[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
این آموزش از سری آموزش پیشرفته 3d max می باشد و سطح آن متوسط به بالا است و فرض من این است برای این آموزش شما با تری دی مکس آشنایی کامل را دارید . معمولا برای ساخت terrain در تری دی مکس پلاگین و نرم افزارهای مختلفی وجود دارد ، اما من در این آموزش یک زمین ناهموار بدون استفاده از پلاگین و صرفا با استفاده از امکانات تری مکس ایجاد می کنم .اگر در تری دی مکس تازه کار هستید بهتر است اول مطالب مربوط به اموزش مقدماتی تری دی مکس را مطالعه کنید و سپس به این آموزش برگردید ! آموزش مقدماتی تری دی مکس در همین سایت ارائه می کردد .
برای شروع مدل سازی سه بعدی یک plan با مشخصات زیر ایحاد کنید
width=550
length=550
W segment=50
L segment=50
نکته: این مقدار سگمنت برای کار با کیفیت پایین می باشد ، من به دلیل آنکه در طول کار سرعت سیستم کاهش پیدا نکند ، سگمنت را کم در نظر گرفتم وقتی تنظیمات را اعمال کردم ، و در مراحل پایانی ، مقدار سگمنت را افزایش می دهم .زیرا برای مدل سازی در ۳d max باید تعداد سگمنت ها مناسب باشد .
نکته : بهتر است قبل از شروع مدل سازی در تری دی مکس واحد کار خود را مشخص کنید ، به صورت پیش فرض تری دی مکس بر روی generic units می باشد که یک واحد برای تری دی مکس است ، شما می توانید واحد ها را بر حسب متر سانتیمتر و اینچ و …نیز بگذارید. در این تمرین واحد ما همان واحد پیش فرض است .
نام plan ساخته شده را به ground تغییر دهید زیرا می خواهیم ساخت زمین در تری دی مکس را انجام دهیم . همیشه سعی کنید از ابتدای کار ، نام آبجکت ها را تغییر دهید .
در قسمت material editor یک متریال استاندارد بسازید و در قسمت diffuse آن یک مپ smoke اختصاص دهید .و پارامترهای مپsmoke را مانند شکل زیر تغییر دهید .
حالا یک مادیفایر displace به ground (زمینی که توسط پلان ایجاد کردیم ) اختصاص دهید و strength را روی ۳۰۰ تنظیم کنید و از قسمت map ، طرح smoke را که ایجاد کردیم به آن اختصاص دهید .دقت کنید برای اینکه مپ smoke را را بتوانید به زمین اختصاص دهید باید متریالی را که اجاد کردید به آبجکت اختصاص دهید .
شکلی که ایجاد می شود باید به صورت زیر باشد .
خب به سراغ ساخت متریال برویم ، در متریال ادیتور یک متریال استاندارد جدید به اسم G-matareial درست کنید .و در قسمت diffuse color آن یک مپ mix استفاده کنید .و برای کادر رنگ اول مشخصات R=35 ,G=15 ,B=0و برای دومین کادر رنگ مشخصات R=255,G=205,B=100 را انتخاب کنید .و برای ترکیب این دو رنگ در صحنه از یک مپ fallof در قسمت mix amount انتخاب می کنم و تنظیمات زیر را انجام می دهم .
در قسمت mix curve ابتدا بر روی add point کلیک کرد و بر روی خطی که هست یک نقطه ایجاد می کنم و سپس بر روی نقطه راست کلیک کرده و bezier-smooth را انتخاب میکنم و برای جابجایی نقاط از move استفاده می کنم .
در مرحله بعدی برای اینکه زمین ما کمی طبیعی تر به نظر برسد مقداری bump باید به آن اضافه کنیم . به متریال اصلی می رویم و مپ diffuse را بر روی اسلات bump نیز کپی می کنیم (با دراگ اند دراپ می توانید به راحتی این کار را انجام دهید ).
البته من سعی می کنم دانلود آموزش فارسی تری دی مکس این تمرین را به صورت pdf قرار دهیم .
به تنظیمات bump می روم بر روی نقشه bump کلیک می کنم و در کادر جلوی اولین رنگ کلیک کرده و از قسمت map یک طرح نویز را انتخاب می کنم و تنظیمات زیر را بر روی آن اعمال می کنم .
و برای کادر دوم در قسمت mix map هم یک مپ نویز با مشخصات زیر در نظر می گیرم.
دقت کنید برای رنگ دوم ، مقادیر رنگ نویز را به مشکی (۰و۰و۰) و کادر دوم را به R=60, G=60, b=60 تغییر می دهم .
تغییر دیگری که انجام می دهم این است که مپ fallof آن را نیز تغییر می دهم و اولین نقطه در منحنی را بالا می برم .
و در نهایت مقدار bump در متریال اصلی را به ۶۰ افزایش می دهم . و تقریبا متریال زمین ما آماده است .
حالا برای اینکه خروجی ما کیفیت لازم را داشته باشد ، باید سگمنت plan را که به عنوان زمین استفاده کردم به ۲۰۰ افزایش دهم .و برای بهتر به نظر آمدن صحنه از مادیفایر turbo smooth نیز استفاده کنم .
نکته : برای اینکه سگمنت های زمین بسیار زیاد است و اگر از turbo smooth هم استفاده کنید صحنه سنگین تر می شود ، می تواند در تنظیمات turbo smooth مقادیر زیر را تنظیم کنید ، با این کار turbosmooth فقط در هنگام رندر گرفتن اعمال می شود .
یک دوربین در محیط میگذارم و FOV آن را به ۶۰ افزایش می دهم ، با این کار گستره دید بیشتر می شود.
یک عکس آسمان هم برای پشت زمینه صحنه میگذارم ، شما سعی کنید عکسی که مناسب با صحنه هست را انتخاب کنید ، در اینترنت به قروانی یافت می شود .برای اینکه صحنه ما هم با می وزد و هم شن و ماسه دارد ، برای طبیعی تر شدن آن یک جلوه مه در دور دست را ایجاد میکنم برای این کار از قسمت environmet یک جلوه ی مه با تنظیمات زیر اعمال کنید .فقط رنگ مه را به R:165 G:150 B:135 تغییر دهید .
چند نور هم می توانید برای بهتر شدن زمینه بگذارید .و با تغییر رنگ متریال می توانید به راحتی جلوه هایی از صخره و برف ایجاد کنید .
آموزشی از Alexandru Ciocotisan .
برای دانلود آموزش فارسی تری دی مکس و همچنین آموزش تری دی مکس pdf از لینک زیر استفاده کنید .
[/vc_column_text][vc_button title=”دانلود pdf” target=”_self” color=”btn-success” icon=”none” size=”wpb_regularsize” href=”https://elan.ir/wp-content/uploads/2014/11/elan-ir-terrain-creat.pdf”][/vc_column][/vc_row]