منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

shape در تری دی مکس (ساخت شکل های دو بعدی)

در این آموزش رایگان ۳d max در مورد شکل های دوبعدی در تری دی مکس صحبت می کنم ، خب این سطح آموزش رو مبتدی در نظر گرفتم ، اما این آموزش زمینه ساز ورورد شما در سطح پیشرفته چه در زمینه  معماری و چه در زمینه  مدل سازی برای انیمیشن می باشد . 

تا اینجا اگر مطالب سایت را دنبال کرده باشید ، دیده اید که چندین نوع آبجکت داریم ، مثلا قسمت شکل های سه بعدی standard primitives و extended primitives آشنا شده اید . این شکل ها ، سه بعدی هستند یعنی در راستای محورهای x y z  دارای بعد می باشند . 

اما در تری دی مکس یک نوع از آبجکت ها هم داریم که به آن ها اشکال دو بعدی shape می گوییم ، محل دسترسی به آن را در شکل زیر می بینید :

shape 01 shape 02نکته مهم : بحث شکل های دو بعدی در تری دی مکس زیاد می باشد . در این آموزش فعلا تا حدی که در تمرین به آن نیاز می باشد آشنا می شوید و در ادامه آموزش ها با تمامی پارامترها آشنا خواهید شد . 

نکته : دانشجویان رشته معماری که می خواهند آموزش ۳d max در معماری را دنبال کنند ، هنگامی که یک پلان را از اتوکد وارد تری دی مکس می کنند ، شکل آنها به صورت shape  وارد تری دی مکس می شود . البته منظور فقط طرحای ها دو بعدی از اتوکد می باشد ، نه طرح های حجم دار .شاید بپرسید shape در تری دی مکس چیست ؟

شکل های دو بعدی shape : 
قسمت shape  در ۳d max  شامل شکل های دو بعدی می شود ، نکته ی مهم در مورد این شکل ها این است که در حالت عادی قابل رندر نمی باشند . این آبجکت بیشتر برای شروع مدل سازی ، برای ایجاد مسیر حرکت path  و … استفاده می شود . 

یک نکته مهم دیگر این می باشد که در قسمت shape چندین نوع آبجکت داریم ، مثل دایره ، مستطیل و یا مربع و اما مهمترین نوع این آبجکت ها line  هست که در واقع به این نوع آبجکت spline  می گوییم . فرق لاین با دایره و مربع و … در این است که  در دایره فقط می توانیم شعاع را تغییر بدهیم یا مثلا در مستطیل فقط طول عرض را می توانیم تغییر دهیم ، اما در حالت spline  ما کنترل بیشتری بر روی آبجکت داریم . در ادامه آموزش تصویری۳d max فارسی به این موارد خواهیم رسید .

اما چند نوع shape  را بررسی کنیم تا به مهمرین قسمت shape  ها یعنی spline برسیم .در این آموزش من تک تک موارد رو بررسی نمی کنم ، جهت نمونه دو مورد رو بررسی می کنم و برای باقی موارد خودتون می توانید به راحتی بررسی و تست کنید . اما line  رو مفصل تر بررسی خواهم کرد .

برای نمونه rectangle  و circle   را بررسی می کنم .

rectangle (مربع ، مستطیل) :

ازrectangle در تری دی مکس  برای ساختن مستطیل یا مربع استفاده می کنیم و پارامترهای ان به شرح زیر می باشد .

shape 03length : طول

width : عرض 

corner radius : اگر این مقدار را زیاد کنید لبه های شکل نرم خواهد شد . مانند شکل زیر
shape 04

در قسمت keyboard entry  می توانید پارامترها را مشخص کنید ، و مختصات x y z  را نیز مشخص کنید ، بعد دکمه creat  را می زنید ، آبجکت را با مشخصاتی که وارد کرده اید برای شما می سازد .

اما تنظیمات منوی کرکره ای rendering برای ما مهم است ، به این علت که شما می توانید با تنظیم این پارامترها شکل دو بعدی را قابل رندر کنید . اما ببینیم چه پارامترهای داریم :

shape 05

enable in render : اگر این گزینه را فعال کنید ، آبجکت دو بعدی در زمان رندر قابل دیدن خواهد بود و رندر خواهید شد ، در واقع تری دی مکس با حجم دادن به خط آن را قابل دیدن می کند.

enable in viewport : اگر این گزینه را فعال کنید ، حجم shape  ها را در محیط تری دی مکس هم  میتوانید ببینید .

هنگامی که شکل دو بعدی خود را قابل رویت کردید ، می تواند حجمی که به آن می دهید مشخص کنید که مقطع آن به صورت دایره ای و مربعی باشد . اگر radial  را انتخاب کنید به صورت مقطع دایره ای می باشد و tickness ضخامت آن را مشخص می کند و  side هرچه بیشتر باشد شکل نرم تر می شود البته مقدار بیشتری از رم هم اشغال می کند . angle  این مقطع را می چرخاند . 

اگر rectangular را انتخاب کنید ، مقطع به صورت مربع مستطیل خواهد بود .

shape 06شاید ساده ترین کاربرد این کار ، برای ایجاد کردن لوله باشد که براحتی می توانید به این صورت شبیه سازی کنید .

نکته : اگر هنگام رسم rectangle  کلید ctrl را نگه دارید ، شکل به صورت مربع رسم می شود .

circle (دایره ) :

برای رسم دایره در ۳d max از این گزینه استفاده می کنیم ، پارمترهای آن فقط radius می باشد ، و پارامتر های دیگر آن شبیه rectangle می باشد . 

اما ما یک پارامتر مهم دیگر داشتیم که برای توضیح ان بهتری بود رسم دایره را نیز فرا بگیرید. زیرا کاربرد این پارامتر در شکل ها منحنی می بشد و در خط های راست کاربردی ندارد .

پارامتر interpolation :

 در گرافیک کامپیوتری و سه بعدی شکلی به اسم منحنی نداریم ، منحنی یک خط است که از خط های کوچکتر تشکیل شده ، این خط های کوچک آنقدر کوچک می شوند که برای ما قابل تشخیص نیست ، و ما شکل را به صورت منحنی خواهیم دید . در واقع در تری دی مکس یک دایره ، یک چند ضلعی با تعداد اضلاع بالا می باشد . از این جهت شما با افزایش مقدار interpolation  می توانید دایره و منحنی های نرم تری رسم کنید و اگر این عدد را کم کنید شکل شبیه به چند ضلعی می شود . این مقدار مخصوصا برای کسانی که در زمینه معماری کار می کنند مهم می باشد که بعدا بحث خواهیم کرد . 

shape 07

اما به طور خلاصه از قسمت shape می توانید شکل های زیر را تولید کنید :

line : line در تری دی مکس برای رسم خط استفاده می شود که بحث مفصلی است ، در پست آینده در این مورد توضیح خواهم داد .

GUID-BC283466-E1B2-41A8-87F1-68A506547CDE-low

Ellipse : برای رسم بیضی به کار می رود .

GUID-89A89215-9986-40CD-AE1A-6EAB50246F9F-low Arc : برای رسم کمان به مار می رود .
GUID-38FF26C1-5F18-4048-9A77-6C51D23086DB-lowDonut : برای رسم دونات استفاده می شود (دو عدد دایره داخل هم )
GUID-9D9ECC4D-93A4-4A7B-B667-6E47AD5947EC-lowNGon : چند ضلعی را ایجاد می کند ، حداقل سه ضلعی و هرچه تعداد اضلاع بیشتر باشد ، شکل شبیه دایره می شود .
GUID-96DC4AFA-01A8-4D64-B9A2-45CE31A1BCDA-lowStar : برای ایجاد ستاره به کار می رود .
GUID-D85BE729-40E6-45E7-83B7-68D8A7CA7A88-lowText : برای نوشتن متن استفاده می شود ، لازم به ذکر است که شما به صورت مستقیم نمی توانید در تری دی مکس فارسی تایپ کنید  ،  برای فارسی نویسی در تری دی مکس باید از فارسی نویس استفاده کنید (مانند فارسی نویس مریم و …) .
GUID-6C3CFFED-6949-4D44-B891-F37CECE68C94-lowHelix :طرحی مانند فنر ایجاد می کند 
GUID-D6ED3EAC-D224-4D89-8485-E1A15D6B35FA-lowEgg : طرحی شبیه تخم مرغ ایجاد می کند که جدیدا به مکس اضافه شده است !

GUID-EDB6C246-47F8-497E-8852-ECA0B61ED3F5-lowSection : برای یک برش از آبجکت های دیگر استفاده می شود ، این بخش بیشتر به درد افرادی میخورد که بیشتر در زمینه معماری کار می کنند .GUID-10127A75-CF51-42EE-8C29-84540E4E8926-low

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط