در ادامه آموزش vray به قسمت آخر توضیح irradiance map می رسیم در ادامه بحث آموزش vray به پارامتر HSph.subdivs می رسیم .
HSph.subdivs : در کرکره V-ray::Irradiance map و در قسمت basic parameters با گزینه های max/min rate آشنا شدید . حالا با یک گزینه ی دیگر آَشنا می شوید که در کیفیت رندر خروجی نقش زیادی دارد . در دروس گذشته با تعداد sample ها و اثر آن بر روی صحنه آشنا شدید ، مانند شکل زیر که نقاط رنگی هرکدام یک sample است .
حالا هرکدام از این sample ها هر جا که قرار بگیرد از خود پرتوهایی منتشر می کند ، این نمونه ها با کمک انتشار این پرتو ها میزان روشنایی کلی را محاسبه می کند و هرچه میزان این پرتو ها زیاد تر باشد کیفیت روشنایی کلی صحنه بیشتر و بهتر می شود . البته مقدار زیاد این گزینه نیز بر زمان رندر می افزاید مخصوصا هرچه تعداد sample ها بیشتر باشد .
فرض کنید روی هر sample یک نیم کره قرار دهیم ، و از این نیم کره به تعداد Subdivision های آن پرتو بتابانیم ، هرچه مقدار HSph.subdivs بیشر باشد تعدا پرتو ها نیز بیشتر خواهد بود .
نکته : Hsph در آموزش استفاده از وی ری مخفف hemisphere به معنی نیم کره و subdivs مخفف subdivisions به معنی زیر بخش یا اجزاء فرعی می باشد .
نکته : HSph.subdivs برای کیفیت نمونه هاست و بر روی تعداد نمونه ها اثری ندارد .
نکته : مقدار پیش فرض این گزینه ۵۰ می باشد که کمی زیاد است و زمان رندر را بالا می برد ، با توجه به صحنه ی خود مقدار بین ۲۰ تا ۵۰ را انتخاب کنید .
Interp.sapmple : مخفف Interpolation samples می باشد . در وی ری علاوه بر خود sample ها نقاط میان آن ها نیز باید محاسبه شود ، هرچه این مقدار بیشتر باشد باعث بالا بردن کیفیت رندر در وی ری می شود و کم بودن این مقدار باعث افت شدید کیفیت رندر می شود . مانند عکس زیر :
Clr thresh: مخفف Color threshold می باشد و حساسیت الگوریتم IR به تغغیرات مقدار تابش می باشد ، مقادیر زیاد باعث کمتر شدن حساسیت و مقادیر کمتر باعث بیشتر شدن حساسیت و رندر با کیفیت در vray می شود .
Nrm thresh : مخفف Normal threshold می باشد و حساسیت IR به تغییرات سطح منحنی می باشد هرچه این مقدار بیشتر باشد کیفیت رندر در سطح های دارای منحنی و گوشه ها با کیفیت تر عمل می کند .
Dist thresh : مخفف Distance threshold می باشد و مقدار بیتر این گزینه افزایش کیفیت رندر را در پی دارد ، مقدار نمونه ها در فاصله ی بین اجسام را بیشتر می کند .
Detail enhancement : اگر این گزینه را فعال کنید وی ری تعداد sample ها را مخصوصا در جاهایی که جزئیات زیاد باشد ، مانند گچ بری روی دیوار و …. افزایش می دهد ، و در نتیجه زمان رندر را هم به شدت افزایش می دهد و ممکن است تا چندین برابر زمان عادی طول بکشد ، پس سعی کنید اگر در صحنه هایی که جزئیات زیاد داشت و با تنظیمات دیگر به نتیجه دلخواه نرسیدید از این گزینه استفاده کنید .
سلام ، من مطالب سایت و دنبال میکنم ولی خیلی دیر به دیر درس جدید منتشر میشه ، چجوری میشه زودتر دسترسی پیدا کرد ؟؟ واینکه اگه راهی نداره برا آموزش فارسی تو مدت کوتاه، لطفا راهنمایی کنید که کدوم یکی از پک های آموزشیتون رو برای یادگیری کامل و قابل فهم وی ری باید خریداری کنم … ممنون
خیلی خوبه اولین باره این سایت را میبینم
ممنون از توجه شما
تشکر فراوان از تمام شما تشکر فراوان از اینکه بهترین درس هارا بدست رس من قرار دادید
من واقعا به این چنین درس ها ضرورت داشتم بخاطریکه بالای یک پروژه ساختمان ۷ طبقه ءی کار میکردم انجنیرپروژه ما از کارم بسیارخوشش آمد هنرم را بالای پروژه خرج کردم به همکاری شما و باز هم تشکری میکنم از شما…
خواهش میکنم دوست عزیز، مطالب سایت رو دنبال کنید ، آموزش ها حرفه تر و کاربردی تر خواهد شد ، امیدوارم برای دوستان مفید باشه.
واقعا خوب و ساده و همه فهم توضیح می دهید … با تشکرات فراوان