان بازی نیز برای محصول خود بازایابی و تبلیغات وسیعی انجام می دهند .چون پروسه تولید بازی کمی طولانیست ، هنگامی که سطح تولید بازی به حدی رسید که بتوانند تیزری از آن تهیه کنند ، فرایند تبلیغات و بازاریابی را شروع می کنند . علاوه بر آن مانند صنعت خودرو که یکسری از نمایشگاه های بین المللی به سطحی از محبوبیت و اهمیت رسیده اند که شرکتهای بزرگ خودرورسازی محصولات خود را در این نمایشگاه ها پرده برداری می کنند ، همچین اتفاقی برای صنعت بازی نیز افتاده است ، و نمایشگاههایی هستند که هر ساله بازدید کنندگان ، با بازی های جدید در آن روبرو می شوند . و شرکت های بازیسازی ، در آن نمایشگاه ها از بازی های خود پرده برداری می کنند.

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط