منوی بالایی را از بخش فهرست ها تنظیم کنید.

spline در تری دی مکس

در پست قبلی در مورد شکل های دو بعدی در تری دی مکس و کاربرد آن ها صحبت کردم . و کاربردهای آن را گفتم . در ادامه آموزش جامع تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته شما در این پست با مهمترین قسمت shape  یعنی line آشنا خواهید شد . 

همانطور که اشاره کردم چندین نوع آبجکت در تری دی مکس داریم که  چند نمونه را نام می برم :
۱-آبجکت های geometry  مانند box ، teapot و … شما در این آبجکت ها یکسری پارامتر خاص دارید ، و برای تغییر آبجکت می توانید از این پارامترها استفاداه کنید مانند طول ، عرض ، ارتفاع و … یا از بعضی modifier ها نیز می توانید استفاده کنید ، البته معمولا مادیفایر ها تغییری در ماهیت آبجکت ایحاد نمی کنند و شما همچنان می توانید پارامترهای آبجکت اصلی را تغییر دهید .
۲- یکسری shape  داریم که شکل های دو بعدی هستند ، مانند دایره مربع و … که پارمترهای این شکل ها هم برای تغییر محدود می باشد . 
۳- نور و دوربین و helper  و ….هم نوعی آبجکت هستند که در آینده با آن ها آشنا خواهید شد .

 اما از مهمترین نوع های آبجکت در تری دی مکس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۴-editable poly  : تمامی آبجکت های سه بعدی را می توان به editable poly تبدیل کرد . برای مثال با تبدیل Box به poly شما برای ویرایش آبجکت گزینه های بیشتری خواهید داشت و این کار یکی از مرسوم ترین روش های مدل سازی در نرم افزار های سه بعدی می باشد .فقط دقت کنید هنگامی که شکل شما box  می باشد ، می توانید طول و عرض را عوض کنید ، اما هنگامی که به poly تبدیل شد ، دیگر خبری از  طول و عرض نیست . با Poly در درس های آینده آشنا خواهید شد .

۵- mesh  مش هم تقریبا شبیه poly  می باشد که در درس های آینده آشنا می شویم .

۶-اما یکی از مهمترین نوع ها spline  می باشد که در این درس با آن آشنا می شوید .این درس همچنین برای معماری در تری دی مکس بسیار مهم می باشد و پایه ی آموزش ۳d max  در معماری می باشد 

spline:
در شکل دو بعدی مثل circle  پارامترهای ما بسیار محدود می باشد که در درس گذشته با آن آشنا شدید . گاهی این شکل های دو بعدی برای ما جوابگو نیست ، فرض کنید می خواهید ذوزنقه بسازید ! در تری دی مکس شکل آماده ذورنقه رو نداریم . اما به راحتی می توانیم چنین شکلی را بوسیله spline ایجاد کنیم .اما ببینیم فرق line  با مثلا مربع و دایره و … چیست ؟ برای این کار ابتدا با رسم line آشنا می شویم . و سپس پارامترهای line  رو بررسی می کنیم بررسی پارامتر های line دقیقا شبیه  بررسی پارامترهای spline .

ایجاد line  در ۳d max :

برای ایجاد خط ما چندین گزینه داریم . برای رسم ، گزینه line را انتخاب می کنیم .line 01

هنگامی که لاین را کلیک کردید ،  قسمت creation method به دو قسمت تقسیم شده است :
initial type : برای وفتی است که شما کلیک میکنید .

drag type :  

drag تری دی مکس چیست ؟ برای وقتی است که  می خواهید دراگ می کنید یعنی وقتی کلید ماوس را فشار دادید ، بلافاصله رها نمی کنید و کلید ماوس را تا مدتی پایین نگاه می دارید .

برای رسم راحت خط از می توانید هم بوسیله کلیک کردن هم درگ کردن خط را رسم کنید . اما ببینیم حالت ها مختلفی که دارد چگونه است .

در ابتدا برای رسم خط در حالت پیش فرض مکس ، خط در نمای top  رسم کنید به این صورت که دستور را انتخاب کنید ، بر روی نمای top ماوس را حرکت داده و کلیک کنید با هر کلیک شما خط شکسته می شود . و شما یک خط رسم کرده اید .و برای اتمام رسم راست کلیک کنید .

line 03

اما یک خط از سه قسمت تشکیل شده است : 

line 04 شما می توانید برای دیدن این سه قسمت به قسمت modify بروید . و بر روی علامت + کنار line کلیک کنید . 

vertex در تری دی مکس  : در قسمت spline  ، ورتکس ها در واقع جاهایی هستند که شما کلیک چپ ماوس را فشار دادید و در واقع یک شکست در خط ایجاد شده است . در واقع ورتکس خط را به دو قسمت  تبدیل کرده است و ورتکس محل اتصال آن دو قسمت می باشد .
segment در تری دی مکس چیست: به خطی که بین دو vertex  تشکیل می شود سگمنت می گوییم .segment در تری دی مکس کاربردهای زیادی در بحث مدل سازی دارد .
spline :  به  همه ورتکس ها و سگمنت ها یک spline می گوییم .
line05

نکته : شما در قسمت modify می توانید هرکدام از این زیر مجموعه ها را انتخاب و جابجا نمایید .

libe06 نکته : ما سه نوع ورتکس داریم : 

  1. corner : ببینیم corner  در تری دی مکس چیست ؟ corner نوع شکسته ی ورتکس می باشد به این معنی که در جایی که ورتکس corner  داریم  خط شکسته می باشد  .
  2. smooth : این ورتکس نرم می باشد و در واقع حالت منحنی می دهد . 
  3. bezier : ورتکس با حالت منحنی قابل ویرایش .

line07 نکته : شما در قسمت رسم خط می توانید مشخص کنید که هنگام کلیک کدام از این نوع ورتکس ها باشد و در هنگام دراگ کردن کدام نوغ . البته بعدا این ورتکس ها قابلیت تبدیل شدن به هم را دارند .در واقع با این قابلیت می توانید با یک بار رسم خط حداقل دو نوع ورتکس را طراحی کنید . 

هنگامی که یک vertex در حالت bezier باشد شما در قسمت modify هنگامی که در زیرمحموعه ورتکس ، آن را انتخاب کنید دو عدد handle  نشان داده می شود که با آن هندل ها می توانید منحنی را کنترل کنید .

نکته خیلی مهم : شما می توانید یک shape  را طراحی کنید . سپس بر روی آن راست کلیک کرده و از منوی باز شده ، قسمت convert to  گزینه convert to editable spline  را انتخاب کنید .
line08

برای مثال یک مستطیل بکشید ، سپس آن را به spline تبدیل کنید . با این کار ، دیگر مستطیل وجود ندارد (امکان کم زیاد کردن طول و عرض را ندارید ) اما برای ویرایش آبجکت می توانید از vertex و segment  استفاده کنید . برای مثال مانند شکل زیر یک مستطیل را تبدیل به ذوزنقه کنید .

line09قسمت spline برای معماری در تری دی مکس  خیلی مهم می باشد و آنها باید با این مفاهیم کامل آشنا شوند . البته می توان گفت این مقدمه ای بر spline  هست و درس های آینده طی تمرینات عملی داده خواهد شد . اما برای یادگرفتن بهتر تمرینات و آموزش های آینده این آموزش لازم بود . 

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

6 نظر

  1. fereshteh

    سلام،خواستم ازتون بپرسم ازکجا باید مطمئن شد سایت شما معتبر واصلیه؟واینکه برای استفاده از این نرم افزار احتیاج به مانیتورهای تاچ هست یانه؟ممنون…

    پاسخ
  2. بهار

    سلام
    خسته نباشید
    وقتی یکبار از دستور connect استفاده میکنیم و بعد خطی که ایجاد شده رو حتی اگه پاک کنیم، اون دو تا خط به دو تیکه تقسیم میشن
    چجوری میشه باز خطو یکپارچه کنیم؟

    پاسخ
  3. شیده

    سلام، مرسی از آموزش خوبتون. یه سوال داشتم: چطور میشه اولین خطی که می خواهیم رسم کنیم رو بهش یه زاویه خاص بدیم؟
     

    پاسخ
    1. adminis

      سلام، البته سوال شما مربوط به قسمت آموزش snap  میشه که به اون نرسیدیم و البته در آموزش هایsnap در هیچ منبع آموزشی فارسی من به این مورد برخورد نکردم و هیچ جا هم اشاره ای نشده .اما این امکان وجود داره که شما برای رسم خط زاویه رو داشه باشید و البته خیلی در تری دی مکس هم کاربرد زیادی نداره و معمولا افراد طرحای دو بعدی مربوط  به معماری رو داخل اتو کد انجام میدن که به  راحتی میشه خط رو با زاویه مشخص ایجاد کرد.الان کلی توضیح میدم اگه نتونستید پیدا کنید به عنوان یک مطلب آموزشی تو سایت قرار می دم:

       

      برای این کار باید اسنپ polar رو فعال کنید ، و چون کاربردی زیادی تو مکس نداره ، لذا این اسنپ رو توی لیست snap های معمولی برنامه نذاشتن ، باید برید از قسمت customize user interface در قسمت تولبار ها ، این اسنپ رو اضاقه کنید . وقتی توی تولبار این انپ ر واضافه کردید و فعالش کردید ، هرجا که کلیک کنید یک دایره راهنما میکشه که میتونید با کمک اون زاویه تون رو مشخص کنید.
      در ضمن وقتی تو قسمت رسم خط هستید،تو قسمت status bar هم زاویه رو نشون میده.

      پاسخ

      پاسخ
  4. غزاله موسوی

    سلام ، سبک آموزش دادنتون خیلی خوبه .مرسی

    مراحل آموزشی ۳d رو پشت سرهم و به ترتیب  از کدوم قسمت میشه داانلود کرد ؟

    پاسخ
    1. adminis

      سلام.خواهش میکنم ، هدف مجموعه ی ما هم همینه که آموزش ها رو در سطح حرفه ای اما به زبان ساده برای علاقه مندان قرار بدهیم .  فعلا با توجه زیاد بودن زمینه های آموزشی و وقت کم ما آموزش ها کامل نشده ، شما می تونید هر دو سه روز یکبار سایت رو چک کنید ، آموزش ها هر روز ، به روز می شوند و در نهایت وقتی یک دوره آموزش تموم شد ما این آموزش ها رو به صورت pdf برا دانلود قرار می دهیم .

      پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *