منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

قسمت دستورات ( Command Panel)

در این قسمت از آموزش تری دی استودیو مکس به قسمت پنل سمت راستی ( به صورت پیش فرض )  قرار دارد و در واقع اصلی ترین می باشد می پردازیم . دستورات این پنل از قسمت منو ها هم قابل دسترسی می باشد ، اما بصورت گرافیکی نیز در این پنل گردآوری شده تا دسترسی کابران به دستورات ساده تر باشد .در واقع در این پنل لیست دستورات تری دی مکس قرار دارد که من بصورت خلاصه به شرح آن ها می پردازم ، دقت داشته باشید توضیح تفضیلی آن ها همراه با تمرین های مختلف انجام می گیرد . همانطور که در شکل میبینید Command Panel تری دی مکس در ردیف اول از شش قسمت تشکیل شده که قسمت های مختلف و اصلی ۳ds max  می باشد . شما می توانید هرکدام از این مجمعو ها را انتخاب کنبد و با انتخاب شما ، ردیف دوم که همان زیر مجموعه های ردیف اول است نمایان می شود . در شکل ردیف دوم زیر مجموعه ردیف اول می باشد .

 

2014-05-30_23-10-33

قسمت های مختلف Command Panel شامل موارد زیر می شود که هر کدام در درس های آینده همراه با مثال و تمرین توضیح داده می شود :

  Create panel :GUID-98173E20-D8BF-4A71-A169-42981748A8A8-low

همانطور که از اسم این قسمت مشخص است برای ساخت اشیا در ۳dmax   یا همان object در تری دی مکس استفاده می شود، دقت کنید منظور من از ساختن آبجکت در تری دی مکس  شامل گستره ی وسیعی از چیزهای مختلف است مانند دوربین ، نور ، شکل های سه بعدی .. :

  •  Geometry  : geometry تری دی مکس برای ساختن شکل های سه بعدی استفاده می شود مانند جعبه ، کره ، استوانه و …geometry
  •  Shapes :  shapes تری دی مکس برای ساختن شکل های  دو بعدی استفاده می شود مانند خط و دایره و …shapes
  •  Lights : lights تری دی مکس برای ایجاد کردن نور ها استفاده می شودlights
  •  Cameras : camera تری دی مکس  برای کار گذاشتن دوربین در صحنهcamera
  •  Helpers : برای ایجاد کردن کمک کننده ها در صحنه ، مانند ابزار اندازه گیری و …helper
  •  Space Warps : برای ایجاد جلوه های خاص استفاده می شود مانند موج ، باد و …space warps
  •  Systems: در این زیر مجموعه چند ابزار مختلف وجود دارد مانند Biped که یک سیستم برای استخوان systemبندی می باشد

Modify panel :modify

شامل لیست تغییر دهنده ها می باشد . شما در این قسمت می توانید مشخصات آبجکت خود را تغییر دهید یا یکی از تغییر دهنده ها را از لیست انتخاب و به آبجکت اعمال کنید ، در آینده مفصل توضیح داده خواهد شد .تری دی مکس شامل لیست زیادی از modifier ها می باشد که کارهای زیادی با آنها می توان انجام داد ، در واقع ابزار اصلی مدل ساری نیز می باشند . تغیر دهنده ها (modifier ) تنوع زیادی دارند از شبیه سازی مو و لباس گرفته تا شبیه سازی برخورد های فیزیکی دو جسم را می توان با این ابزار ها ایجاد کرد .

 

Hierarchy panel :hier

برای تنظیمات سلسسله مراتبی استفاده می شود .در تری دی مکس شما می تواند یک شی را به شی دیگر متصل کنید ()به این رابطه ی اتصال ، رابطه ی پدر فرزندی یا سلسله مراتبی می گویند . این بخش بیشتر در زمینه انیمیشن کاربرد دارد ، که  در درس های اینده با مثال توضیح داده می شود ،در حال حاضر  هدف از این مطلب صرفاً آشنایی شما با ظاهر برنامه تری دی مکس و محل و شکل آیکون های مختلف می باشد .

motionMotion panel:

در این قسمت بیشتر تنظیمات مربوط به انیمیشن و حرکت اجسام مختلف در دسترس می باشد .

Display panel:display

شما در این قسمت می توانید نحوه نمایش اجسام را مشخص کنید ، مثلا تعیین کنید فقط شکل های سه بعدی در محیط دیده شود و شکل های دو بعدی بصورت مخفی باشد

Utilities panel:uti

یک سری از ابزار های کاربردی و شاید کم مصرف تر در این قسمت دسته بندی شده است . تنوع این ابزار زیاد است و نمیتوان دسته بندی خاصی برای آن قایل شد ، مثلا بگوییم برای انیمیشن کاربرد دارند یا صرفاً برای مدل سازی …

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

2 نظر

  1. masoud ahmady

    سلام , خسته نباشید میگم به شما دوستان عزیز

    ازتون یه درخواست کوچیک دارم دوستان,خواهش میکنم بهم پیام بدین تو واتس آپ که سوالاتی از شما درباره ی برنامه ۳dmax دارم,ازتون خواهش میکنم ,من تازه میخوام کار کردن با ۳dmax رو یاد بگیرم و به یه نفر احتیاج دارم که کمکم کنه اگه این کار رو کنید خیلی ممنون میشم :       09217304206                  

     

نظرات بسته است.